Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ensimmäinen aito leijulauta pysyy ilmassa 36 tuulettimen voimin

ArcaBoard vaikuttaa olevan aito leijulauta. Harmi vain, että se on käytännössä käyttökelvoton – ainakin vielä.

Auto
 
The LNG Company
Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu testaa lautaa mainoskuvassa.
Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu testaa lautaa mainoskuvassa. Kuva: The LNG Company

Nytkö se vihdoin tapahtuu?

Saammeko vihdoin leijulaudan, jota olemme odottaneet siitä saakka, kun Marty McFly lensi sellaisella elokuvassa Paluu tulevaisuuteen II?

Siltä näyttää, sillä yritys nimeltä Arca Space Corporation on tuomassa markkinoille ArcaBoardin, jota yritys kutsuu ensimmäiseksi toimivaksi leijulaudaksi.

Vaikka toki kaikenlaisia leijulauta-virityksiä on nähty viime vuosina.

Hendo Hoverboardilla pystyy leijumaan, mutta vain tietynlaisten pintojen päällä. Moni kohahti Lexuksen leijulaudasta, mutta sekin toimi vain tietynlaisella radalla ja oli tarkoitettu mainostempuksi.

ArcaBoardin tekijät väittävät, että heidän leijulaudallaan voi lentää missä vain.

Kun yritys kertoo tuovansa markkinoille leijulaudan, siihen on syytä suhtautua varauksella, mutta ArcaBoard vaikuttaa olevan tosissaan liikkeellä.

ArcaBoardin teknologia eroaakin muista, sillä se nousee ilmaan 36 tuulettimen voimin.

Leijulautaa voi ohjata kännykällä tai omalla painolla, ja sen kalliimpi versio jaksaa nostaa ilmaan noin 110 kilon painon. Hevosvoimia leijulaudassa on 272. Huippunopeus on 20 kilometriä tunnissa.

Leijulauta nousee ilmaan 36 tuulettimen voimin.
Leijulauta nousee ilmaan 36 tuulettimen voimin.

Kuulostaa todelliselta voimanpesältä, millä onkin hintansa. Leijulaudan kevytversion akku kestää kuusi minuuttia, ja raskaammille leijailijoille tarkoitetun laudan akku kolme minuuttia, kertoo Gizmodo. Matkassa se tarkoittaa noin kahta kilometriä.

Akku latautuu täyteen kuudessa tunnissa.

Lauta ei siis ole vielä kovin käyttökelpoinen. Lisäksi sen hinta on 14 900 dollaria (noin 13 200 euroa).

ArcaBoardia on esitelty maailman medioissa, ja monissa jutuissa pohditaan sitä, onko lauta todellinen.

Se ei ole mikään ihme. Vuonna 2014 yritys nimeltä HUVr Tech julkaisi oman leijulautansa, ja mainosmateriaalissa skeittilegenda Tony Hawk temppuili laudalla. Laite herätti suuren innostuksen, vaikka monet huomasivatkin nopeasti, että kyseessä oli suurella rahalla tehty pila.

ArcaBoard ei vaikuta pilalta, sillä sen ominaisuudet ovat sellaisia, että se on käytännössä käyttökelvoton. Mutta se vaikuttaa kuitenkin olevan ensimmäinen toimiva leijulauta.

Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu on verrannut leijulautaansa surffaukseen tai laskuvarjohyppyihin. Kaikki kokemukset kestävät lyhyen aikaa, mutta ne ovat sen arvoisia.

Popescu haluaa kuitenkin kehittää leijulautaansa eteenpäin.

”Kun pystymme tulevina vuosina nostamaan laitteen tehoja ja laskemaan sen hintaa, siitä voisi tulla merkittävä kulkuväline”, Arcan toimitusjohtaja Dumitru Popescu sanoi Huffington Postille.

Arca Space Corporation kehittää leijulaudan lisäksi avaruusmatkailun sovelluksia.

ArcaBoard esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle huhtikuussa Monacossa järjestettävillä luksusmessuilla.

HS vieraili messuilla viime vuonna, jolloin siellä julkistettiin muun muassa suomalainen superauto Toroidion.

Esillä oli myös lentävä auto ja suomalaisen Henrik Hirvensalon kehittämä maailman kallein aurinkotuoli.

Tältä ArcaBoard näyttää toiminnassa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu