Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tekniikan Maailma: Muutkin yritykset ovat yrittäneet rengasvilppiä

Auto
 
Sari Gustafsson / Lehtikuva
Useita rengasvalmistajia on epäilty testivilpistä.
Useita rengasvalmistajia on epäilty testivilpistä. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Aikakauslehti Tekniikan Maailma (TM) on vuosien varrella epäillyt useita rengasvalmistajia vilpistä, lehti kertoo uusimmassa numerossaan.

Kevättalvella 2005 TM käsitteli edeltävän syksyn rengastestiä, jossa saksalaisen Continentalin talvirengastestin voittanut kitkarengas menestyi huonosti uusintatestissä. Renkaat oli ostettu kaupasta. Niiden tulokset jäivät jopa 16 prosenttia varsinaisen testin viitearvosta.

TM lähetti myös renkaat laboratoriotutkimuksiin, joissa selvisi, että renkaiden luonnonkumin ja butadieenikumin suhde pintakumissa oli eri kuin alkuperäisissä testirenkaissa.

Italialainen rengasvalmistaja Pirelli on myös herättänyt epäilyksiä tammikuussa 2009. Tuolloin Pirellin testirengas menestyi ylivertaisesti kaikkiin muihin renkaisiin nähden. Kun kokeen järjestäjät totesivat, että seuraavaksi on tehtävä uusintatesti ja renkaan tarkempi laboratorioanalyysi, Pirelli veti renkaansa pois testistä.

Sama malli oli mukana seuraavan vuoden testeissä ja menestyi keskivertoa paremmin.

Tekniikan Maailma taustoittaa myös Nokian Renkaiden vuoden 2012 rengasvilppiä, josta muun muassa Aftonbladet aikoinaan uutisoi. Elokuussa julkaistu uutinen kertoi testistä, joka oli julkistettu myös keväällä 2012 TM:ssä.

Tuolloin järjestettiin uusintatestejä epäilyttävien renkaiden takia, mutta jatkoselvittelyissä selvisi, että testiauto, sää ja tuotantoerä saattoivat vaikuttaa tuloksiin. Koska sataprosenttisesti kiistatonta näyttöä ei ollut, lehti ei uutisoinut epäilyistä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Googlen robottiautoiksi muuntamat Lexus-katumaasturit esiteltiin medialle viime syksynä Kaliforniassa Mountain View’ssä.

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Reseptit