Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Taistelu autoista, joita ei ole olemassa – romuyrittäjä haastoi Trafin ja voitti

”Trafin virkamiehet eivät ole välittäneet pätkääkään suomalaisen yrittäjän kohtalosta tässä. Se on härskiä”, sanoo romuyrittäjä Jyri Keinänen. Trafin johtava asiantuntija vastaa syytöksiin.

Auto
 
Juhani Niiranen / HS
Romuyrittäjä Jyri Keinänen piti Trafin toimintaa perusteettomana ja vei asian hallinto-oikeuteen.
Romuyrittäjä Jyri Keinänen piti Trafin toimintaa perusteettomana ja vei asian hallinto-oikeuteen. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Espoolainen romutusyrittäjä Jyri Keinänen sai eräänä päivänä erikoisia laskuja.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi peri Jyri Keinäsen vetämältä Romu Keinänen Oy:ltä takautuvasti ajoneuvoveromaksuja autosta, joka oli merkitty Romu Keinänen Oy:n omistamaksi.

Keinänen tutki asiaa ja totesi, että maksuille ei ollut perustetta. Autot eivät olleet Keinäsen.

”Ilmoitin asiasta Trafille”, Jyri Keinänen sanoo.

Siitä alkoi taistelu.

Taistelussa on kyse monimutkaisista lakipykälistä, hämäristä päätöksistä ja autoista, joita ei ole olemassa, mutta jotka löytyvät Trafin haamurekisteristä.

Kysymys on siitä, että auton omistajalla on ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun asetuksen mukaan mahdollisuus tehdä ilmoitus ajoneuvon uudesta omistajasta.

Trafin ajoneuvo-osaston johtavan asiantuntijan Reijo Jälkön mukaan säädös on tehty suojaamaan auton myyjää silloin, kun tehdään vaikkapa autokauppoja.

Jos uusi omistaja ei jostain syystä rekisteröi autoa nimiinsä, auton myynyt henkilö joutuu maksamaan auton maksuja maailman tappiin saakka.

Romutusfirman kannalta säädös voi kuitenkin olla ongelmallinen.

Esimerkki: Mikko haluaa päästä eroon vanhan autonsa maksuista. Hän ilmoittaa Trafille ajoneuvonsa tiedot sekä sen, minkä nimiseen firmaan, mihin osoitteeseen ja minä päivänä hän on autonsa luovuttanut.

Esimerkiksi Romu Keinänen Oy:n eräässä tapauksessa omistaja on ilmoittanut Trafille 12.10.2013 päivätyllä kirjeellä, että on luovuttanut auton romutettavaksi päivämäärällä 29.9.2007.

Tuohon lokakuuhun 2013 asti veroja on karhuttu omistajalta. Ilmoituksen perusteella hänelle kohdennetut laskut mitätöityvät, ja joulukuussa 2013 Trafi lähettää romuttamolle laskut veroista ajalta 2008–2014.

Ongelma on siinä, että tällaista ajoneuvon luovutusta ei välttämättä ole tapahtunut tai romutusta ei enää varmuudella voi todentaa. Autonromu on voitu takavuosina esimerkiksi myydä romuttamolle romumetallina.

”Romutusyritys saa tiedon omistajuudensiirrosta, kun sille alkaa tulla postitse ajoneuvon takautuvia ajoneuvovero- ja vakuutusmaksulaskuja useiden vuosien ajalta”, Keinänen kertoo.

Eli siis juuri niitä maksuja, jotka Keinäsen mukaan olivat perusteettomia. Vanhin tapaus, jota Keinänen joutui selvittelemään oli ajoneuvo, joka oli siirretty Romu Keinäsen nimiin takautuvasti vuodesta 2003. Omistajuuden siirto oli tehty Trafiin kesällä 2015.

Trafin Jälkö sanoo, että ymmärtää oikein hyvin ongelmaa.

”Laissa ei ole mitään aikarajaa luovutusilmoitukselle. Jos jostain syystä aiemmalle omistajalle tulee selvyyden hetki jossain vaiheessa, että ’teimme kauppaa vaikka vuonna 2005’, niin sen päivän voi ilmoittaa. Siitä on hyvä olla luovutuskirja todisteena, mutta se ei ole pakollinen”, Jälkö sanoo.

Jälkö korostaa, että vastuu on luovutusilmoituksen tekijällä: sen täytyy olla totta, että auto on luovutettu ilmoitettuna päivänä.

”Trafi on vain viranomainen, joka pitää rekisteriä. Emme me ratko sitä, onko omistusoikeus siirtynyt vai ei”, Jälkö sanoo.

Jälkö myös muistuttaa, että mikäli auto on tullut romuttamolle romumetallina ja yrittäjä on myynyt osia eteenpäin, käytännössähän omistusoikeus on silloin siirtynyt: yrittäjä saa voittoa romumetallista, joka hänelle on luovutettu.

Kun laskut saapuivat, Keinänen kertoo ottaneensa yhteyttä Trafiin.

Hän ilmoitti Trafn virkamiehelle, miksi yksipuolinen omistajuuden siirto on hankala juttu romutusliikkeelle.

Keinänen kertoo myös ehdottaneensa, kuinka järjestelmästä saisi fiksumman. Hän teetti lakiasiantuntijalla asetusmuutosehdotuksen, jolla olisi hänen mielestään päästy ongelmista eroon.

”Virkamies ilmoitti minulle ihan suoraan, että sillä ei ole merkitystä, millaisia vastuita Romu Keinänen Oy:lle tai muulle ilmoitetulle auton vastaanottajalle tulee. (Virkamiehen mukaan) vain sillä on merkitystä, että yksityinen ihminen saa maksut harteiltaan. Virkamies sanoi, että Trafi ei näe mitään syytä minkäänlaisiin muutoksiin”, Keinänen sanoo.

Jälkö vastaa tähän:

”En osaa sanoa, jos joku on meiltä näin todennut. Viranomaisnäkökulmasta kaikkia täytyy kohdella tasapuolisesti, oli kyseessä yksityinen henkilö tai yritys. Trafia kiinnostaa vain se, että rekisteritiedot ovat oikeita.”

Keinäsen mukaan virkamies oli ohjeistanut, että mikäli menettely tuntuu kohtuuttomalta, asiasta voisi valittaa.

Keinänen teki niin, mutta Trafi pysyi Keinäsen mukaan kannassaan.

”Virkamies ihmetteli, että miksi emme vain poista ajoneuvoja rekisteristä ja vältä näin suurempia vaikeuksia”, Keinänen kertoo.

Syy on Keinäsen mukaan se, että kyseessä olisi rekisterimerkintärikos. Jos Keinäsellä ei ole todisteita siitä, että auto on tuotu romutettavaksi ja hän poistaa auton rekisteristä – ja se auto ilmestyykin jostain, hän on ongelmissa.

”Siinähän menisi uskottavuus romutusyrittäjänä. Pahinta tässä on se, että virkamies antaa ymmärtää, että tuo olisi se oikea tie.”

Jälkö sanoo tähän:

”En tiedä. Voiko joku meiltä sanoa näin, että pääsisi helpommalla? Mutta onhan se mahdollista, kuka tahansa voi tehdä virheitä. On meiltä voitu kysyä, että oletko ihan varma, että autoa ei ole otettu vastaan”, Jälkö sanoo.

Keinäsen mukaan Trafilta annettiin ymmärtää, että mikäli hän ryhtyisi kamppailemaan asiassa, se tulisi olemaan hankalaa.

”Trafi ilmoitti, että ainoa asia, joka saisi heidän päänsä kääntymään, on hallinto-oikeuden päätös, mutta epäili, ettei yksittäisen yrittäjän tekemällä valituksella Trafia vastaan ole paljon painoarvoa hallinto-oikeudessa”, Keinänen sanoo.

Keinänen epäilee, että tässä on kyseessä Trafin halu karsia niin sanottua autojen haamurekisteriä.

Hetkinen. Mitä ihmeen autojen haamurekisteriä?

Tällä hetkellä Suomessa on satojentuhansien autojen haamurekisteri, jossa on ajoneuvoja, jotka on ehkä romutettu tai viety ulkomaille.

Rekisterin nimi on haamurekisteri, koska kukaan ei oikeastaan tiedä, missä autot ovat. Ne voivat olla romuna tai ulkomailla (lue lisää haamurekisteristä tästä jutusta).

Jos Keinänen tekisi kuten Trafi hänen mukaansa pyysi, eli poistaisi vain autot rekisteristä, tämä haamurekisteri karsiutuisi.

Jälkö kiistää tämän agendan.

”Tuskinpa tällaisilla yksittäisillä tapauksilla olisi mitään merkitystä haamurekisterin kannalta, siellä on niin paljon ajoneuvoja.”

Jälkö ehdottaa, että esimerkiksi haamurekisteriasiassa byrokratiaa voisi kyllä hieman uhrata ja ottaa tervettä järkeä käyttöön.

”Jos kyseessä on tosi vanha auto, josta ei ole mitään merkintöjä pitkään aikaan, niin ehkä se olisi vaan uskottava, että sellaista ajoneuvoa ei ole. Olisi parempi poistaa se vain rekisteristä sen sijaan, että omistaja tekisi siitä valheellisen luovutusilmoituksen.”

Keinänen ei poistanut autoja rekisteristä, vaan valitti hallinto-oikeuteen – ja voitti kaikissa kolmessa eri tapauksessa, jotka koskivat tätä samaista asiaa.

Trafi joutui maksamaan Romu Keinänen Oy:lle korvauksia.

Keinäsen mukaan Trafi lähettelee silti edelleen maksuja autoista, joita Keinäselle ei ole koskaan romutettavaksi tullut.

”Nyt Trafi on saanut sen langettavan tuomion, mutta sama homma jatkuu. Heidän pitäisi valittaa siitä hallinto-oikeuden päätöksestä, ennen kuin siirtelisivät autoja romutusyrittäjän nimiin tai laittaisivat taas maksuja”, Keinänen sanoo.

Jälkön mukaan Trafi ei siirtele autoja kenenkään nimiin, vaan vain ottaa vastaan rekisteri-ilmoituksia.

Keinänen kertoo, ettei ole uskaltanut mainita asiasta julkisuudessa aikaisemmin siksi, että heillä ei vielä silloin ollut oikeuden päätöksiä asiasta.

Ilman viime vuoden lopulla tulleita päätöksiä ihmiset olisivat saattaneet ryhtyä tehtailemaan yksipuolisia omistajuudensiirtoja.

”Jos kaikki, joilla on ongelma-auto, sanotaan vaikka että heitä on 100 000, olisivat laittaneet autonsa yhtäkkiä meidän nimiimme, niin eihän me oltaisi selvitty niistä maksuista (joita perittäisiin takautuvasti). Ja ihan sama, vaikka päätös olisi tullut sitten vuosien päästä, että me olimme oikeassa. Firma olisi siinä vaiheessa ollut entinen ja 32 ihmisen työpaikat olisi menetetty.”

Keinänen on hyvin pettynyt saamaansa kohteluun.

”Trafin virkamiehet eivät ole välittäneet pätkääkään suomalaisen yrittäjän kohtalosta tässä. Se on härskiä.”

Jälkön mukaan Trafin kädet ovat sidotut.

”Keinäsen täytyy vain kiistää niitä, ja sitten katsotaan, miten asiassa edetään. Eivät nämä tule ikinä loppumaan niin kauan, kuin luovutusilmoituksen tekeminen on mahdollista.”

Näkeekö Jälkö, että tässä luovutuspykälässä olisi jonkinlainen ongelma?

”Ei siinä ole ongelmaa, jos ei oteta huomioon tätä romutusasiaa. Mitä Trafi voisi tehdä, on ainakin se, että ei ainakaan neuvottaisi kenellekään, että tämän pykälän avulla pääset ongelma-autosta ja maksuista eroon. Pykälä ei saa olla sillä lailla automaatti.”

Jälkö muistuttaa, että luovutusilmoituksella on selkeä ja hyvä tehtävänsä.

”Luovutusilmoitusten tekemisellä on merkitystä kymmenille tuhansille ihmisille tapauksissa, joissa uusi omistaja laiminlyö rekisterimerkinnän tekemisen omistusoikeuden siirrosta.”

Juhani Niiranen / HS
Kohteluaan Jyri Keinänen pitää epäoikeudenmukaisena. ”Trafin virkamiehet eivät ole välittäneet pätkääkään suomalaisen yrittäjän kohtalosta tässä. Se on härskiä.”
Kohteluaan Jyri Keinänen pitää epäoikeudenmukaisena. ”Trafin virkamiehet eivät ole välittäneet pätkääkään suomalaisen yrittäjän kohtalosta tässä. Se on härskiä.”
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uuden Top Gearin avainhahmot ovat Matt LeBlanc, Chris Evans ja The Stig.

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit