Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Autoliitto Nokian Renkaiden manipulaatiosta: ”Lehtien rengastesteillä on ratkaiseva vaikutus”

”Minkään liiketoiminnan ei pitäisi perustua siihen, että asiakkaalle annetaan väärä kuva tuotteesta. Se on huijaamista.”

Auto
 

Rengasvalmistaja Nokian Renkaat on vuosien ajan peukaloinut talvi- ja kesärenkaiden testituloksia, kertoi Kauppalehti perjantaina.

Lehden haltuunsa saamien sähköpostien perusteella rengasvalmistaja on lähettänyt lehtitesteihin modifioituja ja paranneltuja testirenkaita. Näitä renkaita ei missään vaiheessa ole tullut myyntiin, vaan niiden tavoitteena on ollut vain voittaa autolehtien rengastestejä.

Niitä Nokian Renkaat onkin voittanut autolehdissä ympäri maailmaa, ja yhtiöstä on tullut maailman kannattavin rengasvalmistaja.

Suomen Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää manipulaatiota vakavana.

”Minkään liiketoiminnan ei pitäisi perustua siihen, että asiakkaalle annetaan väärä kuva tuotteesta. Se on huijaamista.”

Huijaus on voinut johtaa auton ja renkaiden ostajia pahasti harhaan, Nieminen sanoo.

”Lehtien rengastesteillä on ratkaiseva vaikutus, kun ostospäätöksiä tehdään. Ne jotka miettivät renkaan suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia, lukevat ne tarkkaan”, hän sanoo.

Ja vaikka autolehtiä ei lukisikaan, lehtien testitulokset vaikuttavat ostopäätöksiin, sillä rengasvalmistajat käyttävät testituloksia voimakkaasti markkinoinnissaan.

”Auton voit koeajaa, renkaita harvemmin. Ne pitää ostaa muiden arvioiden perusteella”, Nieminen sanoo.

Niemisen mukaan huijauksen paljastuminen on suuri isku Nokian Renkaiden brändille.

”Se on ollut kuluttajien silmissä ykkönen. Nyt herää kysymys, että voiko tuotteeseen enää luottaa.”

Suurena yllätyksenä Nieminen ei huijausta pidä.

”Yleisesti voi ajatella, että kiusaus tehdä tuon kaltainen ratkaisu, on hirveän suuri. Testit ovat aina testaajan ja valmistajan välistä kilpajuoksua. Ja jos ainoa tapa hankkia tuote, on hankkia se valmistajalta, se antaa mahdollisuuden sille, että tuote ei ole täysin sama, jota kaupassa myydään.”

Kauppalehden mukaan osa lehdistä alkoi epäillä, että Nokian Renkaat valmisti renkaita vain testejä varten. Tämä herätti lehden mukaan pelkoja yhtiön sisällä.

”Tämä on järjetöntä lehtien kusettamista... tämä homma räjähtää käsiin”, lukee yhdessä Kauppalehden haltuunsa saamassa yhtiön sisäisessä viestissä.

Koko autoala sai kolauksen viime vuonna, kun paljastui, että saksalainen autoyhtiö Volkswagen oli huijannut päästötestejä Yhdysvalloissa.

”Kuluttajien luottamus koko alaan on horjunut”, Nieminen sanoo.

”Mutta niin kauan kuin joku valmistaa tuotteita ja myy niitä muille, myyjä pyrkii antamaan tuotteesta sellaisen kuvan, että se menee kaupaksi. Aina joku ylittää rajan. Huijaaminen ei maailmasta lopu. Viranomaisten, median ja kuluttajajärjestöjen on syytä olla koko ajan tuntosarvet ulkona ja katsoa, mitä ympärillä tapahtuu.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit