Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sormet jäätyvät, pito puuttuu ja visiiri huurtuu –  savonlinnalaismies moottoripyöräilee joka talvi

Auto
 
Talvimoottoripyöräilijän päätä ei palella
Talvimoottoripyöräilijän päätä ei palella
Menneillä vuosikymmenillä moottoripyörä oli tavallinen kulkupeli myös talvikausina. Kari Silvennoinen jatkaa tätä pitkää perinnettä vuoden 1940 DKW-pyörällään. Toimittaja, kuvaus ja editointi Kimmo Taskinen / HS.

DKW oli vanha saksalainen auto- ja moottoripyörämerkki. 1930-luvulla se valtasi maailman myydyimmän moottoripyörävalmistajan tittelin.

Savonlinnalaisen Kari Silvennoisen pyörä on malliltaan DKW NZ 500. Kulkupeli on vuosimallia 1940.

"Muutama aste pakkasta. Mainio ajosää", Silvennoinen toteaa kotipihassaan moottoripyörää peitteen alta kaivaessaan.

Mies on kokenut moottoripyöräharrastaja. Hyytävän harrastuksen parissa sormet jäätyvät, pito puuttuu ja visiiri huurtuu. Talvimoottoripyöräilyssä riittää paljon muitakin haasteita, mutta kun ongelmat on ratkaistu, ei motoristin tarvitse haikailla kesäkelien perään. Talvi ei välttämättä ole este harrastukselle.

Ajoasuja pohtiessa on hyvä tutustua esimerkiksi varusteisiin, jotka on kehitetty metsureille ja moottorikelkkailijoille. Liukas tie, pimeys ja kovat pakkaset tuovat tietysti omat haasteensa puuhalle, mutta kokemus auttaa näissäkin asioissa.

"Kertaakaan en ole tällä pyörällä kaatunut", Silvennoinen toteaa.

Miehen talviharjoittelukilometrit lasketaankin nykyään jo tuhansissa. Ihan mikä tahansa moottoripyörä ei sovellu talviajoon, mutta DKW vanhana, jykevärakenteisena veteraanipyöränä suoriutuu hyvin hankalistakin lumikinoksista.

Kokemattomalle motoristille talviajoa ei voi suositella ja vilkasliikenteisiä reittejä kannattaa välttää, vaikka pyörän käsittely olisikin tuttua puuhaa.

Holtittomalle kuljettajalle jäisellä tiellä ajaminen on hengenvaarallista touhua. Turvallisuus on tärkein asia ja vaativaan harrastukseen kannattaa todellakin paneutua huolella. Kun suljetulla harjoittelualueella on hankittu riittävä ajotaito ja varusteet ovat kunnossa, ei riemulla ole rajaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

HS koeajoi: Škoda Octavian uusi neliveto on monikäyttöinen perhefarkku

Koeajo

HS Pariisin autonäyttelyssä: Opelin ja Renaultin uudet sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta

Auto

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Reseptit