Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Googlen robottiauto törmäsi bussiin Kaliforniassa – yhtiö myönsi virheensä ensimmäisen kerran

Googlen robottiautot ovat olleet kolareissa aiemminkin, mutta teknologiayhtiön mukaan aiemmat onnettomuudet ovat johtuneet muiden tienkäyttäjien, siis ihmisten, virheistä.

Auto
 
ELIJAH NOUVELAGE
Googlen robottiauto ajoi bussin eteen Kaliforniassa.
Googlen robottiauto ajoi bussin eteen Kaliforniassa. Kuva: ELIJAH NOUVELAGE

Teknologiayhtiö Google on ensimmäistä kertaa myöntänyt, että sen robottiauton ohjelmointivirhe on johtanut liikenneonnettomuuteen.

Kaksi viikkoa sitten helmikuussa auto törmäsi bussiin Kaliforniassa. Kukaan ei loukkaantunut.

Törmäys ei ollut ensimmäinen Googlen robottiautoille. The Los Angeles Timesin mukaan ainakin kolme yhtiön autoa on joutunut kolariin sen jälkeen, kun niitä on lähetetty viisikymmentä kappaletta Kalifornian teille syyskuusta alkaen.

Bussikolarissa on kuitenkin kyseessä tiettävästi ensimmäinen tapaus, jossa robottiauto aiheuttaa onnettomuuden. Ainakin tapaus on ensimmäinen, jossa Google myöntää sen ohjelmistossa olleen virheitä.

The Los Angeles Timesin mukaan tapahtumien kulku oli seuraava:

Googlen auto, vuoden 2012 Lexus, matkusti Mountain View’n kaupungissa valtatien oikealla kaistalla kohdatessaan esteen.

Muutaman kilometrin tuntivauhtia madellut robottiauto, jonka toimintaa tarkkaili testikuljettaja, halusi siirtyä keskikaistalle.

Robottiauto odotti muutaman auton menevän ohi. Lopulta sen ohjelmisto havaitsi, että sillä olisi riittävästi tilaa siirtyä noin 25 kilometrin tuntivauhdilla lähestyvän bussin eteen.

Ei ollut.

”Me selvästi kannamme osan vastuusta, koska jos automme ei olisi liikkunut, yhteentörmäystä ei olisi tapahtunut”, Google kertoi maanantaina uutistoimisto Reutersin mukaan.

”On kuitenkin todettava, että testikuskimme uskoi bussin hidastavan tai pysähtyvän, jotta pääsisimme kaistalle, ja että siihen oli riittävästi tilaa.”

Google sanoo nyt muuttaneensa robottiauton ohjelmistoa niin, että autot ”ymmärtävät syvällisemmällä tasolla” julkisen liikenteen pelisäännöt: mitä todennäköisemmin bussit ja muut suuret kulkuvälineet eivät tee tilaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit