Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ensimmäinen aito leijulauta pysyy ilmassa 36 tuulettimen voimin

ArcaBoard vaikuttaa olevan aito leijulauta. Harmi vain, että se on käytännössä käyttökelvoton – ainakin vielä.

Auto
 
The LNG Company
Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu testaa lautaa mainoskuvassa.
Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu testaa lautaa mainoskuvassa. Kuva: The LNG Company

Nytkö se vihdoin tapahtuu?

Saammeko vihdoin leijulaudan, jota olemme odottaneet siitä saakka, kun Marty McFly lensi sellaisella elokuvassa Paluu tulevaisuuteen II?

Siltä näyttää, sillä yritys nimeltä Arca Space Corporation on tuomassa markkinoille ArcaBoardin, jota yritys kutsuu ensimmäiseksi toimivaksi leijulaudaksi.

Vaikka toki kaikenlaisia leijulauta-virityksiä on nähty viime vuosina.

Hendo Hoverboardilla pystyy leijumaan, mutta vain tietynlaisten pintojen päällä. Moni kohahti Lexuksen leijulaudasta, mutta sekin toimi vain tietynlaisella radalla ja oli tarkoitettu mainostempuksi.

ArcaBoardin tekijät väittävät, että heidän leijulaudallaan voi lentää missä vain.

Kun yritys kertoo tuovansa markkinoille leijulaudan, siihen on syytä suhtautua varauksella, mutta ArcaBoard vaikuttaa olevan tosissaan liikkeellä.

ArcaBoardin teknologia eroaakin muista, sillä se nousee ilmaan 36 tuulettimen voimin.

Leijulautaa voi ohjata kännykällä tai omalla painolla, ja sen kalliimpi versio jaksaa nostaa ilmaan noin 110 kilon painon. Hevosvoimia leijulaudassa on 272. Huippunopeus on 20 kilometriä tunnissa.

Leijulauta nousee ilmaan 36 tuulettimen voimin.
Leijulauta nousee ilmaan 36 tuulettimen voimin.

Kuulostaa todelliselta voimanpesältä, millä onkin hintansa. Leijulaudan kevytversion akku kestää kuusi minuuttia, ja raskaammille leijailijoille tarkoitetun laudan akku kolme minuuttia, kertoo Gizmodo. Matkassa se tarkoittaa noin kahta kilometriä.

Akku latautuu täyteen kuudessa tunnissa.

Lauta ei siis ole vielä kovin käyttökelpoinen. Lisäksi sen hinta on 14 900 dollaria (noin 13 200 euroa).

ArcaBoardia on esitelty maailman medioissa, ja monissa jutuissa pohditaan sitä, onko lauta todellinen.

Se ei ole mikään ihme. Vuonna 2014 yritys nimeltä HUVr Tech julkaisi oman leijulautansa, ja mainosmateriaalissa skeittilegenda Tony Hawk temppuili laudalla. Laite herätti suuren innostuksen, vaikka monet huomasivatkin nopeasti, että kyseessä oli suurella rahalla tehty pila.

ArcaBoard ei vaikuta pilalta, sillä sen ominaisuudet ovat sellaisia, että se on käytännössä käyttökelvoton. Mutta se vaikuttaa kuitenkin olevan ensimmäinen toimiva leijulauta.

Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu on verrannut leijulautaansa surffaukseen tai laskuvarjohyppyihin. Kaikki kokemukset kestävät lyhyen aikaa, mutta ne ovat sen arvoisia.

Popescu haluaa kuitenkin kehittää leijulautaansa eteenpäin.

”Kun pystymme tulevina vuosina nostamaan laitteen tehoja ja laskemaan sen hintaa, siitä voisi tulla merkittävä kulkuväline”, Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu sanoi Huffington Postille.

Arca Space Corporation kehittää leijulaudan lisäksi avaruusmatkailun sovelluksia.

ArcaBoard esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle huhtikuussa Monacossa järjestettävillä luksusmessuilla.

HS vieraili messuilla viime vuonna, jolloin siellä julkistettiin muun muassa suomalainen superauto Toroidion.

Esillä oli myös lentävä auto ja suomalaisen Henrik Hirvensalon kehittämä maailman kallein aurinkotuoli.

Tältä ArcaBoard näyttää toiminnassa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit