Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi Škoda Superbin, joka haastaa farmari-Passatin

Uusi Škoda Superb Combi on isompi ja edelleen halvempi kuin Volkswagen Passat.

Auto
 
Harry Kuurio
Kimmo Taskinen / HS
Škoda Superb on kuin VW Passat hieman pidennettynä ja toisenlaisissa kuosissa.
Škoda Superb on kuin VW Passat hieman pidennettynä ja toisenlaisissa kuosissa. Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Koeajossa

Škoda Superb Combi 1.4 TSI ACT Style DSG

 Škodan uusi moottori käy nätisti, ja voima riittää Suomen teille, mutta Dag-automaatin toimintaan pitää totutella. Vaihteisto empii joissain tilanteissa hieman liian pitkään, ennen kuin voima välittyy pyörille.  Valitsemalla sport-ajotilan viive lyhenee, mutta silloin todellinen kulutus kasvaa entisestään.

 Toinen miinusmerkintä tulee rengasmelusta, joka kantautuu sisätiloihin hieman häiritsevänä.

 Muuten Škoda Superbin farmariversio on tasalaatuisen pätevä tilataituri arkiajoihin.

 Hinta: 39 979 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 5,1 litraa / 100 km bensiini.

 Hiilidioksidipäästöt: 119 g/km.

 Kilpailijoita: Ford Mondeo Wagon, Hyundai i40 Wagon, Kia Optima Sportswagon (tulossa),

Opel Insignia Sports Tourer, Renault Talisman Sport Tourer (tulossa), Toyota Avensis Touring Sports, Volkswagen Passat Variant.

Uusi Škoda Superb Combi vertautuu väistämättä Volkswagen Passatin vastaavaan farkkuversioon Variantiin, koska autojen perusrakenne on sama.

Superbia tarkastellessa on hyvä pitää mielessä, että auton aiempi versio on rankattu monissa testeissä jopa ansioituneen emo-Passatin voittajaksi, niin Saksassa kuin Suomessakin.

Škodaa ei siis turhaan pidetä fiksun ihmisen autona, joka tarjoaa paljon vastinetta rahalle. Tämä pitää paikkansa myös uuden Superbin tapauksessa.

Tärkein Superbin valteista on Passatia edullisempi hinta. Superbin valitsemalla säästää parisentuhatta euroa, ja saa paremmat tilat. Vai saako?

Eroaako se Passatista?

Sisätilojen erot ovat merkityksettömän pienet. Ulkoisetkin kokoerot jäävät pieniksi, mutta tärkeimmistä mitoista huomio kiinnittyy Superbin noin yhdeksän senttiä pidempään kokonaismittaan ja viisi senttiä pidempään akseliväliin.

Škoda siis on kuin onkin hieman suurempi kuin Passat.

Tavaratila on Combissa hätkähdyttävän suuri, peräti 660-litrainen.

Farmarin tavaratila on perusmuodossaan 35 litraa suurempi kuin Liftback-viistoperän. Ero tulee enemmänkin käytettävyydestä kuin litroista.

1,14-metriä syvä tavaratila on hulppea, mutta jos aivan sen perälle pitää yltää, vaaditaan todella pitkiä käsiä. Laajennuksessa tila kasvaa 1 950 litraan.

Laajennus sujuu kätevästi, ja automaattinen tavaratilan rullaverho liikkuu automaattisesti keskiasentoonsa, kun sähkötoiminen takaluukku avataan.

Tila on myös selkeän mallinen. Tässä Škoda on vertailuryhmänsä eliittiä.

Tilan vasemmasta reunasta voi tarvittaessa napata myös irrotettavan led-taskulampun, joka latautuu automaattisesti moottorin käydessä. Takaluukun voi sulkea sähköisesti.

Onko se taloudellinen?

Superbiin voi nyt valita uuden 1,4-litraisen TSI-moottorin ja DSG-automaatin yhdistelmän, jossa moottori hyötyy sylinterien erityisestä ACT-lepuutusominaisuudesta.

Uutuuden idea on, että kevyellä kaasujalalla ajettaessa auto kuormittaa vain kahta moottorin neljästä sylinteristä.

Järjestelyn pitäisi säästää polttoainetta.

Niin se varmasti laboratoriossa tekeekin, mutta teoreettinen 5,1 litran kulutus muuttui käytännössä leppoisassakin testiajossa 6,9 litran keskikulutukseksi. Ero ilmoitetun ja todellisuuden välillä on suuri.

Mikä siinä maksaa?

Koeajoautossa oli toiseksi korkeimman tason Style-varustelu. Se maksaa noin seitsemäntuhatta euroa enemmän kuin lähtötason varustelu.

Hinta tuntuu kovalta.

Lisäsijoituksella saa muun muassa pysäköintiavustimen, nahkaverhoilun, laadukkaamman Amundsen-navigointilaitteen, tummennetut takasivu- ja takaikkunat, led-valopaketin sekä sähköisesti säädettävän kuljettajan istuimen muistitoiminnon.

Tuntuu siltä, että nahkaverhoilulle jää tässä varustelussa hyvä kate.

Ja sitä mukaa kuin paketin kokonaishinta nousee, Škoda Superb Combin etu kilpailijoihin verrattuna pienenee, koska verrokkien lukumäärä ja laatutaso kasvavat.

Kimmo Taskinen / HS
Ohjaamo on laadukas mutta ei kuitenkaan ylellinen.
Ohjaamo on laadukas mutta ei kuitenkaan ylellinen.
Kimmo Taskinen / HS
Takaistuintilat ovat käytännössä identtiset VW Passatin kanssa.
Takaistuintilat ovat käytännössä identtiset VW Passatin kanssa.
Kimmo Taskinen / HS
Niin edessä kuin takanakin on runsaasti tilaa.
Niin edessä kuin takanakin on runsaasti tilaa.
Kimmo Taskinen / HS
Helppolukuista mittaristoa seuraa mielellään.
Helppolukuista mittaristoa seuraa mielellään.
Kimmo Taskinen / HS
Škoda Superb Combi
Škoda Superb Combi
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit