Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi uuden Mitsubishin, joka on lava-auton ja katumaasturin yhdistelmä

Kuinka onnistuu lava-auton ja katumaasturin yhdistäminen?

Auto
 
Harry Kuurio
Harry Kuurio
L200:n muotoja on haettu pitkään, muun muassa ilmanvastuksen minimoimiseksi.
L200:n muotoja on haettu pitkään, muun muassa ilmanvastuksen minimoimiseksi. Kuva: Harry Kuurio
Koeajossa

Mitsubishi L200 DoubleCab 2.4 Di-D Magnum Instyle AT

 Ronskin näköisen auton moottorin käyntiääni on karkea. Vauhtiin päästyään L200 on miellyttävän hiljainen ja yllättävän mukava ajaa asfaltilla.

 Ohjaustuntuma on tukeva. L200 ei pelästy vaikeakulkuistakaan maastoa.  Hiekkatiellä jousituksella on pieni taipumus nypyttää, mutta auto möyrii eteenpäin metsäautoteiden syvissäkin urissa.

 Jäykkä taka-akseli ja viisilehtinen jousitus toimivat moitteetta.

 Mitsubishin oma Super Select 4WD-II -nelivetojärjestelmä selviytyy myös ristiriipuntatilanteissa, joissa etu- ja taka-akseleiden ristikkäiset pyörät jäävät tyhjän päälle.

 Hinta: 51 450 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 7,2 litraa / 100 km diesel.

 Hiilidioksidipäästöt: 189 g/km.

 Kilpailijoita: Isuzu D-Max, Nissan Navara, Renault Alaskan (tulossa), Toyota Hilux, Volkswagen Amarok.

Ovatko pick-upit eli lava-autot nykyisin harvinaisuuksia, joita näkee vain Yhdysvaltain syvässä etelässä?

Voisipa joku myös väittää, että ne ovat janoisia, suurin V8-moottorein varustettuja punaniska-dinosauruksia, jotka ovat jäänet jälkeen ajastaan.

Todellisuus on monipuolisempi.

Lava-autojen historia ulottuu 1920- ja 1930-luvuille. Silloin tarvittiin tarinan mukaan autoa, joka soveltui arjessa maataloustöihin ja pyhinä kirkossa käyntiin.

Nykyisin lava-autot ovat autonvalmistajille tärkeitä kehittyvien markkinoiden valloittamisessa. Kun infrastruktuurin kehittäminen alkaa, tarvitaan monikäyttöisiä ja käytännöllisiä työautoja kovaan käyttöön.

Kenelle se sopisi?

Lava on edelleen monelle tarpeellinen työkalu esimerkiksi metsä-, maatalous tai rakennustöissä ja joissain harrastuksissakin.

Ulkomitoiltaan amerikkalaisia pienemmät japanilaiset ja eurooppalaiset pick-upit etenevät varsin nykyaikaisilla ja taloudellisilla moottoreilla.

Ehkä pick-upissa on sittenkin järkeä?

Hyvä esimerkki on koeajettu, täysin uudelleen rakennettu Mitsubishi L200. Se tavoittelee sekä katumaastureiden mukavuutta että maastokelpoisen pick-upin roisia käytettävyyttä.

Siinä uutuus myös onnistuu paremmin kuin ehkä osaisi odottaakaan.

Kun myllertää L200:lla pöpelikössä, palautuu mieleen, kuinka hauskaa ajaminen hankalassa paikassa voi olla, kunhan kalusto on oikeanlaista.

Millainen se on ajaa?

Testatussa auton DoubleCab-versiossa on istumapaikat viidelle. Mitsubishi L200:ssa yhdistyvät sisätilojen henkilöautomainen mukavuus ja hyvät maasto-ominaisuudet.

Myös lyhyemmän hytin ClubCab-versiossa on takaovet, joten istuinten taakse jäävää tilaa voi hyödyntää.

Autossa on Mitsubishin uusi 2,4-litrainen turbodiesel, joka tuottaa reippaasti tehoa mutta ennen kaikkea rutkasti vääntöä. Suurin vetokyky on 3 100 kiloa.

Koska autoa on onnistuttu keventämään huomattavasti edeltävään malliin verrattuna, voiman lisääntyminen tuntuu selkeästi.

Ajaminen on vaivatonta. Vaihteistoksi voi valita joko kuusiportaisen manuaalin tai viisiportaisen automaatin.

Onko se työkalumainen?

L200 on karistanut turhan karuuden. Turhia suhinoita tai hälyääniä ei sisälle kuulu, ja uudelleen muotoilluissa istuimissa viihtyy. Takana mukavaa istumatilaa tosin riittää vain kahdelle raavaalle miehelle. Nelivetoinen L200 ei ole kääntyessään kankea, sillä kääntöympyrä on pidetty 11,8 metrissä.

Varustelultaan L200 on kuin henkilöauto: peruutuskamera, kaistavahti, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöavustin, sadetunnistin ja tasanopeussäädin ovat vakiovarusteita.

Koeajoauton Magnum Instyle -varusteluun kuuluivat myös nahkaverhoilu, navigointijärjestelmä, avaimeton käynnistys ja led-päiväajovalot.

Kapeat astinlaudat eivät ole kovin käytännölliset. Niihin on helppo sotkea housunlahkeet.

Harry Kuurio
Lavan pituus lyhenee reiluun puoleentoista metriin viisipaikkaisessa DoubleCab-versiossa.
Lavan pituus lyhenee reiluun puoleentoista metriin viisipaikkaisessa DoubleCab-versiossa.
Harry Kuurio
Ohjaamo vaikuttaa aluksi sekavalta, mutta opettelun jälkeen kaikki oleellinen löytyy nopeasti. Varustelutaso on kattava.
Ohjaamo vaikuttaa aluksi sekavalta, mutta opettelun jälkeen kaikki oleellinen löytyy nopeasti. Varustelutaso on kattava.
Harry Kuurio
Mitsubishin täysin uusi 2,4-litrainen turbodiesel vääntää väkevästi.
Mitsubishin täysin uusi 2,4-litrainen turbodiesel vääntää väkevästi.
Harry Kuurio
L200:n muotoja on haettu pitkään, muun muassa ilmanvastuksen minimoimiseksi.
L200:n muotoja on haettu pitkään, muun muassa ilmanvastuksen minimoimiseksi.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Reseptit