Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tämä mies aikoo panna Suomen autokoulubisneksen uusiksi – ”Jos olisimme kysyneet lupia, varmasti olisi kielletty”

Hannu Valkosen kehittämä palvelu tavoittelee puolta Suomen autokoulumarkkinoista. Mutta siihen on vielä matkaa.

Auto
 
Autokoulujen Uberin perustaja vastaa väitteisiin harmaasta taloudesta
Autokoulujen Uberin perustaja vastaa väitteisiin harmaasta taloudesta
Jyväskyläläinen yrittäjä Hannu Valkonen yrittää tehdä ajo-opetuksesta uudenlaista bisnestä. Ratti.fin railakas tyyli on huolestuttanut perinteisiä autokoulualan toimijoita. Toimittaja: Jussi Sippola, kuvaus ja leikkaus: Rio Gandara
Kuka?

Hannu Valkonen

 Vuonna 1977 syntynyt jyväskyläläinen sarjayrittäjä.

Mitä tekee?

 Perustanut ajo-opettajien välityspalvelun Ratti.fin.

 Ratti.fi hyödyntää Suomen opetuslupajärjestelmää, jonka uudistuksen myötä tuli mahdolliseksi opettaa myös perheen ulkopuolisia ajo-oppilaita.

Saavutukset?

 Kehitti parikymppisenä kuvanprosessointisovelluksen, jota on myyty 39 maahan.

Perhe

 Kolme lasta ja tyttöystävä. Valkonen opetti opetusluvalla lapsensa ajamaan autoa.

Miten mullistetaan markkina?

1. Älä kysy lupia.

2. Palkkaa riittävästi lakimiehiä.

3. Ryhdy hommiin.

Näin voi kiteyttää tyylin, jolla jyväskyläläinen sarjayrittäjä Hannu Valkonen aikoo uudistaa lähes jokaiseen suomalaiseen vaikuttavan bisneksen.

Valkonen on perustanut palvelun nimeltä Ratti.fi, joka lupaa ajokortteja noin tuhat euroa halvemmalla kuin perinteiset autokoulut.

Mutta se on vasta alkua, Valkonen sanoo.

Jos Suomessa haluaa ajaa autoa, siitä saa maksaa sievoisen summan jo ennen kuin pääsee rattiin.

Autokoulussa suoritettu henkilöauton B-ajokortin perusvaihe maksaa viranomaiskulujen jälkeen keskimäärin noin 1 800 euroa.

Kuluttajat ovat valittaneet hinnoista pitkään. Ja nyt myös viranomaiset.

”Autokoulujärjestelmä on jäänyt ajastaan jälkeen”, sanoo Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

”Kun vertaa Euroopan muihin järjestelmiin, se on tarpeettoman yksityiskohtaisesti säännelty, eikä se siten enää palvele asiakkaita”, hän sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö onkin nyt Trafin avustuksella valmistelemassa autokoulujärjestelmän uudistusta. Siihen saumaan Ratti.fi aikoo iskeä.

Hannu Valkonen istuu helsinkiläisen hotellin aulassa ja hymyilee.

Eikä ihme, sillä hän uskoo olevansa nyt kehityksen aallonharjalla, tekemässä vanhasta liiketoimintamallista uuden digitalisoimalla sen.

”Tämä on startup-yrittäjälle kuin metsäketo, joka on täynnä punaisia mansikoita. Nyt nähdään kovin vallankumous teollistumisen jälkeen. Digitalisaatio ja joukkoistaminen on vasta alussa”, Valkonen sanoo.

Yhdeksi digitalisaation symboliksi on noussut kyydinvälityspalvelu Uber.

Valkonen kutsuu Ratti.fitä autokoulujen Uberiksi.

Uber on taksipalvelu, joka ei omista yhtään taksia. Se välittää kyytejä ja ottaa jokaisesta välitetystä kyydistä siivun itselleen. Kalifornialainen yritys on kasvanut miljardien arvoiseksi ja ajanut taksifirmoja ahtaalle muun muassa San Franciscossa ja New Yorkissa.

Sellaiseksi Ratti.fikin haluaa: markkinoita horjuttavaksi miljardiyritykseksi luomalla autokoulun, joka ei omista autoja. Tavoitteena on vallata puolet Suomen 120 miljoonan euron autokoulumarkkinoista kahden vuoden sisällä.

Paitsi että Ratti.fi ei kutsu itseään autokouluksi, koska sellaisen perustaminen vaatisi luvan Trafilta. Ratti.fi kutsuu itseään opetuslupaopettajien välityspalveluksi.

Yritys käyttää hyväkseen Suomen opetuslupajärjestelmää, jossa vanhempi voi hakea opetuslupaa antaakseen ajotunteja lapselleen.

Laki opetusluvasta uudistui 2014, ja nykyisin opetusluvan hankkinut opettaja saa kolmen vuoden aikana ottaa myös kolme perheen ulkopuolista oppilasta.

Ratti.fi on palvelu, joka yhdistää opetusluvan hankkineet opettajat ja oppilaat. Lisäksi Ratti.fi tarjoaa teoriatunteja verkossa.

B-ajokortin perusvaiheen Ratti.fi lupaa 855 eurolla, josta yritys ottaa siivun itselleen.

Valkonen ei kerro, miten suuren siivun, mutta antaa ymmärtää, että he voisivat laskea hintoja entisestäänkin.

”Me emme ole vielä edes aloittaneet hintakilpailua.”

Ratti.fi on saanut paljon huomiota suomalaisissa viestimissä. Se johtuu osaltaan Valkosen railakkaasta tyylistä, johon kuuluvat kovat puheet miljardeista, ja osaltaan siitä, että autokoulu koskettaa suomalaisia monella tasolla.

Autokoulu on lainsäädännöllä suojeltu bisnes, ja monet pitävät ajo-opetuksen hintoja poskettomina.

Kun markkinoille tulee joku, joka sanoo, että ajokortti on mahdollista saada tuhat euroa entistä halvemmalla, ihmiset kiinnostuvat.

Mutta monet myös raivostuvat.

Valkonen kertoo saaneensa yöllisiä puheluita, joissa hänet on haukuttu.

”Autokouluyrittäjiltä on tullut puheluita, että mitä sä teet. Ja kyllä minä sen ymmärrän, että autokouluopettajasta voi tuntua pahalta, kun bisnes on uhattuna. Onhan se kauheaa, jos joku menettää työpaikan. Mutta yhteiskunnan kilpailukyvyn kannalta on parempi, mitä tehokkaampia ollaan. Ei täällä ole enää tervanpolttajia tai sentraalisantrojakaan”, Valkonen sanoo.

Mutta koulutettuja liikenneopettajia Suomessa on, ja heidän etuaan valvoo Autokoululiitto.

Liiton puheenjohtajalta Jarmo Jokilammelta on kysytty julkisuudessa moneen otteeseen kantaa Ratti.fi-palveluun, mutta hän ei ole suostunut kommentoimaan yrityksen toimintaa. Ei tässäkään jutussa.

Jokilampi on yleisellä tasolla todennut, että opetuslupabisnekseen liittyy helposti harmaata taloutta.

Lisäksi Autokoululiitto lobbaa lainmuutosta, joka estäisi perheen ulkopuolisten opettamisen opetusluvalla. Tällainen laki lopettaisi Ratti.fin toiminnan.

Se ei Valkosta hetkauta.

”Lainsäädäntö sallii nyt vain kolme oppilasta, mutta rajoitus tulee varmasti poistumaan. Ja jos viranomaiset eivät sitä poista, me tulemme vaatimaan sen poistoa kilpailuviranomaisilta”, Valkonen sanoo.

”Kaikki palvelut, jotka voi joukkoistaa, tullaan joukkoistamaan. Jos sinä et digitalisoi ja joukkoista sitä, joku tulee ja varmasti tekee sen”, hän jatkaa.

Valkosen mukaan ajo-opetus joukkoistetaan siten, että ihmiset opettavat toisiaan ajamaan ja saavat siitä palkkion. Ratti.fi toimii välittäjänä ja lupaa maksaa ajo-opettajalle 19 euron nettotuntipalkkion.

”Opettajat ovat sellaisia, jotka ovat jo opettaneet oman lapsensa ajamaan tai vanhempia ihmisiä, joilla on vapaa-aikaa ja halu keksiä järkevää tekemistä. Yhdestä oppilaasta opettaja saa 451 euroa nettona”, hän sanoo.

Mutta toimiiko Ratti.fi? Haluavatko ihmiset opettaa tuntemattomia ajamaan?

On eri asia ajaa Uber-taksia, kuin viettää tuntikausia vieraan ihmisen kanssa autossa opettaen tätä ajamaan. Lisäksi Ratti.fi on maksullinen, mutta opetuslupaopettajaa voi etsiä netin kautta myös maksuttomista palveluista.

Syyskuussa julkisuuteen tulleen Ratti.fin bisnesmallin toimivuudesta ei vielä tiedetä. Se on saanut kokoaan enemmän huomiota, sillä se on ensimmäinen uusi startup-yritys, joka on tullut horjuttamaan perinteistä autokoulumarkkinaa.

Viranomaiset ovat toistaiseksi suhtautuneet Ratti.fihin suopeasti, mikä ei ole yllättävää, sillä se edustaa valtion toivomaa normienpurkuhenkeä.

Vähemmän sääntelyä, enemmän bisnestä.

Ja juuri siitä Ratti.fissä on kyse, sillä Valkosen tavoitteena on jättimäinen bisnes.

Hannu Valkosen ensimmäinen yritys oli jättipotti.

Hän oli harrastanut seitsemänvuotiaasta saakka valokuvausta, ja peruskoulun kymppiluokan jälkeen hän kouluttautui digitaaliseksi kuvankäsittelijäksi.

Parikymppisenä eli 2000-luvun alussa hän kertoo kehittäneensä ohjelmiston, jonka tarkoitus oli helpottaa kuvankäsittelijöiden työtä. Ohjelmisto erotteli automaattisesti kuvista eri elementtejä, eikä kuvankäsittelijän tarvinnut käsitellä jokaista elementtiä erikseen.

Ohjelmistosta tuli hitti.

”Tätä Color Planner -ohjelmistoa on nyt myyty 39 maahan, ja sitä kautta olen päässyt näkemään maailmaa. Suomalaisille kotitalouksille se on tullut tutuksi Tikkurilan värisuunnitteluohjelman nimellä”, Valkonen sanoo.

Ohjelmisto tuottaa Valkoselle yhä tuloja. Ohjelmiston taustalla olevalla yrityksellä on kuitenkin noin 35 000 euroa verovelkaa, jota Valkonen selittää näin:

”Yrityksellä on merkittävä oikeusprosessi kesken, ja tästä johtuen veroja on ollut valitettavasti maksamatta. Oikeuksistaan kiinni pitäminen on erittäin kallista.”

Tämän enempää Valkonen ei halua asiaa avata, koska prosessi on kesken.

Ohjelmiston menestys on kuitenkin mahdollistanut kaikki Valkosen myöhemmät startupit, joita hän onkin perustanut urakalla.

Valkonen muutti 2007 Lontooseen, perusti nettifirmoja ja kehitteli sovelluksia. Hänen tavoitteenaan oli nousta suurten joukkoon: perustaa seuraava Facebook, Airbnb tai Uber.

”Se oli sellaista aikaa, kun meni mageesti. Lontoossa asuttiin huippuhotelleissa, ja tein kovien jätkien kanssa hommia. Sitten tuli vuoden 2008 pankkikriisi, sopimukset revittiin, ja otin Ryan Airin lennot Tampereelle.”

Hän palasi Jyväskylään ja huomasi, että rahat ovat loppumassa.

”Yksi päivä olin toimistolla ja tajusin, että olin antanut kaikille lopputilin. Meitä oli ollut ehkä toistakymmentä. Olin yksin Jyväskylässä, ja pöydällä oli hirveä kasa laskuja. Sitten myin osan liiketoimintaa pois ja aloin taas tehdä uutta startupia.”

Valkonen ryhtyi muun muassa kehittelemään kilpailijaa verkkokauppajätti Amazonille, mutta palvelua ei lopulta edes julkaistu.

Kun Valkonen puhuu, käy hyvin ilmi, että hän on sisäistänyt uuden ajan startup-yrittäjän ihanteet. Tähtäin korkealle, ja jos yritys kaatuu, aina voi perustaa uuden.

”Tämä on elämäntapa. Olen valmis lyömään joka kerta uudestaan kaikki rahani kiinni siihen, että saan tehdä uuden startupin.”

Ja nyt Valkosen rahat ovat kiinni Ratti.fissä.

”Suurin piirtein kolmestasadastatuhannesta eurosta puoleen miljoonaan.”

Mitä hän rahoilla tekee?

Markkinointibudjetti ei ainakaan ole suuri. Yhtiön nettisivuilla on kuvapankkikuvia ihmisistä, jotka pitelevät suomalaista ajokorttia käsissään. Ajokortti on photoshopattu ihmisten käsiin.

Yhtiön tapa viestiä ei myöskään ole sellainen, jota odottaisi tulevalta miljardiyritykseltä.

Näin Ratti.fi vastaa Facebookissa ihmiselle, joka esittää huolensa siitä, että opetuslupaopettajien ajotaidoissa voi olla puutteita:

”Jos kuitenkin suurinosa maailman ihmisistä ei käy autokoulua, mutta voivat ajaa turvallisesti liikenteessä? Mites oletko itse käynyt polkupyöräkoulun?”

Valkonen kertoo, että markkinointiin on panostettu Facebookissa 75 dollaria.

Suurimmat rahat Ratti.fi on sijoittanut taisteluihin, joita se odottaa käyvänsä.

”Ensimmäinen juttu, jonka teimme, oli se, että palkkasimme helvetin kovia lakimiehiä selvittämään, saammeko välittää ajo-opettajia vai emme. Emme kysyneet Trafilta mitään lupia. Jos olisimme kysyneet, varmasti olisi kielletty”, Valkonen sanoo.

”Nyt tulimme suoraan markkinoille, ja nyt olemme valmiita menemään oikeuteen asti. Palvelumme on täysin laillinen.”

Autokoululiitto on vihjaillut, että opetuslupabisneksessä olisi harmaata taloutta.

Valkosen mukaan Ratti.fi on hoitanut kaikki lain vaatimat velvoitteet. Lakia onkin luettu tarkkaan.

”Verojen ja muiden velvoitteiden hoitaminen on erittäin tärkeää. Jakamistaloudessa se on elämän ja kuoleman kysymys”, Valkonen sanoo mutta ei tarkoita suoraan verojen maksamista.

Valkonen tarkoittaa verojen optimoimista.

”Esimerkiksi arvonlisävero sopii huonosti jakamistalouteen. Olemme pyytäneet veromalliimme verohallinnolta ennakkopäätöksen, joka tukee tätä jakamistalouden perusajatusta.”

Ennakkopäätöksen sisältöä Valkonen ei avaa.

”Emme halua kommentoida. Mutta olemme hoitaneet asiat niin hyvin kuin Suomen lain mukaan on mahdollista. Meidän prioriteettimme on olla mahdollisimman kustannustehokas kuluttajalle.”

Kuinka paljon ajo-opettajia Ratti.fi sitten on välittänyt?

Sitä Hannu Valkonen ei kerro.

”Uberkaan ei kerro.”

Hänen mukaansa ensimmäiset Ratti.fin asiakkaat saavat ajokorttinsa helmi–maaliskuussa.

Toistaiseksi Ratti.fi on siis vasta ajokoulu, jolla ei ole yhtään autoa – eikä yhtään myönnettyä ajokorttia.

Rio Gandara / HS
”Tämä on elämäntapa. Olen valmis lyömään joka kerta uudestaan kaikki rahani kiinni siihen, että saan tehdä uuden startupin”, Hannu Valkonen sanoo.
”Tämä on elämäntapa. Olen valmis lyömään joka kerta uudestaan kaikki rahani kiinni siihen, että saan tehdä uuden startupin”, Hannu Valkonen sanoo.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu

Tältä näyttää Uber-Volvo – Yhdysvalloissa voi kohta tilata kuskittoman Uberin

Autot

Helsingin robottibussit saavat huomiota maailmalla – Suomessa auto ei tarvitse kuljettajaa

Robotisaatio

Kaupunkiajo pelottaa monia autoilijoita – asiantuntija opastaa, miten pelko hälvenee

Autoilu