Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?

Tuoreen ennusteen mukaan sähköautojen hinnat laskevat kuudessa vuodessa polttomoottoriautojen tasolle. Syynä on etenkin akustojen halpeneminen.

Auto
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/b8db2deaa21b259e5718d1ecbc49a68f875e7c9b-2375084-tesla_02.jpg
Näin sähköauto toimii pakkasella, kertoo Tesla-kuski ja autoelektroniikan lehtori
Autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho on vannoutunut sähköautoilija, joka ajaa nyt Teslalla. Tällä videolla hän kertoo, miten sähköauto kulkee paukkupakkasilla.

Nettiautokaupoilla on mukavaa tehdä ikkunaostoksia.

Sitten kun sitä lakkaa köyhtymästä, voisi ostaa tuollaisen Corveten kesäautoksi, 25 000 euroa. Vai ostaisiko järkiauton, vaikka Volkswagen Golfin? Alle 10 000 kilometriä ajettu ja hintaa alle 20 000 euroa.

Vai ostaisiko sittenkin vielä fiksumman, sähkökäyttöisen Golfin, 3 000 kilometriä ajettu ja hinta vain…

41 000 euroa.

Niin.

Suurin yksittäinen syy olla ostamatta sähköautoa on edelleen se, että se maksaa paljon verrattuna polttomoottoriversioon. Koruttoman sähköauton hinnalla saa hienon urheiluauton tai kaksi tavallista polttomoottoriautoa.

Täytyy olla kova aatteen ihminen, että investoi sähköautoon. Tai sitten niin rikas, että ostaa yli 100 000 euron Teslan.

Tämä saattaa muuttua pian, sillä sähköautojen todellisen esiinmarssin on nimittäin kirjattu alkavan vuonna 2022. Se tulee muuttamaan maailman.

Bloomberg New Energy Financen (BNEF) raportin mukaan sähköautojen hinnat tulevat laskemaan kuudessa vuodessa eli vuoteen 2022 mennessä niin paljon, että ne maksavat suurimmassa osassa maailmaa omistajalleen vähemmän kuin polttomoottoriautot.

Tämän jälkeen suunta on ennusteen mukaan edelleen sähköautoille suotuisa. Tasaisen kasvun myötä vuonna 2040 sähköautot kattaisivat maailman uusien autojen kaupasta 35 prosenttia.

Se on valtava loikka, sillä sähköautoja on myyty tähän päivään mennessä kokonaisuudessaan vasta noin miljoona kappaletta maailmassa.

Toisenlaisiakin ennusteita on tehty.

Öljynviejäjärjestö OPECin ennusteen mukaan vielä vuonna 2040 liikenteessä olevat autot ovat 94-prosenttisesti sellaisia, jotka käyvät jonkinlaisella öljypohjaisella polttoaineella.

BNEF:n ennuste vaikuttaa kuitenkin osuvammalta, sillä merkkejä sähköautojen nopeasta yleistymisestä on jo nyt runsaasti.

Sähköautojen hintaa nostaa etenkin akusto. Mitä tehokkaammat akut, sitä pidemmälle auto latauksella kulkee, mutta sitä kalliimpi auto myös on.

Suurin vaikuttaja sähköautojen hinnan laskuun on raportin mukaan nimenomaan akkujen hinnan laskeminen. Tämän myötä pienellä rahalla saisi auton, jolla pääsee latauksella satoja kilometrejä.

Jo nyt akkujen hinnat ovat laskeneet 65 prosenttia vuoteen 2010 verraten. Yksistään viime vuonna hinnat putosivat 35 prosenttia.

Moni valmistaja on jo lähivuosina tuomassa markkinoille sähköauton, joka olisi hinnaltaan kilpailukykyinen polttomoottoriauton kanssa. Tällaisia ovat esimerkiksi Chevrolet Bolt, Tesla Model 3 ja Opel Ampera-e. Myös Volkswagen ja Nissan ovat lupailleet tällaista autoa lähivuosina.

BNEF:n sähköautoennusteessa on tosin ongelmansa.

Jotta tällaiset kasvuennusteet sähköautojen tuotannossa toteutuisivat, ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä maailmalla täytyy olla luotettava ja kattava latausverkosto.

Ei riitä, että autoa voi ladata kotona, sillä Lappiin ei pääse yhdellä latauksella. Sähköautoilun iso ongelma on hintojen lisäksi nimenomaan se, että pitkät sähköautomatkat vaativat paljon suunnitelmallisuutta.

Esimerkiksi Tesla Model S -kuljettaja Jari Sarasvuo on verrannut sähköautomatkaa seikkailuun, jotka pitää suunnitella tarkasti – ja tässä kannattaa huomioida, että Teslassa sitä toimintasädettä riittää parhaimmillaan jopa 500 kilometriä.

Valtioiden täytyy lisäksi jatkaa vähäpäästöisille autoille suunnattuja kannustimia, jotta niitä on houkuttelevaa ostaa ja jotta tämän myötä autonvalmistajien on järkevää investoida niiden kehitykseen.

Lisäksi öljyn hinnan ja tämän myötä polttoaineen hinnan tulisi kallistua – mikä tosin on odotettavissakin.

Suuri ongelma sähköautojen yleistymisessä saattaa kuitenkin liittyä ihan muihin kuin taloudellisiin asioihin. Autoa kun ei usein osteta järjen, vaan tunteen pohjalta.

Moni tykkää V8-moottorin murinasta ja vaihteiden vatkaamisesta. Vaikka sähköauto olisi näyttävä ja tehokas, siinä ei yksinkertaisesti ole samaa tunnelmaa kuin polttomoottoriautossa.

Mielikuvamarkkinoinnissa tarvitaan apua autonvalmistajilta ja mainostajilta, jos halutaan, että yleinen mielipide kääntyy sähköautoille suotuisaksi.

Tämä mielipideilmaston muutoskin saattaa tapahtua yllättävän nopeasti.

Siitä ei ole montaa vuotta, kun sähköautoja pidettiin yleisesti hölmöinä hippien huvituksina ja haihatteluna, kunnes Tesla muutti hetkessä kaiken ja teki sähköautoilusta seksikästä.

Jos sähköautojen määrä kasvaa BNFE:n ennusteen mukaan, vuonna 2040 öljyä kuluisi 13 miljoonan barrelia vähemmän päivässä kuin nykyään, mutta sähkön kulutus kasvaisi huomattavasti.

Sähköautot ovat ajossa päästöttömiä, mutta sähkö on saatettu tuottaa fossiilisilla polttoaineilla.

Ympäristön kannalta hyvä uutinen on se, että energia – vaikkapa sitten niille sähköautoille – saatetaan tuottaa jo lähitulevaisuudessa yllättävän suurissa määrin uusiutuvilla energialähteillä.

Oxfordin yliopistoin ennusteen mukaan vuonna 2027 20 prosenttia maailman energiasta tuotettaisiin aurinkoenergialla.

Vuodesta 1980 asti aurinkopaneelien hinta pudonnut 10 prosenttia vuosittain, ja Oxfordin tutkimuksen mukaan trendi tulee jatkumaan.

Esimerkiksi sähköautonvalmistaja Teslan tulevan Gigafactory-akkutehtaan on tarkoitus tuottaa suuri osa energiastaan aurinkopaneeleilla.

Jos muutokset tapahtuvat nopeasti, niillä saattaa olla vaikutuksia maailmantalouteen jonkinasteisen öljykriisin muodossa.

Öljyn kysynnän väheneminen on myrkkyä öljyvaltioille, ja jos sähköautojen yleistyminen etenisi BNEF:n ennusteen mukaan, öljyn kysyntä vähenisi varsin dramaattisesti.

Se on ympäristön kannalta hyvä asia, mutta voi horjuttaa maailmanpoliittista tilannetta. Esimerkiksi Venäjän talous on pitkälti öljyn varassa, puhumattakaan Lähi-idän valtioista.

Kävi miten kävi, lähivuodet tulevat olemaan mielenkiintoisia autoteollisuudelle ja sitä myöten mahdollisesti koko maailmalle.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja