Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Nissan voisi harkita robottiautojen testaamista Suomessa: ”Suomesta on tullut ystävällinen maa itsestään ajaville autoille”

Nissanin autonomisten autojen kehityksestä vastaavan johtajan mukaan yhtiön pitäisi harkita Suomea robottiautojen testipaikaksi.

Auto
 
Itseajavan auton ratti pyörähtää piiloon kojelaudan sisään - Suomessa 2020
Itseajavan auton ratti pyörähtää piiloon kojelaudan sisään - Suomessa 2020
Geneven autonäyttelyssä oli esillä useita itsestään ajavia autoja. Huomiota herätti muun muassa Nissanin konseptiauto. Toimittaja, kuvaus ja leikkaus: Jussi Sippola.

Nissanin ratti kääntyy ympäri ja katoaa kojelaudan sisään. Tilalle pulpahtaa kosketusnäyttö, josta auton kuljettaja voi katsoa vaikka elokuvaa.

Tällainen on autoilun tulevaisuus, joka ei ole enää kovin kaukana. Japanilainen autonvalmistaja Nissan esitteli Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä itsestään ajavan auton konseptiversiota, jonka tuotantoversio voisi tulla myyntiin jo neljän vuoden päästä.

Autonvalmistajien välille on nyt virinnyt kilpailu siitä, mikä valmistaja on vienyt automaattisen ajamisen pisimmälle. Tämä oli selvästi nähtävissä tällä viikolla käynnistyneessä Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Autonominen ajaminen oli nostettu näyttävästi esiin esimerkiksi Mercedes-Benzin, Nissanin, Volvon ja Teslan mainospuheissa.

Mercedes-Benzin huhtikuussa Suomeen tuleviin E-sarjan autoihin saa esimerkiksi Drive Pilot -järjestelmän, joka pystyy itsenäisesti seuraamaan edellä ajavaa autoa jopa 210 kilometrin tuntinopeudella.

Nissan esitteli ensi vuonna Euroopassa myyntiin tulevaa katumaasturi Qashqaita, joka pystyy ajamaan itsenäisesti maantiellä. Volvon ja Teslan pian myyntiin tulevissa uusissa autoissa on niin ikään autopilottijärjestelmät.

Itsestään ajavista autoista on siis tulossa todellisuutta.

Mutta vielä on monta ongelmaa ratkaisematta, sanoo Nissanilla autonomisten autojen kehitystä johtava Takao Asami.

”Menemme askel kerrallaan. Tämän ja ensi vuoden aikana tuomme markkinoille ensimmäisen sukupolven itsestään ajavat autot, kun myyntiin tulee uusi Qashqai. Vuonna 2018 meillä on jo myynnissä autoja, joissa kuljettajan ei tarvitse muuta kuin asettaa määränpää ja auto hoitaa loput”, Asami sanoo.

Vuonna 2020 teknologian pitäisi olla jo niin pitkällä, että automaattinen ajaminen toimii kaupungeissa ja risteyksissä.

”Mutta ratti tulee olemaan yhä mukana”, Asami sanoo.

Vaikka autonvalmistajat kehittävät nyt robottiautojen teknologiaa kiireellä, ne ovat silti takaa-ajajan asemassa. Kilpailua johtaa kalifornialainen teknologiajätti Google.

Google on kehittänyt robottiautoja jo vuosia ja testannut niitä Kaliforniassa miljoonien kilometrien edestä.

”Google on edellä, osittain”, sanoo Nissanin Asami.

”En kuitenkaan usko, että itse ajavat autot ovat vain ohjelmistokysymys. En puhu nyt Googlesta, vaan yleisesti: IT-yhtiöiden pitäisi saada kokemusta autoista itsestään, ei vain ohjelmistoista.”

Isot autonvalmistajat kehittävät nyt autonomisia teknologioita itsenäisesti, mutta ne tekevät myös yhteistyötä purkaakseen sääntelyä, joka vielä toistaiseksi estää robottiautojen tuomisen teille.

Nissan testaa robottiautoja parhaillaan Japanissa ja Yhdysvalloissa, jossa lainsäädäntö mahdollistaa testit liikenteessä.

Myös Suomi on muuttanut lainsäädäntöään suuntaan, joka mahdollistaisi robottiautojen testaamisen liikenteessä. Lapissa käynnistyi helmikuussa Aurora-hanke, joka pyrkii saamaan autoyhtiöitä testaamaan robottiautoja lumella.

Nissan on tuomassa robottiautojan testaukseen Saksaan, Ranskaan ja Britanniaan. Suomikin on harkinnassa.

”Suomesta on tullut ystävällinen maa itsestään ajaville autoille. Meidän pitäisi harkita myös Suomessa testaamista”, Asami sanoo.

 

kuvitus: Kimmo Taskinen / HS
Google johtaa itsestään ajavien autojen kehitystä, vaikka ei olekaan tuonut markkinoille yhtään autoa. Geneven autonäyttelyssä autonvalmistajat esittelivät etenkin autojensa älyteknologiaa. Muiden muassa Tesla Model X, Mercedes-Benzin E-sarja ja Nissanin konseptiauto kilpailevat automaattiominaisuuksillaan.
Google johtaa itsestään ajavien autojen kehitystä, vaikka ei olekaan tuonut markkinoille yhtään autoa. Geneven autonäyttelyssä autonvalmistajat esittelivät etenkin autojensa älyteknologiaa. Muiden muassa Tesla Model X, Mercedes-Benzin E-sarja ja Nissanin konseptiauto kilpailevat automaattiominaisuuksillaan.
Kimmo Taskinen HS
Nissanin autonomisten autojen kehitystä johtava Takao Asami.
Nissanin autonomisten autojen kehitystä johtava Takao Asami.
Kimmo Taskinen HS
Nissanin konseptiauton IDS:n kojelaudasta pyörähtää esiin joko kos ketusnäyttö tai ohjausvälineet – kumpaa kuski sattuu tarvitsemaan.
Nissanin konseptiauton IDS:n kojelaudasta pyörähtää esiin joko kos ketusnäyttö tai ohjausvälineet – kumpaa kuski sattuu tarvitsemaan.
Kimmo Taskinen HS
Jos Nissanin konseptiautoa haluaa ajaa itse, ohjausvälineet näyttävät tältä. Tämänkaltainen auto on tulossa markkinoille vuonna 2020.
Jos Nissanin konseptiautoa haluaa ajaa itse, ohjausvälineet näyttävät tältä. Tämänkaltainen auto on tulossa markkinoille vuonna 2020.
Kimmo Taskinen / HS
Teslan katumaasturi Model X, Mercedes-Benzin E-sarjan auto, Nissanin konseptiauto IDS ja Googlen robottiauto.
Teslan katumaasturi Model X, Mercedes-Benzin E-sarjan auto, Nissanin konseptiauto IDS ja Googlen robottiauto.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Googlen robottiautoiksi muuntamat Lexus-katumaasturit esiteltiin medialle viime syksynä Kaliforniassa Mountain View’ssä.

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Reseptit