Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kilpailuvirasto syynäsi 5 300 automainosta –  lähes kaikkien pienestä präntistä löytyi puutteita

Vaikka puutteita oli, tilanne on viraston mukaan parantunut aikaisempiin valvontakampanjoihin verrattuna.

Auto
 
Automainokset saivat kritiikkiä kilpailu- ja kuluttajavirastolta.
Automainokset saivat kritiikkiä kilpailu- ja kuluttajavirastolta.

Automainokset myyvät autounelmia, mutta ne voisivat tehdä sen tarkemmilla tiedoilla.

Näin linjaa kilpailu- ja kuluttajavirasto, joka kävi viime kesänä läpi yhteensä 5 300 automainosta eri puolelta Suomea. Tarkoituksena oli selvittää, mainostetaanko autoja puutteellisilla tai epäselvillä hinta- tai rahoitustiedoilla.

Suurimmat puutteet löytyivät mainosten teksteistä, joissa kerrotaan autojen rahoitustiedoista.

”Niistä tuskin sai selvää”, sanoo viraston lakimies Gunveig Planting.

”Mainoksesta ei nähnyt oleellisia tietoja, ja tämä ongelma oli melkein kaikissa mainoksissa yhtä tai kahta mainosta lukuun ottamatta. Se oli suuri puute. Tätä ongelmaa on toki muuallakin kuin autoalalla.”

Kampanjaa varten Suomen aluehallintovirastot tutkivat mainoksia ja jalkautuivat autoliikkeisiin, minkä jälkeen ne raportoivat löydöksistään kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Autoliikkeissä autojen mainonta oli Plantingin mukaan hoidettu pääasiassa hyvin.

”Siellä ei ollut aggressiivista mainostamista. Jos asiakas oli kiinnostunut, niin asiakkaalle annettiin rahoitustarjoitus.”

Kuluttajasuojalain mukaan mainoksessa on ilmoitettava hintana auton kokonaishinta ja rahoituksesta on annettava todellisen vuosikoron lisäksi muita luottoon liittyviä tietoja.

Jos mainokseen on painettu yksikin luoton ehtoja kuvaava luku, kaikki lain vaatimat tiedot on annettava samassa yhteydessä. Tällaisia tietoja ovat muun muassa kuukausierä, nimelliskorko, muut luottokustannukset ja todellinen vuosikorko.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto erittelee puutteita muun muassa näin:

  • Mainoksissa tai autoliikkeissä ei aina ilmoitettu auton lopullista toimituskulut sisältävää kokonaishintaa.

  • Rahoitustiedot eivät olleet helposti luettavassa muodossa ja rahoituksen esimerkkilausekkeen tiedot olivat usein puutteelliset.

  • Autoluottojen todelliset vuosikorot puuttuivat useista mainoksista.

Vaikka puutteita oli, tilanne on viraston mukaan parantunut aikaisempiin valvontakampanjoihin verrattuna.

Viraston mukaan aikaisemmin mainosten pääpaino on ollut autojen rahoituksessa, ja ostajia on houkuteltu nostamalla esiin yksittäisiä luottotietoja, kuten luoton korkoa.

”Pahimmat ylilyönnit ovat jääneet pois. Aikaisemmin mainoksissa on kikkailtu rahoituserillä tai pienellä kuukausierillä”, lakimies Planting sanoo.

Nyt mainosten pääviestinä on yhä useammin itse auto ja sen esittely.

”Autosta on tullut mainosten pääviesti, mikä on hieno asia.”

Kuluttaja-asiamies on keskustellut valvontakampanjan havainnoista autoalan edustajien Autotuojat ry:n ja Autoalan Keskusliiton kanssa. Virasto aikoo toteuttaa uuden valvontakampanjan tämän vuoden aikana ja seurata puutteiden korjaamista.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa pitää muistutuksia kohtuullisen pieninä.

”Vähittäiskauppa tietysti saa ohjeistusta joka kerta, kun poikkeamia on, vaikka pieniäkin. Kehitys koko rintamalla on ollut oikeansuuntainen.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uudessa HR-V:ssä on yhdistetty kepeitä linjoja ja jämerää katumaasturimaisuutta. Vanhempaa Handa-muotoilua edustaa espoolaisen Sture Engströmin AN 600 vuodelta 1971.

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit