Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Toyota yrittää toistaa Priuksen menestyksen katumaasturihybridillä – HS koeajoi RAV4:n

Toyotan odotettu hybridimalli on parhaimmillaan kaupungissa. Tekniikka ei ole aivan moderneinta.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen HS
Toyotan uutuuden hybridivoimalinja säästää rahaa kaupunkiajossa.
Toyotan uutuuden hybridivoimalinja säästää rahaa kaupunkiajossa. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Koeajossa

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Premium

 RAV4-hybridiä on odotettu – Toyota laajentaa vihdoin mallistoaan. Uutuuden tekniikka on kuitenkin hieman vanhahtavaa, eikä parhaiden kilpailijoiden kulutuslukemiin päästä. Pieniakkuinen hybridi säästää silti selvästi rahaa kaupunkiajossa.

Paljon matkustava pääsee todennäköisesti halvemmalla ostamalla dieselmallin.

 Hinta: 54 245 euroa.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 4,9 l/100km.

 Päästöt (ilmoitettu):

115 g/km.

 Kilpailijoita: Mitsubishi Outlander PHEV, Lexus NX, Toyota RAV4 diesel

Toyota on hybridiautojen uranuurtaja. Vuonna 1997 julkistettu Prius oli hybridivoimansiirtoineen aikaansa edellä, ja sen seurauksena malli on suorastaan käsite automaailmassa.

Priuksessa akun ja sähkömoottorin yhdistelmä pienensivät auton kulutusta kaupunkiajossa huomattavasti. Mallia onkin myyty maailmalla jo yli viisi miljoonaa kappaletta.

Viime vuosina Toyota on kuitenkin jäänyt kilpailussa hieman jälkeen. Moni valmistaja on tuonut markkinoille ladattavia malleja sekä hybridimaastureita ja -urheiluautoja.

Nyt Toyotakin lähtee mukaan ensimmäisellä hybridimaasturillaan RAV4:llä. Mutta miten valmistajan pitkäaikainen hybridikokemus näkyy autossa?

Kimmo Taskinen HS
Ratissa olevat näppäimet ohjaavat intuitiivisesti toimivia näyttöjä.
Ratissa olevat näppäimet ohjaavat intuitiivisesti toimivia näyttöjä.
Millainen tekniikka?

Uutuuden tekniikka ei ole aivan markkinoiden moderneinta – esimerkiksi akkuna käytetään edelleen nikkelimetallihydridiakkua litiumioniakun sijaan. Akun kapasiteetti on 1,5 kilowattituntia, joten sähköä riittää vain lyhyeksi matkaksi kerrallaan, eikä latausmahdollisuutta ole.

Toyota on saattanut hakea valinnalla alhaisemman hinnan lisäksi parempaa luotettavuutta, sillä akkutyyppi on ollut merkin käytössä jo 19 vuotta.

Etu- ja taka-akselilla sijaitsevien sähkömoottoreiden yhteistehoksi ilmoitetaan 105 kilowattia, mutta maasturi ei silti kulje sähköllä kuin hidasta maantienopeutta. Moottoritievauhdissa hybridi ei tarjoa juuri etua, ja kulutus nousee talvirajoituksella kahdeksaan litraan satasella.

RAV4:n voimalinja onkin selvästi suunniteltu kaupunkiympäristöön. Sähköllä ajettaessa kevyet kaupunkikiihdytykset ja matalat tasanopeudet onnistuvat hyvin. Tällöin hybriditekniikka tuo selkeää säästöä, ja kulutus laskee noin 6,5 litraan.

Millainen ajaa?

Toyotan voimalinjan toiminta on sulavaa. Neliveto on toteutettu taka-akselin sähkömoottorin avulla. Sähkö- ja polttomoottori toimivat saumattomasti taustalla, eikä autoa ajaessa huomaa, kumpi sitä liikuttaa.

Liikenteen sekaan kannattaa silti lähteä maltilla, sillä moottoreiden ja vaihteiston reagointi on perinteisiin autoihin tottuneelle hitaanpuoleista.

Aiempaa paremmin toimiva aktiivinen vakionopeudensäädin ei valitettavasti osaa kaupunki- ja ruuhka-ajoa. Liikenteen hidastellessa ja pysähdellessä tutkaohjaus lähtee automaattisesti pois päältä.

Sisätilat ovat kooltaan kohtuulliset, ja kaksi pitkää ihmistä mahtuu istumaan autossa peräkkäin. Akku sijaitsee takapenkin alla, jolloin se ei pienennä auton sisätilojen kokoa. Katumaasturiksi korkea rengasmeteli syö kuitenkin muuten hiljaisen hybridin matkustusmukavuutta.

Maasturi sopii monesta muusta hybridistä poiketen myös kärryä vetävälle. Nelivetoisella RAV4:lla saa vetää 1650-kiloista jarrullista peräkärryä. Vetomassa on samaa luokkaa dieselmallin kanssa.

Kenelle sopii?

RAV4:n hybridimalli on selkeästi parhaimmillaan kaupunkiajossa, jolloin sähkömoottorit laskevat auton kulutusta selvästi. Latausmahdollisuuden puute ja pieni akku rajoittavat kuitenkin sähköllä kerrallaan ajettavan matkan muutamaan kilometriin.

Pitkiä matkoja moottoritiellä taittavan kannattaa harkita hybridin sijaan dieselmallia, joka tulee todennäköisesti edullisemmaksi ajaa.

Kimmo Taskinen HS
Kimmo Taskinen HS
Myös Toyotan muotoilu on mennyt eteenpäin.
Myös Toyotan muotoilu on mennyt eteenpäin.
Kimmo Taskinen HS
Etutilat ovat kohtuulliset, mutta osaa napeista joutuu kurottamaan.
Etutilat ovat kohtuulliset, mutta osaa napeista joutuu kurottamaan.
Kimmo Taskinen HS
Takana on yllättävän hyvin tilaa, ja ainoastaan kattoluukun nipistämä päätila voi käydä ahtaaksi.
Takana on yllättävän hyvin tilaa, ja ainoastaan kattoluukun nipistämä päätila voi käydä ahtaaksi.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uuden Top Gearin avainhahmot ovat Matt LeBlanc, Chris Evans ja The Stig.

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit