Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vuoden autoksi kruunattiin Opel Astra

Euroopan autotoimittajat valitsivat maanantaina vuoden auton

Auto
 

Opel Astra on vuoden auto, jos kysytään eurooppalaisista autotoimittajilta.

Vuoden auton titteli julistettiin maanantaina Genevessä, jossa alkaa tällä viikolla yksi vuoden merkittävimmistä autonäyttelyistä. HS seuraa autonäyttelyä paikan päällä Genevessä tiistaista alkaen.

Opel Astra oli myös suomalaisten autotoimittajien valinta vuoden autoksi.

Suomalaisraati kuvaili Opel Astraa näin:

”Opel Astra antaa paljon vastinetta rahalle, mikä on Vuoden Auto Suomessa -valinnan pääkriteeri. Astran viides sukupolvi on mennyt kaikilta ominaisuuksiltaan merkittävästi eteenpäin edeltäjäänsä verrattuna.”

Myös HS:n koeajossa tehdyn arvion mukaan Opel Astra oli loikka eteenpäin.

Vuoden auto Euroopassa valittiin jo 53:nnen kerran. Tärkeimpänä kriteerinä valinnalle oli auton hinta-laatu-suhde.

Viime vuonna voiton vei Volkswagen Passat, mutta päästöskandaalissa ryvettynyt Volkswagen ei päässyt tänä vuonna edes finaaliseitsikkoon.

Vuoden auto valitaan äänestyksessä, johon osallistuu 58 eurooppalaista autotoimittajaa. Suomea äänestyksessä edusti Tekniikan Maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen.

Vuoden auto -äänestyksen finaaliin pääsi kuusi muutakin autoa, joista voit lukea lisää alta.

Volvo XC90

Tältä autolta ruotsalainen Volvo odottaa paljon.

HS:n koeajossa seitsemänpaikkainen auto vakuutti muun muassa viidellä erilaisella ajotilallaan. Lue lisää tästä.

Vuoden auto -äänestyksessä Volvon katumaasturi selvisi kakkoseksi.

Mazda MX-5
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/6b03885eb06ca98232dee1764de5ba8b84fe49a6-2457640-UUSImazdavideo_10.jpg
Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi
Kesällä avoauto on unelmien auto, josta moni haaveilee. Mutta entä talvella? Onko siitä mitään iloa ja kuinka kangaskattoinen avokatto selviää lumesta? HS testasi Mazda MX-5:n talvikestävyyden. Toimittaja: Markus Markkanen, kuvaus ja leikkaus: Kimmo Taskinen ja Markus Markkanen.

HS vei uuden avokattoisen Mazda MX-5:n talvitestiin, jonka perusteella avoauto selviää hyvin myös talvesta.

Näin autoa kuvailtiin HS:n koeajossa:

”Ei ole väliä, pitääkö enemmän Mazdan hienosta ajettavuudesta vai katto auki kruisailusta kauniissa kesäsäässä. MX-5 on olemassa niitä ihmisiä varten, jotka nauttivat ajamisesta.

Mazdalla ajettuaan ei ihmettele, miksi se on maailman myydyin roadster.”

Urheilu-Mazda tuli Vuoden auto -äänestyksessä kolmanneksi.

Škoda Superb

Škoda on suomalaisten suosikkiautoja.

HS:n koeajossa uuden Škodan takatiloja kuvailtiin lähes kuninkaallisiksi. Lue lisää tästä.

Audi A4

Audi A4 on askel kohti itsestään ajavaa autoa.

HS:n koeajossa uuden Audin älytekniikka tuntui toimivan: auto ohjasi, kiihdytti, jarrutti ja ennakoi liikennettä itsenäisesti.

Lue lisää tästä.

BMW 7 Sarja

BMW:n 7-sarjan auto on luksusauto, ja siinäkin on kehittynyttä automaatioteknologiaa. Auton voi muun muassa parkkeerata ruutuun kaukosäätimellä.

Lue lisää tästä ja katso videolta, kuinka parkki-kauko-ohjain toimii.

Jaguar XE

Jaguar sai uuden omistajan, intialaisen Tatan, joka on panostanut paljon auton tuotekehitykseen. Se näkyy uudessa Jaguar XE:ssä, joka lunasti kovat odotukset HS:n koeajossa.

Lue lisää tästä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja