Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ysiysi-Saabin tuntevat kaikki

Auto
 
Ysiysi-Saabin tuntevat kaikki
Ysiysi-Saabin tuntevat kaikki
Juha Ursin on aktiivinen Saab-harrastaja. Toimittaja, kuvaus ja editointi Kimmo Taskinen / HS.

Saab 99 on suomalaisille varsin tuttu auto. Uudessakaupungissa sijaitseva Saab-Valmetin autotehdas valmisti Saabeja vuodesta 1969 lähtien. Tehtaan ovista rullasi ulos malleja kuten 95, 96, 99 ja 900. Viimeinen 99-Saab näki päivänvalon vuonna 1984. Suomen ja Ruotsin tehtaiden yhteenlaskettu ysiysien määrä oli 588 643 autoa.

Saab 91 Safir oli ruotsalainen lentokonemalli. 1940-luvun lopulla Svenska Aeroplan AB:n tehtaalla virisi ajatus automallin rakentamisesta. Ensimmäiselle Saab-autolle piti keksiä sopiva nimi. Saab 91 Safir oli vielä tuolloin tuotannossa, joten nimi 92 tuntui loogiselta. Ensimmäinen Saab 92 valmistui vuonna 1949. Numero 9 sinnitteli Saabin mallinimistössä vielä pitkään tuon jälkeenkin.

Suomen Saab-klubin puuhamies Juha Ursin on yksi Saab 99:n onnellisista omistajista. Ursinin auto on vuosimallia 1982. Kyseinen autoyksilö on ollut samassa perheessä koko elinikänsä. Juha Ursinin ehdittyä ajokortti-ikään hänen ensimmäiset ajokokemuksensa olivat ajelut samaisella Saab-yksilöllä. Sama auto palvelee edelleen työmatkakiesinä, vaikkakin vanhahkolla autolla ajelut sijoittuvat nykyään lähinnä kesäkuukausiin. Pisimmät reissut ovat suuntautuneet Ruotsin kautta Ranskaan ja Saksaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Reseptit