Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lehti: BMW on tuomassa 8-sarjan takaisin – BMW:n mallisto on räjähtänyt käsiin viime vuosina

Autocar-verkkosivuston mukaan 8-sarjalainen on tulossa myyntiin vuonna 2020.

Auto
 
BMW
BMW uuden 8-sarjalaisen uskotaan pohjautuvan tähän Pininfarina Gran Lusso Coupe -konseptiautoon, jonka BMW esitteli 2013.
BMW uuden 8-sarjalaisen uskotaan pohjautuvan tähän Pininfarina Gran Lusso Coupe -konseptiautoon, jonka BMW esitteli 2013. Kuva: BMW

Vuosina 1989–1999 valmistettu iso kaksiovinen, V12-moottorilla varustettu BMW 8-sarjalainen on edelleen näyttävä ilmestys.

Wikimedia Commons
BMW vanha 8-sarjalainen näyttää tältä. Kuvassa BMW E31 840Ci Sport.
BMW vanha 8-sarjalainen näyttää tältä. Kuvassa BMW E31 840Ci Sport.

8-sarjalaisia ei ole käytettyjen autojen markkinoilla Suomessa kovin paljoa. Nekin, jotka ovat saatavilla, ovat suurimmaksi osaksi melkoisen loppuun ajettuja.

Kohta ei tarvitse haikailla vanhan 8-sarjalaisen perään. BMW on nimittäin tuomassa tämän automallin takaisin markkinoille.

Autocar-verkkosivuston mukaan 8-sarjalainen on tulossa myyntiin vuonna 2020. Ensimmäiset konseptimallit on luvattu näytille 2018.

8-sarjalainen on lehtitietojen mukaan vastine Mercedes-Benzin verrattain hyvin kaupaksi menneelle, kaksioviselle S-sarjan coupélle.

Samalla tavalla kuin Mercedeksen S-coupé on pitkälti kaksiovinen versio S-sarjan neliovisesta luksusautosta, 8-sarjalaisessa on lehtitietojen mukaan paljon samaa kuin BMW:n neliovisessa 7-sarjan luksusautossa. (Lue HS:n koeajojuttu uudesta 7-sarjalaisesta)

Ja nyt tämä menee vähän hankalaksi:

Autocarin mukaan 8-sarjalainen tulisi olemaan samantyyppinen kuin 6-sarjan Grand Coupé – joka on siis kaksiovisen 6-sarjalaisen neliovinen versio – joskin ”suurempi ja aatelisempi ulkomuodossaan” kuin neliovinen Grand Coupé. Mutta jos 8-sarjan auto kilpailee S-Coupén kanssa, sen luulisi kai olevan kaksiovinen?

Tästä ovien määrästä ei ainakaan Autoweekin mukaan ole tehty vielä päätöstä.

BMW:n mallistossa alkaa joka tapauksessa olla autoja jokaiseen lähtöön.

Aikoinaan, eli kymmenisen vuotta sitten BMW:llä oli käytännössä 3-sarja neliovisena, kaksiovisena, avoautona ja farmarina.

Sitten sillä oli 5-sarja (myös farmarina) sekä 7-sarja neliovisina, sekä näiden väliin sijoittuva iso 6-sarjan kaksiovinen avomalleineen. Lisäksi oli pari X-mallin maasturia ja yksi kaksipaikkainen roadster, jonka mallisarja oli Z.

Nykyään tarjolla on 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6-, 7- ja kohta 8-sarjakin. Tietenkin 3- ja 5 -sarjasta on saatavilla myös farmarimallit sekä GT-mallit, ja 2-, 4-,ja 6-sarjalaisista saa avomalleja.

Lisäksi X-mallisto on kasvanut niin, että sinne on tullut kahden maasturin lisäksi kolmas pikkumaasturi sekä kaksi Coupé-katumaasturia.

Lisäksi kaksiovisista 4- ja 6-sarjoista on saatavilla neliovinen Grand Coupé. Ja tietenkin lisäksi on se Z-sarja. Puhumattakaan i-mallistosta, jossa on tarjolla kaksi sähkö- tai hybridivaihtoehtoa, i3 ja i8.

Ja vielä ovat 2-sarjan etuvetoiset perheautot Grand Tourer sekä Active Tourer.

Toki monien muidenkin autonvalmistajien mallisto on laajentunut viime vuosina, kun koko autoteollisuus on kehittyvien maiden autoistuessa kasvanut.

Esimerkiksi kilpailija Mercedes-Benz on asioita selkeyttääkseen muuttanut mallistonsa nimet edes jollain tavalla loogisiksi, jotta autonostaja pysyisi kärryillä siitä, mikä auto on kunkin segmentin jäsen.

Jos haluaa uuden 8-sarjalaisen sitten neljän vuoden päästä, ankara säästäminen kannattaa aloittaa jo nyt.

Uuden auton hinta on nimittäin tällä hetkellä tarjolla oleviin käytettyihin 8-sarjalaisiin verraten todennäköisesti yli kymmenkertainen, jos se on lähellä kilpailija Mercedes Benzin S-sarjan coupéa.

Tämä tarkoittaa, että uudesta 8-sarjalaisesta saa todennäköisesti pulittaa lisävarusteineen lähemmäs 300 000 kuin 200 000 euroa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu