Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sormet jäätyvät, pito puuttuu ja visiiri huurtuu –  savonlinnalaismies moottoripyöräilee joka talvi

Auto
 
Talvimoottoripyöräilijän päätä ei palella
Talvimoottoripyöräilijän päätä ei palella
Menneillä vuosikymmenillä moottoripyörä oli tavallinen kulkupeli myös talvikausina. Kari Silvennoinen jatkaa tätä pitkää perinnettä vuoden 1940 DKW-pyörällään. Toimittaja, kuvaus ja editointi Kimmo Taskinen / HS.

DKW oli vanha saksalainen auto- ja moottoripyörämerkki. 1930-luvulla se valtasi maailman myydyimmän moottoripyörävalmistajan tittelin.

Savonlinnalaisen Kari Silvennoisen pyörä on malliltaan DKW NZ 500. Kulkupeli on vuosimallia 1940.

"Muutama aste pakkasta. Mainio ajosää", Silvennoinen toteaa kotipihassaan moottoripyörää peitteen alta kaivaessaan.

Mies on kokenut moottoripyöräharrastaja. Hyytävän harrastuksen parissa sormet jäätyvät, pito puuttuu ja visiiri huurtuu. Talvimoottoripyöräilyssä riittää paljon muitakin haasteita, mutta kun ongelmat on ratkaistu, ei motoristin tarvitse haikailla kesäkelien perään. Talvi ei välttämättä ole este harrastukselle.

Ajoasuja pohtiessa on hyvä tutustua esimerkiksi varusteisiin, jotka on kehitetty metsureille ja moottorikelkkailijoille. Liukas tie, pimeys ja kovat pakkaset tuovat tietysti omat haasteensa puuhalle, mutta kokemus auttaa näissäkin asioissa.

"Kertaakaan en ole tällä pyörällä kaatunut", Silvennoinen toteaa.

Miehen talviharjoittelukilometrit lasketaankin nykyään jo tuhansissa. Ihan mikä tahansa moottoripyörä ei sovellu talviajoon, mutta DKW vanhana, jykevärakenteisena veteraanipyöränä suoriutuu hyvin hankalistakin lumikinoksista.

Kokemattomalle motoristille talviajoa ei voi suositella ja vilkasliikenteisiä reittejä kannattaa välttää, vaikka pyörän käsittely olisikin tuttua puuhaa.

Holtittomalle kuljettajalle jäisellä tiellä ajaminen on hengenvaarallista touhua. Turvallisuus on tärkein asia ja vaativaan harrastukseen kannattaa todellakin paneutua huolella. Kun suljetulla harjoittelualueella on hankittu riittävä ajotaito ja varusteet ovat kunnossa, ei riemulla ole rajaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu

Tältä näyttää Uber-Volvo – Yhdysvalloissa voi kohta tilata kuskittoman Uberin

Autot

Helsingin robottibussit saavat huomiota maailmalla – Suomessa auto ei tarvitse kuljettajaa

Robotisaatio

Kaupunkiajo pelottaa monia autoilijoita – asiantuntija opastaa, miten pelko hälvenee

Autoilu

Fordin kanttiautossa on tunnelmaa – autovanhuksen koti löytyy nykyään maalaismuseosta

Autotallien aarteet

Volkswagen maksaa Yhdysvalloissa huijatuille 20 000 dollaria, Suomessa ei mitään – miksi?

Autoilu