Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tekniikan Maailma: Muutkin yritykset ovat yrittäneet rengasvilppiä

Auto
 
Sari Gustafsson / Lehtikuva
Useita rengasvalmistajia on epäilty testivilpistä.
Useita rengasvalmistajia on epäilty testivilpistä. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Aikakauslehti Tekniikan Maailma (TM) on vuosien varrella epäillyt useita rengasvalmistajia vilpistä, lehti kertoo uusimmassa numerossaan.

Kevättalvella 2005 TM käsitteli edeltävän syksyn rengastestiä, jossa saksalaisen Continentalin talvirengastestin voittanut kitkarengas menestyi huonosti uusintatestissä. Renkaat oli ostettu kaupasta. Niiden tulokset jäivät jopa 16 prosenttia varsinaisen testin viitearvosta.

TM lähetti myös renkaat laboratoriotutkimuksiin, joissa selvisi, että renkaiden luonnonkumin ja butadieenikumin suhde pintakumissa oli eri kuin alkuperäisissä testirenkaissa.

Italialainen rengasvalmistaja Pirelli on myös herättänyt epäilyksiä tammikuussa 2009. Tuolloin Pirellin testirengas menestyi ylivertaisesti kaikkiin muihin renkaisiin nähden. Kun kokeen järjestäjät totesivat, että seuraavaksi on tehtävä uusintatesti ja renkaan tarkempi laboratorioanalyysi, Pirelli veti renkaansa pois testistä.

Sama malli oli mukana seuraavan vuoden testeissä ja menestyi keskivertoa paremmin.

Tekniikan Maailma taustoittaa myös Nokian Renkaiden vuoden 2012 rengasvilppiä, josta muun muassa Aftonbladet aikoinaan uutisoi. Elokuussa julkaistu uutinen kertoi testistä, joka oli julkistettu myös keväällä 2012 TM:ssä.

Tuolloin järjestettiin uusintatestejä epäilyttävien renkaiden takia, mutta jatkoselvittelyissä selvisi, että testiauto, sää ja tuotantoerä saattoivat vaikuttaa tuloksiin. Koska sataprosenttisesti kiistatonta näyttöä ei ollut, lehti ei uutisoinut epäilyistä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu