Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kumpi auto kannattaa ostaa: kaupungissa vai maantiellä ajettu? Asiantuntija vastaa

Kaupunki- ja maantieajo vaikuttavat autoihin eri tavalla. Mutta kumpi on autolle rankempi ympäristö?

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Sama auto, eri ympäristö. Käytettyä autoa ostaessa kannattaa selvittää, missä autolla on ajettu. Kuvassa Ford Mondeo.
Sama auto, eri ympäristö. Käytettyä autoa ostaessa kannattaa selvittää, missä autolla on ajettu. Kuvassa Ford Mondeo. Kuva: Kimmo Taskinen HS

Kuvitteellinen tilanne:

Olet ostamassa käytettyä autoa, vaikkapa E-sarjan Mercedes-Benziä.

Tarjolla on kaksi täysin identtistä autoa samoilla kilometrillä, varusteilla, hinnoilla ja kaikilla muillakin ominaisuuksilla.

Ainoa ero on se, että toinen on ollut käytössä Helsingin keskustan alueella ja toinen on ollut kaupparatsulla, joka ajaa lähes ainoastaan pitkää pätkää maantiellä.

Kumman otat?

Monen mielestä tilanne on selkeä.

Vanhan asfalttiviidakon totuuden mukaan kaupunkiajo on autolle huomattavasti kuluttavampaa kuin maantieajo.

Mukulakivet, raitiovaunukiskot, jarrutukset, vaihteiden vatkaaminen – kaupungissa on paljon auton kunnolle ongelmallisia asioita.

Trafin ajoneuvo-osaston johtava asiantuntija Erik Asplund on samaa mieltä, ainakin jossain määrin.

”Ei se ihan huhu ole, että kyllä siinä pointtinsa on. Käytettyä autoa ostettaessa kannattaa kyllä ottaa huomioon, missä sillä on ajettu.”

Etenkin, jos auto on manuaalivaihteinen, kannattaa ottaa käytettyä autoa ostaessa huomioon kytkimen kunto.

”Jos kytkin tuntuu ottavan kauhean ylhäältä verrattuna toiseen samanlaiseen autoon, ja tietää, että sillä on luistateltu kaupungissa, voi yhdistää asiat toisiinsa. Voi olla, että kytkin on tiensä päässä.”

Automaattivaihteisessakin autossa laatikko on paljon kovemmalla käytöllä kaupungeissa, mutta Asplundin mukaan on kyseenalaista, onko sillä suuria vaikutuksia vaihdelaatikon käyttöikään.

Jatkuva jarruttelu kuitenkin kuluttaa jarruja, ja jousitusten nivelet ovat kovilla mukulakivillä.

”Iskunvaimentimetkin jossain määrin kärsivät. Mutta sitten pitää kyllä ajaa aika paljon niillä mukulakivillä, jotta sillä olisi merkitystä.”

Homma on siis käsitelty. Osta se auto, joka ei ole ollut kaupunkikäytössä!

Mutta ei se niin helppoa olekaan.

Asplund huomauttaa, että vaikka kaupunkiajossa esimerkiksi jarrut ovat kovassa käytössä, ainakin niitä tulee käytettyä.

”Ei pääse ainakaan vähällä käytöllä olevat takajarrut ruostumaan.”

Ainakin manuaalivaihteisen auton kytkinongelma on selkeä, mutta toisaalta:

”On automalleja, joissa kytkintä ei tarvitse vaihtaa vaikka ajettaisiin jatkuvasti kaupungissa runsaasti, kun taas toisessa automallissa kytkin voi olla vaihtokunnossa 100 000 kilometrin jälkeen.”

Asplund huomauttaa myös, että näihin aikoihin vuodesta maantiet voivat olla huonossa kunnossa, puhumattakaan pienistä hiekkateistä, joissa voi olla rajua nimismiehen kiharaa.

Verrattuna kaupungin mukulakiviin tuollaiset olosuhteet eivät kalpene yhtään.

Eli kannattaako nyt sitten ostaa se kaupungissa ajettu vai maalla ajettu?

”Ei siitä oikein mitään yleispätevää silti voi sanoa – että aina kannattaisi ottaa vaikka se maantiellä ajettu sen kaupungissa ajetun sijaan. Jokainen käytetty auto on oma yksilönsä.”

Ongelmalliseksi tilanteen tekee monesti se, että käytettyjä autoja on, siis myyjän mukaan, ajettu vain kesäisin sileillä teillä mummon toimesta kirkkoon.

Usein on siis hyvin hankalaa ottaa selville, millaisessa ajossa auto on todellisuudessa ollut.

Auton käyttöpaikkaa enemmän voi merkitä se, kuinka autoa on muuten pidetty: onko se huollettu ajallaan ja kunnollisissa paikoissa.

Ja vaikka kuinka tekee kotiläksynsä hyvin, ei kannata soimata itseään, mikäli se juuri ostamasi käytetty E-sarjan Mercedes-Benz kuitenkin hajoaa alta aikayksikön.

Joskus nyt vaan on huono tuuri, sillä jokainen auto – etenkin käytetty sellainen – on yksilö.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu