Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Google joutui selittelemään, miksi navigaattorin ääninä on vain miesjulkkiksia –  kuka suomalainen olisi paras GPS-kartturi?

Autonavigaattorien oletusäänenä on useimmiten naisen ääni.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Kuva: Kimmo Taskinen HS

Ollaan autossa moottoritiellä, ja pitäisi päästä tapaamiseen.

Reitti ei ole selvä, joten käytössä on navigaattori. Tulee liittymä, josta on käännyttävä. Navigaattori sanoo:

”Katsotaanpa… kolmensadan metrin jälkeen, käänny vasemmalle. Sitten, mene suoraan. Tämähän sujuu kauhean hyvin, eikö?”

Kuinka ihanaa ja rauhoittavaa, kun steriilin ja konemaisen äänen sijaan siellä juttelee lupsakka brittiläinen tv-persoona ja näyttelijä Stephen Fry rauhalliseen ja charmanttiin tapaansa.

Navigaattoriorisovelluksiin on jo kauan saanut ostettua paketteja, joissa joku julkisuuden henkilö antaa ajo-ohjeita.

Esimerkiksi Googlen omistaman navigaatio-ohjelmistoja tarjoavan Wazen rosterissa on nimekkäitä tyyppejä: Morgan Freeman, Arnold Schwarzenegger, Kevin Hart, Terry Crew ja Elvis Presley.

Mielenkiintoista on se, että Wazella ei ole tarjolla yhtäkään naisääntä.

Asiasta kirjoittaa BBC. Se kysyi Wazelta, miksi yritys ei halua naisten ohjastavan ihmisiä liikenteessä.

Yrityksen brändijohtaja Julie Mosslerin mukaan kyse ei ole syrjinnästä.

”Tärkein seikka on se, että ääni on uniikki ja tunnistettava huolimatta sukupuolesta”, hän kertoi BBC:lle.

”Olisi mahtavaa saada myös naisjulkkiksia. Nämä (julkkispaketit) ovat pääosin promootiotarkoituksissa tehtyjä mainoksia, joten lopulta päätös on asiakkaan”, hän sanoi.

Esimerkiksi Morgan Freemanin ääni on sovelluksessa lähinnä Freemanin uuden London Has Fallen -elokuvansa markkinoinnin vuoksi.

Kyse ei siis ole siitä, että Waze olisi varta vasten halunnut Freemanin äänen ja maksanut siitä huikeita summia.

Jos jotakuta täytyisi syyttää syrjinnästä, kannattaa siis osoittaa pikemminkin julkkiksiaan Wazelle tarjoaville tahoille: miksi navigaatiopalveluyrityksille ehdotetaan esimerkiksi markkinoitavan elokuvan tiimoilta nimenomaan mies- eikä naisääntä?

Kysymys on mielenkiintoinen etenkin siksi, että naisen ääni navigaattorissa on usein lähtökohtaisesti miesääntä parempi vaihtoehto.

Navigaatiojärjestelmissä on lähes poikkeuksetta ainakin USA:ssa vakioasetuksena naisääni. Se ei varmasti ole sattumaa.

Myös Wazen palvelun lähtöasetuksissa ohjeita kertoo nainen ”nimeltä” Jane. Applella taas on nainen ”nimeltään” Siri.

Sirin äänenä toimii ihan oikea ihminen, joka on nimeltään Susan Bennet.

Bennet kertoo BBC:lle uskovansa, että naisen ääni on rauhoittavampi ja miellyttävämpi kuunnella, ja että miehen äänessä on enemmän auktoriteettia.

Kysymys ei kuitenkaan ole niinkään miehen kuin naisen äänestä vaan siitä, onko ääni matala vai korkea, selvisi Miamin yliopiston tutkimuksessa. Mitä matalampi ääni, sitä dominoivampi se on.

Kyse on biologian lisäksi kulttuurista. Esimerkiksi Applen Siri on BBC:n mukaan USA:ssa nainen, mutta esimerkiksi Ranskassa ja Isossa-Britanniassa mies.

Eri kulttuureissa erilaiset äänet kuullaan eri tavoilla. USA:ssa esimerkiksi korkea naisen ääni kuulostaa seksikkäältä, mutta Saksassa tämä ei toimi samalla tavalla.

Suomessa puhuttiin äänen tai pikemminkin puhetavan vaikutuksesta isossa mittakaavassa viimeksi toissa vuonna, kun Alexander Stubb nousi Suomen pääministeriksi.

Mediassa arveltiin, että Stubb oli tarkoituksenmukaisesti hidastanut puheensa rytmiä, sillä suomalaisen korvaan rauhallisempi ääni kuulostaa luotettavammalta kuin nopea pölötys.

Mutta palataan vielä hetkeksi sinne moottoritielle tilanteeseen, jossa navigaattori ohjastaa eksynyttä ihmistä tapaamiseen.

Haluaisitko, että sinut ohjaisi perille Kimi Räikkönen, Tarja Halonen, Vesa-Matti Loiri vai vaikkapa Jethro Rostedt? Vai luottaisitko Vappu Pimiään, Jutta Urpilaiseen vai ehkäpä Sauli Niinistöön?

Kenen siis haluaisit kuulla antavan ohjeita navigaattoristasi?

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Volkswagenin päästöhuijaus paljastui syyskuussa 2015.

Lähde: Volkswagen maksaa 8,7 miljardia euroa sovitellakseen päästöskandaalista syntyneen siviilikanteen Yhdysvalloissa

Volkswagen

Volkswagen muuttaa suuntaansa: Markkinoille yli 30 täyssähköautoa

Volkswagen

Kyyn kuolema – Dodge Viper on äärimmäisen rehellinen muskeliauto, mutta nyt sen taru loppuu

Chrysler

Juhannusruuhka alkaa – neljä unelma-autoa liikenteeseen

Auto

HS kysyi maahantuojilta suosittujen autojen toimitusaikoja – Suomi-Mersua pitää odottaa helmikuuhun

Autoilu

Rättisitikka nimeltä Sirkka

Autotallien aarteet

Maisemat vaihtuvat, tiet kapenevat, ympärille nousevat tunturit – katso HSTV:n timelapse-video automatkasta Helsingistä Lapin käsivarteen

Pohjois-Suomi

Autojen jakohihnoja katkeilee taas – syyksi epäillään oktomursketta, mutta mitä se on?

Autoilu

Suomalaismies tilasi auton, jota piti odottaa seitsemän vuotta – Morgan on taideteos neljällä pyörällä

Autotallien aarteet

Lista näyttää kalleimmat ja halvimmat autot huoltaa – ääripäiden ero yli kolminkertainen

Autoilu

Nurmikenttä täynnä Lamborghineja – Suomen säväyttävimmät autot kokoontuivat Turkuun

Autotallien aarteet

Rasvanäppien jälkeen autoja korjaavat koodarit – viisi tapaa, joilla autoilu pian muuttuu

Autoilu

HS testasi Tesla Model X:n, joka on huikean tehokas katumaasturi

Tesla