Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi uudella Mazdalla

Uusi MX-5 toimii talviautona jopa paremmin kuin moni tavallinen nykyauto. Se sopii ihmisille, jotka nauttivat ajamisesta.

Auto
 
Markus Markkanen
Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi
Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi
Kesällä avoauto on unelmien auto, josta moni haaveilee. Mutta entä talvella? Onko siitä mitään iloa ja kuinka kangaskattoinen avokatto selviää lumesta? HS testasi Mazda MX-5:n talvikestävyyden. Toimittaja: Markus Markkanen, kuvaus ja leikkaus: Kimmo Taskinen ja Markus Markkanen.
Koeajossa

Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport

 Uusi MX-5 palaa hienosti auton juurille. Se on kevyt ja kompromissiton, ja se nostaa ajamisen autolla liikkumisen keskipisteeseen.

 

 Koeajon perusteella kangaskattoinen avoauto toimii mainiosti myös ympärivuotisena käyttöautona.

 

 Hinta: 39 971 euroa.

 Päästöt: 161 g/km.

 Kulutus: 6,9 l/100km.

 Kilpailijoita: Subaru BRZ, Toyota GT-86.

On autoja, jotka ovat mukavia ja eristävät kuljettajan ympäristöstä. Sitten on autoja, jotka sopivat tiukasti kuljettajan ympärille ja antavat kaiken tiedon tienpinnan tapahtumista.

Mazdan MX-5 kuuluu ehdottomasti näistä jälkimmäisiin.

Uusi MX-5 on oikeastaan paluu auton juurille: se on nykyautoksi hyvin pieni ja kevyt tuhannen kilon omamassallaan.

Auto on niin pieni, että lähes kaksimetrinen kuljettaja ei oikein edes mahdu autoon sisälle.

Silti nykyautoksi kompromissiton Mazda herättää omistamisen halun.

Se on hieno ajettava, ja ulkonäkökin on kohdallaan.

Mazda nostaa autolla liikkumisen keskipisteeseen itse ajamisen – ja se on hieno asia.

Pärjääkö avoautolla talvella?

Kesällä Mazdan kaltainen sporttinen avoauto on unelmien auto, josta moni haaveilee.

Mutta miten sen kanssa käy talvella?

Ensimmäinen yllätys tulee pian liikkeellelähdön jälkeen. Kangaskattoinen kabiini saavuttaa mukavan matkustuslämpötilan hyvin nopeasti pakkasesta huolimatta.

Suurin osa nykyautoista lämpenee huomattavasti tätä avoautoa hitaammin.

Miten se pysyy lämpimänä?

Syynä nopeaan lämpenemiseen on MX-5:n pieni kahden hengen ohjaamo. Pieni määrä matkustamon ilmaa on nopea lämmittää.

Autossa on myös istuimien, takalasin ja peilien lämmitys, joka helpottaa talviajoa entisestään. Lisäksi auton kankainen katto kestää paksummankin lumikerroksen helposti.

Ainoastaan auton vaihteisto tuntuu pakkasella tahmealta ensimmäisten kilometrien ajan.

Millainen ajaa?

Heti Mazdaan istuessa kaikki tuntuu olevan kohdallaan. Vaihdekeppi on erinomaisella paikalla, ja sen liikkeet ovat lyhyitä ja tuntuma napakka. Ohjaus on tarkka ja hyvä ja kertoo auton liikkeistä kuljettajalle.

Myös auton kori on ilahduttavan jäykkä avoautoksi.

Kaksilitraisen moottorin 160 hevosvoimaa antavat roadsterille kohtuullisen suorituskyvyn, koska auto on kevyt.

Pienen moottorin ansiosta kulutus on urheiluautoksi matala: noin 7,5 litraa satasella pääkaupunkiseudulla ja 6,5 litraa moottoritiellä.

Takavetoinen kevyt urheiluauto ja talven jäiset tiet kuulostavat haastavalta yhdistelmältä.

Tavallisessa ajossa yllätyksiä ei kuitenkaan tapahdu, ja ajonvakautusjärjestelmä saa pienet perän liikkeet aisoihin.

Todellisen urheiluauton tavoin MX-5:n ajonvakautuksen saa myös kokonaan pois päältä. Vaikka auton akseliväli on lyhyt, Mazdaa on silti helppo hallita talviolosuhteissa. Tuntuma tiehen ja auton liikkeisiin on mainio.

Kaksilitraisen moottorin yhteydessä tuleva tasauspyörästön lukko helpottaa auton hallintaa kaasun avulla ja mahdollistaa paremman vetopidon.

Kenelle sopii?

Jos avoauton hankintaa on rajoittanut pelko huonoista talviominaisuuksista, koeajon perusteella pelkoon ei ole mitään syytä.

Pikkuruinen Mazda toimii jopa monia nykyautoja paremmin talviajossa.

Ei ole väliä, pitääkö enemmän Mazdan hienosta ajettavuudesta vai katto auki kruisailusta kauniissa kesäsäässä. MX-5 on olemassa niitä ihmisiä varten, jotka nauttivat ajamisesta.

Mazdalla ajettuaan ei ihmettele, miksi se on maailman myydyin roadster.

Kimmo Taskinen HS
Mazda on pieni nykyautoksi – sitä ei ole suunniteltu tavaroiden kuljettamiseen.
Mazda on pieni nykyautoksi – sitä ei ole suunniteltu tavaroiden kuljettamiseen.
Kimmo Taskinen HS
Kimmo Taskinen HS
Mazda sopii käteen kuin hansikas, ja se on selvästi suunniteltu ajamista silmälläpitäen.
Mazda sopii käteen kuin hansikas, ja se on selvästi suunniteltu ajamista silmälläpitäen.
Kimmo Taskinen HS
Kaikissa Suomeen saatavissa varustetasoissa on nahkaverhoilu.
Kaikissa Suomeen saatavissa varustetasoissa on nahkaverhoilu.
Kimmo Taskinen HS
Nahkalla koristellut ovet sopivat auton sisätilojen ilmeeseen hyvin.
Nahkalla koristellut ovet sopivat auton sisätilojen ilmeeseen hyvin.
Kimmo Taskinen HS
Hyvällä paikalla olevan vaihdekepin liikkeet ovat napakat.
Hyvällä paikalla olevan vaihdekepin liikkeet ovat napakat.
Kimmo Taskinen HS
Kaksilitrainen moottori tarjoaa kevyelle autolle kohtuullisen suorituskyvyn.
Kaksilitrainen moottori tarjoaa kevyelle autolle kohtuullisen suorituskyvyn.
Kimmo Taskinen HS
Urheilullinen Mazda on hyvä ajettava myös talvella.
Urheilullinen Mazda on hyvä ajettava myös talvella.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

HS koeajoi: Škoda Octavian uusi neliveto on monikäyttöinen perhefarkku

Koeajo

HS Pariisin autonäyttelyssä: Opelin ja Renaultin uudet sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta

Auto

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Reseptit