Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Googlen robottiauto törmäsi bussiin Kaliforniassa – yhtiö myönsi virheensä ensimmäisen kerran

Googlen robottiautot ovat olleet kolareissa aiemminkin, mutta teknologiayhtiön mukaan aiemmat onnettomuudet ovat johtuneet muiden tienkäyttäjien, siis ihmisten, virheistä.

Auto
 
ELIJAH NOUVELAGE
Googlen robottiauto ajoi bussin eteen Kaliforniassa.
Googlen robottiauto ajoi bussin eteen Kaliforniassa. Kuva: ELIJAH NOUVELAGE

Teknologiayhtiö Google on ensimmäistä kertaa myöntänyt, että sen robottiauton ohjelmointivirhe on johtanut liikenneonnettomuuteen.

Kaksi viikkoa sitten helmikuussa auto törmäsi bussiin Kaliforniassa. Kukaan ei loukkaantunut.

Törmäys ei ollut ensimmäinen Googlen robottiautoille. The Los Angeles Timesin mukaan ainakin kolme yhtiön autoa on joutunut kolariin sen jälkeen, kun niitä on lähetetty viisikymmentä kappaletta Kalifornian teille syyskuusta alkaen.

Bussikolarissa on kuitenkin kyseessä tiettävästi ensimmäinen tapaus, jossa robottiauto aiheuttaa onnettomuuden. Ainakin tapaus on ensimmäinen, jossa Google myöntää sen ohjelmistossa olleen virheitä.

The Los Angeles Timesin mukaan tapahtumien kulku oli seuraava:

Googlen auto, vuoden 2012 Lexus, matkusti Mountain View’n kaupungissa valtatien oikealla kaistalla kohdatessaan esteen.

Muutaman kilometrin tuntivauhtia madellut robottiauto, jonka toimintaa tarkkaili testikuljettaja, halusi siirtyä keskikaistalle.

Robottiauto odotti muutaman auton menevän ohi. Lopulta sen ohjelmisto havaitsi, että sillä olisi riittävästi tilaa siirtyä noin 25 kilometrin tuntivauhdilla lähestyvän bussin eteen.

Ei ollut.

”Me selvästi kannamme osan vastuusta, koska jos automme ei olisi liikkunut, yhteentörmäystä ei olisi tapahtunut”, Google kertoi maanantaina uutistoimisto Reutersin mukaan.

”On kuitenkin todettava, että testikuskimme uskoi bussin hidastavan tai pysähtyvän, jotta pääsisimme kaistalle, ja että siihen oli riittävästi tilaa.”

Google sanoo nyt muuttaneensa robottiauton ohjelmistoa niin, että autot ”ymmärtävät syvällisemmällä tasolla” julkisen liikenteen pelisäännöt: mitä todennäköisemmin bussit ja muut suuret kulkuvälineet eivät tee tilaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu

Tältä näyttää Uber-Volvo – Yhdysvalloissa voi kohta tilata kuskittoman Uberin

Autot

Helsingin robottibussit saavat huomiota maailmalla – Suomessa auto ei tarvitse kuljettajaa

Robotisaatio

Kaupunkiajo pelottaa monia autoilijoita – asiantuntija opastaa, miten pelko hälvenee

Autoilu