Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Teknologia voi tehdä halvasta autosta rahareiän –  ”Tulee helposti pirun kalliiksi”

”Etenkin tehdasvarusteet voivat olla sellaisia, että ei niitä kannata enää korjatakaan”, sanoo Autoliiton Jukka Tolvanen.

Auto
 
Harry Kuurio
Edullisissakin autoissa on jo paljon teknologiaa. Uudessa Opel Astrassa on muun muassa kosketusnäyttö.
Edullisissakin autoissa on jo paljon teknologiaa. Uudessa Opel Astrassa on muun muassa kosketusnäyttö. Kuva: Harry Kuurio

Opel Astran mainos kuvaa hyvin tämän hetken autoja:

Siinä nuoripari on lähdössä johonkin, ja appiukko sanoo, että ottakaa hänen autonsa (koska se on luksusauto, jossa on kaikki mahdolliset mukavuudet).

Nuoripari kieltäytyy, sillä heidän perinteisessä alemman keskiluokan Opel Astrassaan on kaikki samat herkut kuin appiukon luksusautossa.

Nykyisin lähes autossa kuin autossa on vaikka minkälaisia, usein sähköllä toimivia laitteita, kuten kosketusnäyttöjä, led-valoja ja Bluetooth-järjestelmiä.

Laitteet ovat mukavia, kunhan ne toimivat.

Mutta ikävä kyllä, mitä enemmän mahdollisesti rikkoutuvia laitteita autossa on, sitä todennäköisemmin jokin tosiaan jossain vaiheessa hajoaa.

Tämä on erityisen ongelmallista silloin, kun autoilija on ostamassa käytettyä autoa.

Ilmiöstä kirjoittaa brittilehti Telegraph. Se huomauttaa, että laitteet, jotka olivat pari vuotta sitten pelkästään luksusautoissa, ovat valuneet pikkuhiljaa halpoihin autoihin.

Uuden auton ostaessa voi olla huoleton, sillä takuu kattaa lähes poikkeuksetta useiden vuosien tai useiden kymmenientuhansien kilometrien aikana tapahtuvat rikkoutumiset.

Mutta jos auton ostaa käytettynä, takuuta ei mahdollisesti ole enää jäljellä. Ja sitten, jos laitteet alkavat hajota, niiden korjaaminen ei olekaan ihan halpaa lystiä.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen tunnistaa ilmiön.

”Etenkin tehdasvarusteet voivat olla sellaisia, että ei niitä kannata enää korjatakaan. Se tulee helposti pirun kalliiksi.”

Tilannetta pahentaa se, jos on ostanut halvan käytetyn auton. Sellaisen ostaja ei todennäköisesti ole varautunut kalliisiin korjauksiin.

”Sitten voi olla, että osa niistä hienoista ominaisuuksista sitten ’katoaa’. En osaa sanoa, mitä mikäkin laite maksaa, mutta esimerkiksi tehdasasenteinen navigaattori on varmaan melkoisen kallis. Ja yleisesti ottaen: harvoin tulee halvaksi, jos jokin hajoaa autossa”, Tolvanen sanoo.

Käytetyn budjettiauton ostaja laskee usein nimenomaan auton ensimmäisten vuosien nopean arvonalenemisen varaan. Siinä säästää tonneja, kun ostaa autonsa pari vuotta käytettynä.

Ne tonnit saattavat kuitenkin huveta äkkiä, jos auton moninaiset ja monimutkaiset teknologiset hienoudet alkavat hajoilla.

On eri asia, jos ajaa 100 000 euron Mersulla, jolloin taskussa on todennäköisesti lähes tilanteessa kuin tilanteessa muutama tonni ylimääräistä.

Mutta 10 000 euron käytetyllä Opel Astralla ajava kuski ei välttämättä ole huomioinut ostaessaan sitä, että autoon saa mahdollisesti jatkuvasti teettää kalliita korjauksia.

Autojen arvonmääritykseen erikoistuneen CAP-yrityksen Philip Nothard kertoi Telegraphille, että uskoo etenkin pienien – ja halpojen – käytettyjen autojen arvojen laskevat huomattavasti nimenomaan tämän ongelman takia.

Joskus auto on pakko korjata: vaikka vika olisi vähäpätöinen eikä ”pahimmillaan” edes vaikuttaisi itse ajamiseen, auto ei usein mene katsastuksesta läpi, mikäli jonkin sortin varoitusvalo palaa tai katsastusmies on huomannut virheilmoituksen auton ajotietokoneessa.

”Se on vähän hölmö juttu. Kannattaisi melkein ennen katsastusta mennä tarkastuttamaan se systeemi, jottei siellä ole ainakaan mitään tyhjänpäiväistä virheilmoitusta, jolla ei ole mitään merkitystä auton ominaisuuksiin. Nämä ongelmat saattavat lisääntyä, kun autojen ominaisuudet lisääntyvät”, Tolvanen sanoo.

Myös niin sanotut oikeat ongelmat, jotka vaikuttavat ajamiseen, ovat lisääntyneet, kun autoihin on tullut enemmän sähkölaitteita.

”Tiepalveluun kun tulee avustuskeikkoja, niin yli kolmasosa on jo akkuperäisiä ongelmia. Ja akkuperäiset ongelmat johtuvat aika pitkälle siitä, että sähkölaitteita on vaikka kuinka paljon”, Tolvanen sanoo.

Tolvanen kuitenkin muistuttaa, että pääasiassa on hyvä, että varusteet ovat lisääntyneet.

”Hyvä, että ne yleistyvät myös budjettiluokan autoissa. Se tarkoittaa myös sitä, että ne muuttuvat halvemmiksi. Tuskin ne ovat niin kalliita korjatakaan siinä vaiheessa, kun ne yleistyvät. Laittaisin varusteiden yleistymisen enemmän plussan kuin miinuksen puolelle.”

Etenkin pienille sähköautoille saattaa kuitenkin olla käymässä kuin jääkaapeille, älypuhelimille tai muille tavaroille, joita ei enää viitsitä korjata, koska jälleenmyyntiarvo on niin surkea, ennustaa Telegraph.

Lehden mukaan esimerkiksi tähän segmenttiin kuuluvat Citröen C-Zero sekä Peugeot Ion menettävät arvostaan ainakin Iso-Britannian markkinoilla 83 prosenttia ensimmäisen kolmen vuoden aikana.

Herää kysymys, kannattaako näitä autoja enää korjata, jos ne aikoo laittaa myytiin. Korjauksen hinta kun saattaa pahimmillaan olla lähellä käytetyn auton myyntihintaa.

Autojen hurjasta laitteiden määrästä on ennenkin keskusteltu.

Esimerkiksi entinen General Motorsin suunnittelija David Lyon sanoi viime vuonna, että autoissa on nykyään aivan liikaa teknologiaa.

Myös Panasonicin autoteollisuuden Amerikan-toimitusjohtaja David Taylor on sanonut, että autonvalmistajien on päästävä eroon turhista toiminnoista autoissa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Googlen robottiautoiksi muuntamat Lexus-katumaasturit esiteltiin medialle viime syksynä Kaliforniassa Mountain View’ssä.

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Reseptit