Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Bemari täyttää 100 vuotta: Näin BMW:stä tuli lentokoneiden, natsien ja laatuautojen kautta menestyksen symboli

Auto
 

Kun näkee BMW:n, se herättää tunteita.

Joillekin ne ovat negatiivisia tunteita: juppi, pröystäilevä ja röyhkeä.

Toisille ne ovat positiivisia tunteita: tyylikäs, menestynyt ja dynaaminen.

Vaikka autot eivät kiinnostaisi yhtään, lähes kaikilla on mielikuva siitä ”bemarimiehestä”. Saksalaisautonvalmistaja BMW on yksi tunteita herättävimmistä ja mielipiteitä jakavimmista automerkeistä – ja tämä on myös sen valtti automarkkinoilla.

Miten entisestä lentokonemoottoreiden valmistajasta tuli sellainen? Siitä kerromme nyt, kun BMW juhlii tällä viikolla satavuotista historiaansa.

Puhutaan ensin tästä hetkestä.

BMW:llä menee hyvin. Se on maailman yhdenneksitoista arvokkain brändi ja ollut useina vuosina peräkkäin maailman myydyin premium-merkki Audin, Mercedes-Benzin ja Lexuksen edellä. Liikevaihto huitelee lähes 24 miljardissa eurossa, ja mallisto sen kun laajenee joka suuntaan.

BMW on esitellyt hiljattain 100-vuotisjuhlaviikon kunniaksi konseptin, joka vihjaa, millaisena se näkee tulevaisuuden auton. Sen nimi on Vision Next 100, ja se on itse ajava, sporttinen neliovinen auto.

Vision Next 100 on melkoisen kaukana niistä öljyisistä lentokonemoottoreista ja natsiyhteyksistä, jotka lymyilevät BMW:n historiassa.

BMW eli Bayerische Motoren Werke (Baijerilaiset Moottoritehtaat) valmisti alun perin lentokoneen moottoreita.

Yhtiön logo on pysynyt muuttumattomana sata vuotta, ja sen alkuperästä on kiistelty. Jotkut väittävät, että logo kuvaisi propellia, mutta tämä on ilmeisesti väärä tieto. Logo tulee New York Timesin tietojen mukaan Baijerin osavaltion lipun väreistä.

BMW alkoi valmistaa moottoripyöriä vuonna 1923, ja autonvalmistajaksi se ryhtyi vuonna 1929. Silloin se teki ensimmäisen auton Austin Motorsin lisenssillä. Ensimmäinen ihka oma, itse suunniteltu BMW valmistettiin 1932.

Seuraavana vuonna autonvalmistusyksikkö ja lentokonemoottorinvalmistusyksikkö erotettiin toisistaan, ja yritys esitteli ensimmäisen kuusisylinterisellä moottorilla varustetun autonsa, BMW 303:n. 303 oli ensimmäinen malli, josta saattoi erottaa ikoniset ”munuaiset”, jotka esiintyvät edelleen BMW:n etusäleikössä. Auto kulki nopeimmillaan 90 km/h.

BMW tuotti autoja kiihtyvissä määrin, muun muassa 328-urheiluautomallin, jonka autotoimittajat valitsivat vuonna 1999 25 finalistin joukkoon Vuosisadan auto -äänestyksessä.

Sitten tulivat Toinen maailmansota ja natsit.

Monet suuryritykset olivat läheisiä natsien kanssa toisen maailmansodan aikoihin.

Muun muassa Kodak, Nestlé, Volkswagen, Hugo Boss ja Coca Cola hyötyivät omalta osaltaan natseista, mutta BMW:ltä kesti kauan myöntää natsikytköksensä.

Vasta vuonna 2011 BMW:n suuromistaja, Quandtin suku, myönsi syytökset, joita vuonna 2007 julkaistu dokumentti oli paljastanut.

Quandtit olivat läheisissä suhteissa natseihin. Perheen pää Gunther oli natsipuolueen jäsen vuodesta 1933. Kun Gunther ja hänen vaimonsa Magda erosivat, Magda meni naimisiin natsien propagandaministerin Joseph Goebbelsin kanssa. Itse Adolf Hitler todisti avioliiton solmimista.

BMW:n autotuotanto keskeytyi, kun sen piti tehdä sotakoneita. Yhtiö käytti orjatyövoimaa ja tehtailla oli työläisinä myös keskitysleiriläisiä. BMW:n johto ei välittänyt muusta kuin tuloksesta, joten olosuhteet olivat kammottavat.

BMW kertoo verkkosivuillaan, että katuu suuresti tätä vaihetta historiassaan.

Maailmansodan melskeiden jälkeen BMW tuotti ensimmäisen autonsa vasta 1952.

Kyseessä oli auto nimeltään 501. Puhutaan siis periaatteessa edelleen tuotannossa olevan 5-sarjan ensimmäisestä autosta. Auto luettiin premium-autoksi, eikä se myynyt järin hyvin kalliin hintansa vuoksi.

1950-luvulla maailmalla oltiin pikkuautojen lumoissa, ja BMW:kin teki kahden istuttavat, munanmuotoisen Isetta-mallinsa.

Seuraava tärkeä malli oli sporttinen, neliovinen 1500-sarja 1960-luvulla, joka teki BMW:stä jälleen varteenotettavan ja modernin autonvalmistajan.

BMW valmisti vuosikymmenten saatossa paljon merkittäviä autoja, mutta erityisen merkittävä oli vuoden 1999 X5, joka käytännössä loi uuden autosegmentin maailmaan: katumaasturit olivat syntyneet.

Kun tarkastelee katumaastureiden huikeaa menekkiä tänä päivänä, voi todeta X5:den olleen merkittävä lanseeraus. Katumaasturibuumi nimittäin johti cross-overboomiin, eli tavallaan esimerkiksi Nissan on velkaa BMW:lle suositun Qashqai-mallinsa tiimoilta. BMW loi myös coupé-katumaasturisegmentin X6-mallillaan.

Uusimmista malleista merkittävä on ainakin i8. Kyseessä on pistokehybridiauto, joka osoittaa, että urheiluauton ei tarvitse olla bensasyöppö ollakseen houkutteleva.

BMW:n menetystä on selitetty sillä, että se tarjoaa autoja jokaiseen makuun. Tämä on mitä suurimmissa määrin totta etenkin nykyään, kun mallisto on räjähtänyt käsiin.

BMW:llä on aina ollut myös erittäin merkkiuskollinen asiakaskunta. Osaltaan tämä selittyy nimenomaan mallistolla, josta löytyy aina jotain uutta ja jännittävää kuhunkin elämäntilanteeseen. Nykyään BMW:llä on jopa etuvetoisia perheautoja, mikä on saanut vanhan liiton fanit takajaloilleen.

BMW käyttää useissa malleissaan samaa perusrakennetta, joten suuri mallisto ei tällä tavalla tule sille myöskään kalliiksi.

Mercedes-Benz ja Audi ovat seuranneet BMW:n jalanjäljissä niin ikään laajentamalla mallistoaan. Tämäkin kertoo siitä, että BMW:n taktiikka on ollut menestyksekäs.

Eikä siitä pääse mihinkään, että BMW:ssä on sitä ”ajamisen iloa”.

Olivat autot miten hyviä tai huonoja tahansa, lopulta BMW:n menestyksessä on kuitenkin kyse brändistä ja tarinasta. Siitä, mitä ”bemarimiehestä” ajatellaan. Kukaan ei nimittäin osta BMW:tä ilman, että haluaa viestiä sillä jotain.

Vaikka tämä mielikuva on joidenkin mielestä negatiivinen, se on myyntilukujen perusteella maailmanlaajuisesti monien mielestä erittäin tavoiteltava.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Volkswagen tähtää myyvänsä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuodessa, koska sen on pakko

Volkswagen

Uusi Top Gear sai tyrmäyksen – Twitter-kansa vihasi ”pökkelöä” ja ”köyhän miehen Clarksonia”

Top Gear

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana – peruuttaa listautumisen: ”Äärimmäisen valitettavaa”

Autokauppa

Vespa on skootteri, mutta onko skootteri sama kuin Vespa?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

Reseptit