Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tekniikan Maailma: Muutkin yritykset ovat yrittäneet rengasvilppiä

Auto
 
Sari Gustafsson / Lehtikuva
Useita rengasvalmistajia on epäilty testivilpistä.
Useita rengasvalmistajia on epäilty testivilpistä. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Aikakauslehti Tekniikan Maailma (TM) on vuosien varrella epäillyt useita rengasvalmistajia vilpistä, lehti kertoo uusimmassa numerossaan.

Kevättalvella 2005 TM käsitteli edeltävän syksyn rengastestiä, jossa saksalaisen Continentalin talvirengastestin voittanut kitkarengas menestyi huonosti uusintatestissä. Renkaat oli ostettu kaupasta. Niiden tulokset jäivät jopa 16 prosenttia varsinaisen testin viitearvosta.

TM lähetti myös renkaat laboratoriotutkimuksiin, joissa selvisi, että renkaiden luonnonkumin ja butadieenikumin suhde pintakumissa oli eri kuin alkuperäisissä testirenkaissa.

Italialainen rengasvalmistaja Pirelli on myös herättänyt epäilyksiä tammikuussa 2009. Tuolloin Pirellin testirengas menestyi ylivertaisesti kaikkiin muihin renkaisiin nähden. Kun kokeen järjestäjät totesivat, että seuraavaksi on tehtävä uusintatesti ja renkaan tarkempi laboratorioanalyysi, Pirelli veti renkaansa pois testistä.

Sama malli oli mukana seuraavan vuoden testeissä ja menestyi keskivertoa paremmin.

Tekniikan Maailma taustoittaa myös Nokian Renkaiden vuoden 2012 rengasvilppiä, josta muun muassa Aftonbladet aikoinaan uutisoi. Elokuussa julkaistu uutinen kertoi testistä, joka oli julkistettu myös keväällä 2012 TM:ssä.

Tuolloin järjestettiin uusintatestejä epäilyttävien renkaiden takia, mutta jatkoselvittelyissä selvisi, että testiauto, sää ja tuotantoerä saattoivat vaikuttaa tuloksiin. Koska sataprosenttisesti kiistatonta näyttöä ei ollut, lehti ei uutisoinut epäilyistä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja