Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lehti: BMW on tuomassa 8-sarjan takaisin – BMW:n mallisto on räjähtänyt käsiin viime vuosina

Autocar-verkkosivuston mukaan 8-sarjalainen on tulossa myyntiin vuonna 2020.

Auto
 
BMW
BMW uuden 8-sarjalaisen uskotaan pohjautuvan tähän Pininfarina Gran Lusso Coupe -konseptiautoon, jonka BMW esitteli 2013.
BMW uuden 8-sarjalaisen uskotaan pohjautuvan tähän Pininfarina Gran Lusso Coupe -konseptiautoon, jonka BMW esitteli 2013. Kuva: BMW

Vuosina 1989–1999 valmistettu iso kaksiovinen, V12-moottorilla varustettu BMW 8-sarjalainen on edelleen näyttävä ilmestys.

Wikimedia Commons
BMW vanha 8-sarjalainen näyttää tältä. Kuvassa BMW E31 840Ci Sport.
BMW vanha 8-sarjalainen näyttää tältä. Kuvassa BMW E31 840Ci Sport.

8-sarjalaisia ei ole käytettyjen autojen markkinoilla Suomessa kovin paljoa. Nekin, jotka ovat saatavilla, ovat suurimmaksi osaksi melkoisen loppuun ajettuja.

Kohta ei tarvitse haikailla vanhan 8-sarjalaisen perään. BMW on nimittäin tuomassa tämän automallin takaisin markkinoille.

Autocar-verkkosivuston mukaan 8-sarjalainen on tulossa myyntiin vuonna 2020. Ensimmäiset konseptimallit on luvattu näytille 2018.

8-sarjalainen on lehtitietojen mukaan vastine Mercedes-Benzin verrattain hyvin kaupaksi menneelle, kaksioviselle S-sarjan coupélle.

Samalla tavalla kuin Mercedeksen S-coupé on pitkälti kaksiovinen versio S-sarjan neliovisesta luksusautosta, 8-sarjalaisessa on lehtitietojen mukaan paljon samaa kuin BMW:n neliovisessa 7-sarjan luksusautossa. (Lue HS:n koeajojuttu uudesta 7-sarjalaisesta)

Ja nyt tämä menee vähän hankalaksi:

Autocarin mukaan 8-sarjalainen tulisi olemaan samantyyppinen kuin 6-sarjan Grand Coupé – joka on siis kaksiovisen 6-sarjalaisen neliovinen versio – joskin ”suurempi ja aatelisempi ulkomuodossaan” kuin neliovinen Grand Coupé. Mutta jos 8-sarjan auto kilpailee S-Coupén kanssa, sen luulisi kai olevan kaksiovinen?

Tästä ovien määrästä ei ainakaan Autoweekin mukaan ole tehty vielä päätöstä.

BMW:n mallistossa alkaa joka tapauksessa olla autoja jokaiseen lähtöön.

Aikoinaan, eli kymmenisen vuotta sitten BMW:llä oli käytännössä 3-sarja neliovisena, kaksiovisena, avoautona ja farmarina.

Sitten sillä oli 5-sarja (myös farmarina) sekä 7-sarja neliovisina, sekä näiden väliin sijoittuva iso 6-sarjan kaksiovinen avomalleineen. Lisäksi oli pari X-mallin maasturia ja yksi kaksipaikkainen roadster, jonka mallisarja oli Z.

Nykyään tarjolla on 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6-, 7- ja kohta 8-sarjakin. Tietenkin 3- ja 5 -sarjasta on saatavilla myös farmarimallit sekä GT-mallit, ja 2-, 4-,ja 6-sarjalaisista saa avomalleja.

Lisäksi X-mallisto on kasvanut niin, että sinne on tullut kahden maasturin lisäksi kolmas pikkumaasturi sekä kaksi Coupé-katumaasturia.

Lisäksi kaksiovisista 4- ja 6-sarjoista on saatavilla neliovinen Grand Coupé. Ja tietenkin lisäksi on se Z-sarja. Puhumattakaan i-mallistosta, jossa on tarjolla kaksi sähkö- tai hybridivaihtoehtoa, i3 ja i8.

Ja vielä ovat 2-sarjan etuvetoiset perheautot Grand Tourer sekä Active Tourer.

Toki monien muidenkin autonvalmistajien mallisto on laajentunut viime vuosina, kun koko autoteollisuus on kehittyvien maiden autoistuessa kasvanut.

Esimerkiksi kilpailija Mercedes-Benz on asioita selkeyttääkseen muuttanut mallistonsa nimet edes jollain tavalla loogisiksi, jotta autonostaja pysyisi kärryillä siitä, mikä auto on kunkin segmentin jäsen.

Jos haluaa uuden 8-sarjalaisen sitten neljän vuoden päästä, ankara säästäminen kannattaa aloittaa jo nyt.

Uuden auton hinta on nimittäin tällä hetkellä tarjolla oleviin käytettyihin 8-sarjalaisiin verraten todennäköisesti yli kymmenkertainen, jos se on lähellä kilpailija Mercedes Benzin S-sarjan coupéa.

Tämä tarkoittaa, että uudesta 8-sarjalaisesta saa todennäköisesti pulittaa lisävarusteineen lähemmäs 300 000 kuin 200 000 euroa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Täällä bensa on nyt halvinta – asiantuntija kertoo, miten hinta määräytyy

Polttoaine

Googlen uusi keksintö liimaa jalankulkijat kiinni autoon törmäyksen yhteydessä

Google

Ford Cortinan kyydissä 1970-luvulle

Autotallien aarteet

Volvo esitteli kaksi uutta autoa, jotka ovat pieniä ja kulkevat sähköllä

Volvo

Reseptit