Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kilpailuvirasto syynäsi 5 300 automainosta –  lähes kaikkien pienestä präntistä löytyi puutteita

Vaikka puutteita oli, tilanne on viraston mukaan parantunut aikaisempiin valvontakampanjoihin verrattuna.

Auto
 
Automainokset saivat kritiikkiä kilpailu- ja kuluttajavirastolta.
Automainokset saivat kritiikkiä kilpailu- ja kuluttajavirastolta.

Automainokset myyvät autounelmia, mutta ne voisivat tehdä sen tarkemmilla tiedoilla.

Näin linjaa kilpailu- ja kuluttajavirasto, joka kävi viime kesänä läpi yhteensä 5 300 automainosta eri puolelta Suomea. Tarkoituksena oli selvittää, mainostetaanko autoja puutteellisilla tai epäselvillä hinta- tai rahoitustiedoilla.

Suurimmat puutteet löytyivät mainosten teksteistä, joissa kerrotaan autojen rahoitustiedoista.

”Niistä tuskin sai selvää”, sanoo viraston lakimies Gunveig Planting.

”Mainoksesta ei nähnyt oleellisia tietoja, ja tämä ongelma oli melkein kaikissa mainoksissa yhtä tai kahta mainosta lukuun ottamatta. Se oli suuri puute. Tätä ongelmaa on toki muuallakin kuin autoalalla.”

Kampanjaa varten Suomen aluehallintovirastot tutkivat mainoksia ja jalkautuivat autoliikkeisiin, minkä jälkeen ne raportoivat löydöksistään kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Autoliikkeissä autojen mainonta oli Plantingin mukaan hoidettu pääasiassa hyvin.

”Siellä ei ollut aggressiivista mainostamista. Jos asiakas oli kiinnostunut, niin asiakkaalle annettiin rahoitustarjoitus.”

Kuluttajasuojalain mukaan mainoksessa on ilmoitettava hintana auton kokonaishinta ja rahoituksesta on annettava todellisen vuosikoron lisäksi muita luottoon liittyviä tietoja.

Jos mainokseen on painettu yksikin luoton ehtoja kuvaava luku, kaikki lain vaatimat tiedot on annettava samassa yhteydessä. Tällaisia tietoja ovat muun muassa kuukausierä, nimelliskorko, muut luottokustannukset ja todellinen vuosikorko.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto erittelee puutteita muun muassa näin:

  • Mainoksissa tai autoliikkeissä ei aina ilmoitettu auton lopullista toimituskulut sisältävää kokonaishintaa.

  • Rahoitustiedot eivät olleet helposti luettavassa muodossa ja rahoituksen esimerkkilausekkeen tiedot olivat usein puutteelliset.

  • Autoluottojen todelliset vuosikorot puuttuivat useista mainoksista.

Vaikka puutteita oli, tilanne on viraston mukaan parantunut aikaisempiin valvontakampanjoihin verrattuna.

Viraston mukaan aikaisemmin mainosten pääpaino on ollut autojen rahoituksessa, ja ostajia on houkuteltu nostamalla esiin yksittäisiä luottotietoja, kuten luoton korkoa.

”Pahimmat ylilyönnit ovat jääneet pois. Aikaisemmin mainoksissa on kikkailtu rahoituserillä tai pienellä kuukausierillä”, lakimies Planting sanoo.

Nyt mainosten pääviestinä on yhä useammin itse auto ja sen esittely.

”Autosta on tullut mainosten pääviesti, mikä on hieno asia.”

Kuluttaja-asiamies on keskustellut valvontakampanjan havainnoista autoalan edustajien Autotuojat ry:n ja Autoalan Keskusliiton kanssa. Virasto aikoo toteuttaa uuden valvontakampanjan tämän vuoden aikana ja seurata puutteiden korjaamista.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa pitää muistutuksia kohtuullisen pieninä.

”Vähittäiskauppa tietysti saa ohjeistusta joka kerta, kun poikkeamia on, vaikka pieniäkin. Kehitys koko rintamalla on ollut oikeansuuntainen.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja