Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Toyota yrittää toistaa Priuksen menestyksen katumaasturihybridillä – HS koeajoi RAV4:n

Toyotan odotettu hybridimalli on parhaimmillaan kaupungissa. Tekniikka ei ole aivan moderneinta.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen HS
Toyotan uutuuden hybridivoimalinja säästää rahaa kaupunkiajossa.
Toyotan uutuuden hybridivoimalinja säästää rahaa kaupunkiajossa. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Koeajossa

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Premium

 RAV4-hybridiä on odotettu – Toyota laajentaa vihdoin mallistoaan. Uutuuden tekniikka on kuitenkin hieman vanhahtavaa, eikä parhaiden kilpailijoiden kulutuslukemiin päästä. Pieniakkuinen hybridi säästää silti selvästi rahaa kaupunkiajossa.

Paljon matkustava pääsee todennäköisesti halvemmalla ostamalla dieselmallin.

 Hinta: 54 245 euroa.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 4,9 l/100km.

 Päästöt (ilmoitettu):

115 g/km.

 Kilpailijoita: Mitsubishi Outlander PHEV, Lexus NX, Toyota RAV4 diesel

Toyota on hybridiautojen uranuurtaja. Vuonna 1997 julkistettu Prius oli hybridivoimansiirtoineen aikaansa edellä, ja sen seurauksena malli on suorastaan käsite automaailmassa.

Priuksessa akun ja sähkömoottorin yhdistelmä pienensivät auton kulutusta kaupunkiajossa huomattavasti. Mallia onkin myyty maailmalla jo yli viisi miljoonaa kappaletta.

Viime vuosina Toyota on kuitenkin jäänyt kilpailussa hieman jälkeen. Moni valmistaja on tuonut markkinoille ladattavia malleja sekä hybridimaastureita ja -urheiluautoja.

Nyt Toyotakin lähtee mukaan ensimmäisellä hybridimaasturillaan RAV4:llä. Mutta miten valmistajan pitkäaikainen hybridikokemus näkyy autossa?

Kimmo Taskinen HS
Ratissa olevat näppäimet ohjaavat intuitiivisesti toimivia näyttöjä.
Ratissa olevat näppäimet ohjaavat intuitiivisesti toimivia näyttöjä.
Millainen tekniikka?

Uutuuden tekniikka ei ole aivan markkinoiden moderneinta – esimerkiksi akkuna käytetään edelleen nikkelimetallihydridiakkua litiumioniakun sijaan. Akun kapasiteetti on 1,5 kilowattituntia, joten sähköä riittää vain lyhyeksi matkaksi kerrallaan, eikä latausmahdollisuutta ole.

Toyota on saattanut hakea valinnalla alhaisemman hinnan lisäksi parempaa luotettavuutta, sillä akkutyyppi on ollut merkin käytössä jo 19 vuotta.

Etu- ja taka-akselilla sijaitsevien sähkömoottoreiden yhteistehoksi ilmoitetaan 105 kilowattia, mutta maasturi ei silti kulje sähköllä kuin hidasta maantienopeutta. Moottoritievauhdissa hybridi ei tarjoa juuri etua, ja kulutus nousee talvirajoituksella kahdeksaan litraan satasella.

RAV4:n voimalinja onkin selvästi suunniteltu kaupunkiympäristöön. Sähköllä ajettaessa kevyet kaupunkikiihdytykset ja matalat tasanopeudet onnistuvat hyvin. Tällöin hybriditekniikka tuo selkeää säästöä, ja kulutus laskee noin 6,5 litraan.

Millainen ajaa?

Toyotan voimalinjan toiminta on sulavaa. Neliveto on toteutettu taka-akselin sähkömoottorin avulla. Sähkö- ja polttomoottori toimivat saumattomasti taustalla, eikä autoa ajaessa huomaa, kumpi sitä liikuttaa.

Liikenteen sekaan kannattaa silti lähteä maltilla, sillä moottoreiden ja vaihteiston reagointi on perinteisiin autoihin tottuneelle hitaanpuoleista.

Aiempaa paremmin toimiva aktiivinen vakionopeudensäädin ei valitettavasti osaa kaupunki- ja ruuhka-ajoa. Liikenteen hidastellessa ja pysähdellessä tutkaohjaus lähtee automaattisesti pois päältä.

Sisätilat ovat kooltaan kohtuulliset, ja kaksi pitkää ihmistä mahtuu istumaan autossa peräkkäin. Akku sijaitsee takapenkin alla, jolloin se ei pienennä auton sisätilojen kokoa. Katumaasturiksi korkea rengasmeteli syö kuitenkin muuten hiljaisen hybridin matkustusmukavuutta.

Maasturi sopii monesta muusta hybridistä poiketen myös kärryä vetävälle. Nelivetoisella RAV4:lla saa vetää 1650-kiloista jarrullista peräkärryä. Vetomassa on samaa luokkaa dieselmallin kanssa.

Kenelle sopii?

RAV4:n hybridimalli on selkeästi parhaimmillaan kaupunkiajossa, jolloin sähkömoottorit laskevat auton kulutusta selvästi. Latausmahdollisuuden puute ja pieni akku rajoittavat kuitenkin sähköllä kerrallaan ajettavan matkan muutamaan kilometriin.

Pitkiä matkoja moottoritiellä taittavan kannattaa harkita hybridin sijaan dieselmallia, joka tulee todennäköisesti edullisemmaksi ajaa.

Kimmo Taskinen HS
Kimmo Taskinen HS
Myös Toyotan muotoilu on mennyt eteenpäin.
Myös Toyotan muotoilu on mennyt eteenpäin.
Kimmo Taskinen HS
Etutilat ovat kohtuulliset, mutta osaa napeista joutuu kurottamaan.
Etutilat ovat kohtuulliset, mutta osaa napeista joutuu kurottamaan.
Kimmo Taskinen HS
Takana on yllättävän hyvin tilaa, ja ainoastaan kattoluukun nipistämä päätila voi käydä ahtaaksi.
Takana on yllättävän hyvin tilaa, ja ainoastaan kattoluukun nipistämä päätila voi käydä ahtaaksi.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu

Tältä näyttää Uber-Volvo – Yhdysvalloissa voi kohta tilata kuskittoman Uberin

Autot

Helsingin robottibussit saavat huomiota maailmalla – Suomessa auto ei tarvitse kuljettajaa

Robotisaatio

Kaupunkiajo pelottaa monia autoilijoita – asiantuntija opastaa, miten pelko hälvenee

Autoilu

Fordin kanttiautossa on tunnelmaa – autovanhuksen koti löytyy nykyään maalaismuseosta

Autotallien aarteet

Volkswagen maksaa Yhdysvalloissa huijatuille 20 000 dollaria, Suomessa ei mitään – miksi?

Autoilu