Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Toyota yrittää toistaa Priuksen menestyksen katumaasturihybridillä – HS koeajoi RAV4:n

Toyotan odotettu hybridimalli on parhaimmillaan kaupungissa. Tekniikka ei ole aivan moderneinta.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen HS
Toyotan uutuuden hybridivoimalinja säästää rahaa kaupunkiajossa.
Toyotan uutuuden hybridivoimalinja säästää rahaa kaupunkiajossa. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Koeajossa

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Premium

 RAV4-hybridiä on odotettu – Toyota laajentaa vihdoin mallistoaan. Uutuuden tekniikka on kuitenkin hieman vanhahtavaa, eikä parhaiden kilpailijoiden kulutuslukemiin päästä. Pieniakkuinen hybridi säästää silti selvästi rahaa kaupunkiajossa.

Paljon matkustava pääsee todennäköisesti halvemmalla ostamalla dieselmallin.

 Hinta: 54 245 euroa.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 4,9 l/100km.

 Päästöt (ilmoitettu):

115 g/km.

 Kilpailijoita: Mitsubishi Outlander PHEV, Lexus NX, Toyota RAV4 diesel

Toyota on hybridiautojen uranuurtaja. Vuonna 1997 julkistettu Prius oli hybridivoimansiirtoineen aikaansa edellä, ja sen seurauksena malli on suorastaan käsite automaailmassa.

Priuksessa akun ja sähkömoottorin yhdistelmä pienensivät auton kulutusta kaupunkiajossa huomattavasti. Mallia onkin myyty maailmalla jo yli viisi miljoonaa kappaletta.

Viime vuosina Toyota on kuitenkin jäänyt kilpailussa hieman jälkeen. Moni valmistaja on tuonut markkinoille ladattavia malleja sekä hybridimaastureita ja -urheiluautoja.

Nyt Toyotakin lähtee mukaan ensimmäisellä hybridimaasturillaan RAV4:llä. Mutta miten valmistajan pitkäaikainen hybridikokemus näkyy autossa?

Kimmo Taskinen HS
Ratissa olevat näppäimet ohjaavat intuitiivisesti toimivia näyttöjä.
Ratissa olevat näppäimet ohjaavat intuitiivisesti toimivia näyttöjä.
Millainen tekniikka?

Uutuuden tekniikka ei ole aivan markkinoiden moderneinta – esimerkiksi akkuna käytetään edelleen nikkelimetallihydridiakkua litiumioniakun sijaan. Akun kapasiteetti on 1,5 kilowattituntia, joten sähköä riittää vain lyhyeksi matkaksi kerrallaan, eikä latausmahdollisuutta ole.

Toyota on saattanut hakea valinnalla alhaisemman hinnan lisäksi parempaa luotettavuutta, sillä akkutyyppi on ollut merkin käytössä jo 19 vuotta.

Etu- ja taka-akselilla sijaitsevien sähkömoottoreiden yhteistehoksi ilmoitetaan 105 kilowattia, mutta maasturi ei silti kulje sähköllä kuin hidasta maantienopeutta. Moottoritievauhdissa hybridi ei tarjoa juuri etua, ja kulutus nousee talvirajoituksella kahdeksaan litraan satasella.

RAV4:n voimalinja onkin selvästi suunniteltu kaupunkiympäristöön. Sähköllä ajettaessa kevyet kaupunkikiihdytykset ja matalat tasanopeudet onnistuvat hyvin. Tällöin hybriditekniikka tuo selkeää säästöä, ja kulutus laskee noin 6,5 litraan.

Millainen ajaa?

Toyotan voimalinjan toiminta on sulavaa. Neliveto on toteutettu taka-akselin sähkömoottorin avulla. Sähkö- ja polttomoottori toimivat saumattomasti taustalla, eikä autoa ajaessa huomaa, kumpi sitä liikuttaa.

Liikenteen sekaan kannattaa silti lähteä maltilla, sillä moottoreiden ja vaihteiston reagointi on perinteisiin autoihin tottuneelle hitaanpuoleista.

Aiempaa paremmin toimiva aktiivinen vakionopeudensäädin ei valitettavasti osaa kaupunki- ja ruuhka-ajoa. Liikenteen hidastellessa ja pysähdellessä tutkaohjaus lähtee automaattisesti pois päältä.

Sisätilat ovat kooltaan kohtuulliset, ja kaksi pitkää ihmistä mahtuu istumaan autossa peräkkäin. Akku sijaitsee takapenkin alla, jolloin se ei pienennä auton sisätilojen kokoa. Katumaasturiksi korkea rengasmeteli syö kuitenkin muuten hiljaisen hybridin matkustusmukavuutta.

Maasturi sopii monesta muusta hybridistä poiketen myös kärryä vetävälle. Nelivetoisella RAV4:lla saa vetää 1650-kiloista jarrullista peräkärryä. Vetomassa on samaa luokkaa dieselmallin kanssa.

Kenelle sopii?

RAV4:n hybridimalli on selkeästi parhaimmillaan kaupunkiajossa, jolloin sähkömoottorit laskevat auton kulutusta selvästi. Latausmahdollisuuden puute ja pieni akku rajoittavat kuitenkin sähköllä kerrallaan ajettavan matkan muutamaan kilometriin.

Pitkiä matkoja moottoritiellä taittavan kannattaa harkita hybridin sijaan dieselmallia, joka tulee todennäköisesti edullisemmaksi ajaa.

Kimmo Taskinen HS
Kimmo Taskinen HS
Myös Toyotan muotoilu on mennyt eteenpäin.
Myös Toyotan muotoilu on mennyt eteenpäin.
Kimmo Taskinen HS
Etutilat ovat kohtuulliset, mutta osaa napeista joutuu kurottamaan.
Etutilat ovat kohtuulliset, mutta osaa napeista joutuu kurottamaan.
Kimmo Taskinen HS
Takana on yllättävän hyvin tilaa, ja ainoastaan kattoluukun nipistämä päätila voi käydä ahtaaksi.
Takana on yllättävän hyvin tilaa, ja ainoastaan kattoluukun nipistämä päätila voi käydä ahtaaksi.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tältä näyttää Opelin uusi sähköauto

HS Pariisin autonäyttelyssä: Opelin ja Renaultin uudet sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta

Auto

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Reseptit