Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ratkaisu Suomen surkeille teille? Auto, joka väistää reiät tiessä

Ford on kehittänyt teknologian, joka ei päästä autonrengasta putoamaan tiessä oleviin kuoppiin

Auto
 
Juhani Niiranen
Kun lumet sulavat, Suomen teiden kunto paljastuu.
Kun lumet sulavat, Suomen teiden kunto paljastuu. Kuva: Juhani Niiranen

Autoilija on keväisin ongelmissa, sillä tiet ovat usein talven jäljeltä surkeassa kunnossa.

Talvi on teille erityisen raskas silloin, kun keli on talvella vaihdellut plussan ja miinuksen välillä. Tällöin tie ei pääse jäätymään kunnolla missään vaiheessa. Jos tien pintaan syntyy vaurioita, alkaa paha kierre:

Tien päällyste on ikää kuin tien vesieriste, ja jos se on huonossa kunnossa, tulee vaurioita. Päällystevaurioiden takia tien runko kastuu. Raskaan liikenteen ajaessa tie painuu, jolloin tien runkomassat menevät sekaisin ja veden liikkuminen hankaloituu. Tämän jälkeen tie ei pääse kuivumaan kunnolla.

Seurauksena on reikiä asfalttiin. Kun sellaiseen karauttaa, autolle voi käydä huonosti. Eikä sekään ole kovin turvallista, että ajaessaan keskittyy reikien väistelyyn.

Tähän tilanteeseen saattaa olla tulossa ratkaisu – tai jos ei nyt ratkaisu, niin ainakin helpotusta.

Kysymys ei ole siitä, että valtio olisi yhtäkkiä saanut ylimääräistä rahaa tieverkoston korjaamiseen. Kysymys on Fordin teknologiasta, joka on tulossa ensimmäistä kertaa keskiluokan autoihin.

Fordin mukaan sen uusi Ford Fusion V6 Sport on varustettu järjestelmällä, joka ”väistää” tietokoneohjelmiston avulla reiät tiessä.

Itse asiassa kyse ei ole niinkään väistämisestä, vaan tietokoneohjelmistosta, joka osaa ohjata renkaat kuopan yli.

Sensorit havaitsevat, kun auton rengas on ajautumassa kuoppaan. Tämä saa autossa olevat automaattiset iskunvaimentimet jäykistymään. Tästä seuraa, että rengas pysyy ilmassa sen sijaan, että se tärähtäisi kuopan pohjalle. Kun eturengas on suorittanut toiminnon, se lähettää viestin takarenkaalle, joka toimii sitten samalla tavalla.

Fordin mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun kyseistä teknologiaa käytetään keskiluokan autoissa.

Suomen tiestö on rapautumassa pahan kerran. Niin sanottu korjausvelka on Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin kaksi miljardia euroa. Hallitus on esittänyt, että tieverkostoon panostettaisiin 600 miljoonaa euroa.

Tämä kuoppien yli karauttava teknologia ei tietenkään ole ratkaisu teiden kuntoon, mutta se olisi ainakin Suomen oloihin tervetullut lisävaruste.

Vanteet, ripustukset, iskunvaimentimet, jousitus, nivelet ynnä muut joutuvat nimittäin huomattavasti kovemmalle kulutukselle tärisevällä Suomen maantiellä kuin vaikkapa Keski-Euroopan siloisella tiellä.

Kuopista aiheutuvaa autojen rikkoutumista on kuitenkin usein hankalaa havaita heti. Tästä syystä ei usein ole selvää, onko mahdollista hakea korvauksia, koska ei voida todistaa, onko auto hajonnut nimenomaan tien huonon kunnon takia, vai onko kyse normaalista kulumisesta.

Jos auto on selvästi vaurioitunut tien kunnon takia, korvauksia voi toki hakea. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kuoppiin ajot, joissa auto menee heti rikki.

Vahingon sattuessa pitäisi ely-keskuksen mukaan soittaa heti Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100.

Lisäksi mahdollisuuksien mukaan kannattaa ottaa onnettomuuspaikasta valokuva ja kirjata muistiin tapahtuma-aika ja -paikka.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja