Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ruotsalaismies valmistaa autoja, jotka maksavat miljoonia ja kulkevat yli 400 kilometriä tunnissa: Ostajat ovat autohulluja

Auto
 
Ruotsalaismies valmistaa autoja, jotka maksavat miljoonia ja kulkevat yli 400 kilometriä tunnissa: Ostajat ovat autohulluja
Ruotsalaismies valmistaa autoja, jotka maksavat miljoonia ja kulkevat yli 400 kilometriä tunnissa: Ostajat ovat autohulluja
Yksi Geneven autonäyttelyn huomiota herättävimmistä autoista tulee Ruotsista. HS tapasi superauton luojan. Toimittaja: Jussi Sippola.

GENEVE. Onhan tämä aivan järjetön auto.

Ruotsalainen Koenigsegg esittelee tällä viikolla Geneven autonäyttelyssä uutta Regera-autoaan, joita aiotaan valmistaa vain 80 kappaletta.

Punainen hybridiauto kiihtyy nollasta kahteensataan kilometriin tunnissa vain 6,6 sekunnissa. Ja jos haluaa painaa kaasua hieman pidempään, vauhti kiihtyy 400 kilometriin tunnissa noin 20 sekunnissa.

Huippunopeus on 410 kilometriä tunnissa.

Autossa on 1 100-hevosvoimainen V8-moottori, minkä lisäksi autossa on kolme lisämoottoria, jotka tuottavat yhteensä 700 hevosvoimaa.

Hinta on noin 1,8 miljoonaa euroa.

Kuka näitä autoja ostaa?

Kysytään auton kehittäjältä, ruotsalaiselta Christian von Koenigseggilta.

”Autohullut”, hän vastaa.

”Ja he ovat tietenkin suhteellisen varakkaita. Osa on varakkaampia kuin toiset.”

Christian von Koenigsegg innostui autoista pikkupoikana, ja hänen ensimmäinen työpaikkansa oli Suzukin tehtaalla, jossa hän siivosi autoja.

Jo pikkupoikana hän halusi luoda maailman nopeimman auton, ja 22-vuotiaana, vuonna 1994, hän perusti nimeään kantavan Koenigsegg-yrityksen

Kymmenisen vuotta myöhemmin, vuonna 2005 Koenigseggin CCR-auto saavutti radalla 388 kilometrin tuntinopeuden, mikä teki siitä maailman nopeimman tuotantoauton.

Kilpailu on kuitenkin kovaa. Bugatti Veyron vei nopeimman auton tittelin ruotsalaisyhtiöltä jo samana vuonna.

Myös suomalainen Toroidion pyrkii valmistamaan sähköautostaan sellaisen, että se kulkee vielä kovempaa, autosuunnittelija Pasi Pennanen on kertonut.

Pennasen mukaan auton huippunopeus voisi olla jopa 450 kilometriä tunnissa, mikä on 40 kilometriä enemmän kuin Koenigseggin hybridillä.

Yllä olevalla videolla Koenigsegg kertoo lisää tavastaan valmistaa autoja ja mitä hän ajattelee Toroidionista.

Koenigseggin Regera on Geneven tämänvuotisen autonäyttelyn hurjimpia autoja, mutta viereiseltä osastolta löytyy toinenkin tehomylly, sininen Bugatti Chiron.

Auto on Bugatti Veyronin seuraaja, ja sekin tavoittelee maailman nopeimman tuotantoauton titteliä 420 kilometrin tuntinopeudellaan. Autonvalmistaja vihjaili Genevessä, että 1 500-hevosvoimainen auto kulkisi vielä tätäkin kovempaa ilman rajoittimia.

Tällä haavaa maailman nopeimman tuotantoauton tittelissä on siis kiinni Bugatti.

Geneven kansainvälinen autonäyttely avautuu yleisölle torstaina.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja