Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Google joutui selittelemään, miksi navigaattorin ääninä on vain miesjulkkiksia –  kuka suomalainen olisi paras GPS-kartturi?

Autonavigaattorien oletusäänenä on useimmiten naisen ääni.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Kuva: Kimmo Taskinen HS

Ollaan autossa moottoritiellä, ja pitäisi päästä tapaamiseen.

Reitti ei ole selvä, joten käytössä on navigaattori. Tulee liittymä, josta on käännyttävä. Navigaattori sanoo:

”Katsotaanpa… kolmensadan metrin jälkeen, käänny vasemmalle. Sitten, mene suoraan. Tämähän sujuu kauhean hyvin, eikö?”

Kuinka ihanaa ja rauhoittavaa, kun steriilin ja konemaisen äänen sijaan siellä juttelee lupsakka brittiläinen tv-persoona ja näyttelijä Stephen Fry rauhalliseen ja charmanttiin tapaansa.

Navigaattoriorisovelluksiin on jo kauan saanut ostettua paketteja, joissa joku julkisuuden henkilö antaa ajo-ohjeita.

Esimerkiksi Googlen omistaman navigaatio-ohjelmistoja tarjoavan Wazen rosterissa on nimekkäitä tyyppejä: Morgan Freeman, Arnold Schwarzenegger, Kevin Hart, Terry Crew ja Elvis Presley.

Mielenkiintoista on se, että Wazella ei ole tarjolla yhtäkään naisääntä.

Asiasta kirjoittaa BBC. Se kysyi Wazelta, miksi yritys ei halua naisten ohjastavan ihmisiä liikenteessä.

Yrityksen brändijohtaja Julie Mosslerin mukaan kyse ei ole syrjinnästä.

”Tärkein seikka on se, että ääni on uniikki ja tunnistettava huolimatta sukupuolesta”, hän kertoi BBC:lle.

”Olisi mahtavaa saada myös naisjulkkiksia. Nämä (julkkispaketit) ovat pääosin promootiotarkoituksissa tehtyjä mainoksia, joten lopulta päätös on asiakkaan”, hän sanoi.

Esimerkiksi Morgan Freemanin ääni on sovelluksessa lähinnä Freemanin uuden London Has Fallen -elokuvansa markkinoinnin vuoksi.

Kyse ei siis ole siitä, että Waze olisi varta vasten halunnut Freemanin äänen ja maksanut siitä huikeita summia.

Jos jotakuta täytyisi syyttää syrjinnästä, kannattaa siis osoittaa pikemminkin julkkiksiaan Wazelle tarjoaville tahoille: miksi navigaatiopalveluyrityksille ehdotetaan esimerkiksi markkinoitavan elokuvan tiimoilta nimenomaan mies- eikä naisääntä?

Kysymys on mielenkiintoinen etenkin siksi, että naisen ääni navigaattorissa on usein lähtökohtaisesti miesääntä parempi vaihtoehto.

Navigaatiojärjestelmissä on lähes poikkeuksetta ainakin USA:ssa vakioasetuksena naisääni. Se ei varmasti ole sattumaa.

Myös Wazen palvelun lähtöasetuksissa ohjeita kertoo nainen ”nimeltä” Jane. Applella taas on nainen ”nimeltään” Siri.

Sirin äänenä toimii ihan oikea ihminen, joka on nimeltään Susan Bennet.

Bennet kertoo BBC:lle uskovansa, että naisen ääni on rauhoittavampi ja miellyttävämpi kuunnella, ja että miehen äänessä on enemmän auktoriteettia.

Kysymys ei kuitenkaan ole niinkään miehen kuin naisen äänestä vaan siitä, onko ääni matala vai korkea, selvisi Miamin yliopiston tutkimuksessa. Mitä matalampi ääni, sitä dominoivampi se on.

Kyse on biologian lisäksi kulttuurista. Esimerkiksi Applen Siri on BBC:n mukaan USA:ssa nainen, mutta esimerkiksi Ranskassa ja Isossa-Britanniassa mies.

Eri kulttuureissa erilaiset äänet kuullaan eri tavoilla. USA:ssa esimerkiksi korkea naisen ääni kuulostaa seksikkäältä, mutta Saksassa tämä ei toimi samalla tavalla.

Suomessa puhuttiin äänen tai pikemminkin puhetavan vaikutuksesta isossa mittakaavassa viimeksi toissa vuonna, kun Alexander Stubb nousi Suomen pääministeriksi.

Mediassa arveltiin, että Stubb oli tarkoituksenmukaisesti hidastanut puheensa rytmiä, sillä suomalaisen korvaan rauhallisempi ääni kuulostaa luotettavammalta kuin nopea pölötys.

Mutta palataan vielä hetkeksi sinne moottoritielle tilanteeseen, jossa navigaattori ohjastaa eksynyttä ihmistä tapaamiseen.

Haluaisitko, että sinut ohjaisi perille Kimi Räikkönen, Tarja Halonen, Vesa-Matti Loiri vai vaikkapa Jethro Rostedt? Vai luottaisitko Vappu Pimiään, Jutta Urpilaiseen vai ehkäpä Sauli Niinistöön?

Kenen siis haluaisit kuulla antavan ohjeita navigaattoristasi?

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Ruuhkajonossa kannatta laittaa ikkunat kiinni ja kytkeä ilmastointi pois päältä. Se vähentää yli 70 prosenttia hengitettävän ilman päästöjä auton sisätiloissa.

Autoilija voi hengittää ruuhkassa lähes tuplasti enemmän saasteita kuin soljuvassa liikenteessä

Tiede

Hallitus halusi kerätä sakoilla lisää rahaa, mutta perustuslaki torppasi idean – ”Nyt asiaa täytyy selvitellä uudestaan”

Sakko

1960-luvun jenkkiautokaunotar on elämänsä kunnossa

Autotallien aarteet

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi