Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi uudella Mazdalla

Uusi MX-5 toimii talviautona jopa paremmin kuin moni tavallinen nykyauto. Se sopii ihmisille, jotka nauttivat ajamisesta.

Auto
 
Markus Markkanen
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/6b03885eb06ca98232dee1764de5ba8b84fe49a6-2457640-UUSImazdavideo_10.jpg
Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi
Kesällä avoauto on unelmien auto, josta moni haaveilee. Mutta entä talvella? Onko siitä mitään iloa ja kuinka kangaskattoinen avokatto selviää lumesta? HS testasi Mazda MX-5:n talvikestävyyden. Toimittaja: Markus Markkanen, kuvaus ja leikkaus: Kimmo Taskinen ja Markus Markkanen.
Koeajossa

Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport

 Uusi MX-5 palaa hienosti auton juurille. Se on kevyt ja kompromissiton, ja se nostaa ajamisen autolla liikkumisen keskipisteeseen.

 

 Koeajon perusteella kangaskattoinen avoauto toimii mainiosti myös ympärivuotisena käyttöautona.

 

 Hinta: 39 971 euroa.

 Päästöt: 161 g/km.

 Kulutus: 6,9 l/100km.

 Kilpailijoita: Subaru BRZ, Toyota GT-86.

On autoja, jotka ovat mukavia ja eristävät kuljettajan ympäristöstä. Sitten on autoja, jotka sopivat tiukasti kuljettajan ympärille ja antavat kaiken tiedon tienpinnan tapahtumista.

Mazdan MX-5 kuuluu ehdottomasti näistä jälkimmäisiin.

Uusi MX-5 on oikeastaan paluu auton juurille: se on nykyautoksi hyvin pieni ja kevyt tuhannen kilon omamassallaan.

Auto on niin pieni, että lähes kaksimetrinen kuljettaja ei oikein edes mahdu autoon sisälle.

Silti nykyautoksi kompromissiton Mazda herättää omistamisen halun.

Se on hieno ajettava, ja ulkonäkökin on kohdallaan.

Mazda nostaa autolla liikkumisen keskipisteeseen itse ajamisen – ja se on hieno asia.

Pärjääkö avoautolla talvella?

Kesällä Mazdan kaltainen sporttinen avoauto on unelmien auto, josta moni haaveilee.

Mutta miten sen kanssa käy talvella?

Ensimmäinen yllätys tulee pian liikkeellelähdön jälkeen. Kangaskattoinen kabiini saavuttaa mukavan matkustuslämpötilan hyvin nopeasti pakkasesta huolimatta.

Suurin osa nykyautoista lämpenee huomattavasti tätä avoautoa hitaammin.

Miten se pysyy lämpimänä?

Syynä nopeaan lämpenemiseen on MX-5:n pieni kahden hengen ohjaamo. Pieni määrä matkustamon ilmaa on nopea lämmittää.

Autossa on myös istuimien, takalasin ja peilien lämmitys, joka helpottaa talviajoa entisestään. Lisäksi auton kankainen katto kestää paksummankin lumikerroksen helposti.

Ainoastaan auton vaihteisto tuntuu pakkasella tahmealta ensimmäisten kilometrien ajan.

Millainen ajaa?

Heti Mazdaan istuessa kaikki tuntuu olevan kohdallaan. Vaihdekeppi on erinomaisella paikalla, ja sen liikkeet ovat lyhyitä ja tuntuma napakka. Ohjaus on tarkka ja hyvä ja kertoo auton liikkeistä kuljettajalle.

Myös auton kori on ilahduttavan jäykkä avoautoksi.

Kaksilitraisen moottorin 160 hevosvoimaa antavat roadsterille kohtuullisen suorituskyvyn, koska auto on kevyt.

Pienen moottorin ansiosta kulutus on urheiluautoksi matala: noin 7,5 litraa satasella pääkaupunkiseudulla ja 6,5 litraa moottoritiellä.

Takavetoinen kevyt urheiluauto ja talven jäiset tiet kuulostavat haastavalta yhdistelmältä.

Tavallisessa ajossa yllätyksiä ei kuitenkaan tapahdu, ja ajonvakautusjärjestelmä saa pienet perän liikkeet aisoihin.

Todellisen urheiluauton tavoin MX-5:n ajonvakautuksen saa myös kokonaan pois päältä. Vaikka auton akseliväli on lyhyt, Mazdaa on silti helppo hallita talviolosuhteissa. Tuntuma tiehen ja auton liikkeisiin on mainio.

Kaksilitraisen moottorin yhteydessä tuleva tasauspyörästön lukko helpottaa auton hallintaa kaasun avulla ja mahdollistaa paremman vetopidon.

Kenelle sopii?

Jos avoauton hankintaa on rajoittanut pelko huonoista talviominaisuuksista, koeajon perusteella pelkoon ei ole mitään syytä.

Pikkuruinen Mazda toimii jopa monia nykyautoja paremmin talviajossa.

Ei ole väliä, pitääkö enemmän Mazdan hienosta ajettavuudesta vai katto auki kruisailusta kauniissa kesäsäässä. MX-5 on olemassa niitä ihmisiä varten, jotka nauttivat ajamisesta.

Mazdalla ajettuaan ei ihmettele, miksi se on maailman myydyin roadster.

Kimmo Taskinen HS
Mazda on pieni nykyautoksi – sitä ei ole suunniteltu tavaroiden kuljettamiseen.
Mazda on pieni nykyautoksi – sitä ei ole suunniteltu tavaroiden kuljettamiseen.
Kimmo Taskinen HS
Kimmo Taskinen HS
Mazda sopii käteen kuin hansikas, ja se on selvästi suunniteltu ajamista silmälläpitäen.
Mazda sopii käteen kuin hansikas, ja se on selvästi suunniteltu ajamista silmälläpitäen.
Kimmo Taskinen HS
Kaikissa Suomeen saatavissa varustetasoissa on nahkaverhoilu.
Kaikissa Suomeen saatavissa varustetasoissa on nahkaverhoilu.
Kimmo Taskinen HS
Nahkalla koristellut ovet sopivat auton sisätilojen ilmeeseen hyvin.
Nahkalla koristellut ovet sopivat auton sisätilojen ilmeeseen hyvin.
Kimmo Taskinen HS
Hyvällä paikalla olevan vaihdekepin liikkeet ovat napakat.
Hyvällä paikalla olevan vaihdekepin liikkeet ovat napakat.
Kimmo Taskinen HS
Kaksilitrainen moottori tarjoaa kevyelle autolle kohtuullisen suorituskyvyn.
Kaksilitrainen moottori tarjoaa kevyelle autolle kohtuullisen suorituskyvyn.
Kimmo Taskinen HS
Urheilullinen Mazda on hyvä ajettava myös talvella.
Urheilullinen Mazda on hyvä ajettava myös talvella.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uudessa HR-V:ssä on yhdistetty kepeitä linjoja ja jämerää katumaasturimaisuutta. Vanhempaa Handa-muotoilua edustaa espoolaisen Sture Engströmin AN 600 vuodelta 1971.

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit