Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Autoliitto Nokian Renkaiden manipulaatiosta: ”Lehtien rengastesteillä on ratkaiseva vaikutus”

”Minkään liiketoiminnan ei pitäisi perustua siihen, että asiakkaalle annetaan väärä kuva tuotteesta. Se on huijaamista.”

Auto
 

Rengasvalmistaja Nokian Renkaat on vuosien ajan peukaloinut talvi- ja kesärenkaiden testituloksia, kertoi Kauppalehti perjantaina.

Lehden haltuunsa saamien sähköpostien perusteella rengasvalmistaja on lähettänyt lehtitesteihin modifioituja ja paranneltuja testirenkaita. Näitä renkaita ei missään vaiheessa ole tullut myyntiin, vaan niiden tavoitteena on ollut vain voittaa autolehtien rengastestejä.

Niitä Nokian Renkaat onkin voittanut autolehdissä ympäri maailmaa, ja yhtiöstä on tullut maailman kannattavin rengasvalmistaja.

Suomen Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää manipulaatiota vakavana.

”Minkään liiketoiminnan ei pitäisi perustua siihen, että asiakkaalle annetaan väärä kuva tuotteesta. Se on huijaamista.”

Huijaus on voinut johtaa auton ja renkaiden ostajia pahasti harhaan, Nieminen sanoo.

”Lehtien rengastesteillä on ratkaiseva vaikutus, kun ostospäätöksiä tehdään. Ne jotka miettivät renkaan suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia, lukevat ne tarkkaan”, hän sanoo.

Ja vaikka autolehtiä ei lukisikaan, lehtien testitulokset vaikuttavat ostopäätöksiin, sillä rengasvalmistajat käyttävät testituloksia voimakkaasti markkinoinnissaan.

”Auton voit koeajaa, renkaita harvemmin. Ne pitää ostaa muiden arvioiden perusteella”, Nieminen sanoo.

Niemisen mukaan huijauksen paljastuminen on suuri isku Nokian Renkaiden brändille.

”Se on ollut kuluttajien silmissä ykkönen. Nyt herää kysymys, että voiko tuotteeseen enää luottaa.”

Suurena yllätyksenä Nieminen ei huijausta pidä.

”Yleisesti voi ajatella, että kiusaus tehdä tuon kaltainen ratkaisu, on hirveän suuri. Testit ovat aina testaajan ja valmistajan välistä kilpajuoksua. Ja jos ainoa tapa hankkia tuote, on hankkia se valmistajalta, se antaa mahdollisuuden sille, että tuote ei ole täysin sama, jota kaupassa myydään.”

Kauppalehden mukaan osa lehdistä alkoi epäillä, että Nokian Renkaat valmisti renkaita vain testejä varten. Tämä herätti lehden mukaan pelkoja yhtiön sisällä.

”Tämä on järjetöntä lehtien kusettamista... tämä homma räjähtää käsiin”, lukee yhdessä Kauppalehden haltuunsa saamassa yhtiön sisäisessä viestissä.

Koko autoala sai kolauksen viime vuonna, kun paljastui, että saksalainen autoyhtiö Volkswagen oli huijannut päästötestejä Yhdysvalloissa.

”Kuluttajien luottamus koko alaan on horjunut”, Nieminen sanoo.

”Mutta niin kauan kuin joku valmistaa tuotteita ja myy niitä muille, myyjä pyrkii antamaan tuotteesta sellaisen kuvan, että se menee kaupaksi. Aina joku ylittää rajan. Huijaaminen ei maailmasta lopu. Viranomaisten, median ja kuluttajajärjestöjen on syytä olla koko ajan tuntosarvet ulkona ja katsoa, mitä ympärillä tapahtuu.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja