Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Robottiautotkaan eivät ole täydellisiä, sanoo Yhdysvaltain liikenneministeri –  video näyttää Googlen auton kolarin

Auto
 
ELIJAH NOUVELAGE
Google on virittänyt Lexus-merkkisistä katumaastureista itsestään ajavia.
Google on virittänyt Lexus-merkkisistä katumaastureista itsestään ajavia. Kuva: ELIJAH NOUVELAGE

Internetyhtiö Googlen itsestään ajavan auton hiljattainen kolari ei ollut yllätys, sanoo Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxx.

Foxxin mukaan on selvää, että kun itsestään ajavat robottiautot tulevat teille, myös onnettomuuksia tulee tapahtumaan.

Googlen robottiauto törmäsi helmikuussa bussiin Kaliforniassa. Törmäyksestä on julkaistu videomateriaalia, josta näkyy, kuinka robottiauto vaihtaa kaistaa bussin eteen siten, ettei bussilla ole mahdollisuuksia välttää törmäystä.

Liikenneministeri Foxx sanoo BBC:n haastattelussa, että itsestään ajavilta autoilta ei tule odottaa täydellisyyttä.

”Mielestäni itsestään ajavia autoja kannattaa verrata siihen, mitä tien päällä on nyt. Nyt siellä ovat sinä ja minä, meidän silmämme ja meidän aivomme.”

Foxxin tehtävänä on viedä Yhdysvaltain liikennelait kohti aikaa, jona autot ajavat teillä ilman kuljettajaa.

Autojen ohjelmistot kehittyvät kovaa tahtia, ja teknologian puolesta itsestään ajavat autot voisivat ajella tietyin rajoituksin teillä jo lähivuosina. Hidasteena on esimerkiksi lainsäädäntö, jonka pävittämisessä Foxxin johtamalla ministeriöllä on keskeinen rooli.

Yhdysvallat on panostanut robottiautoilun lainsäädännön kehittämiseen noin neljä miljardia dollaria. Presidentti Barack Obama kertoi panostuksesta presidenttikautensa viimeisessä State of the Union -puheessa tammikuussa.

Tuolla rahalla Yhdysvallat aikoo käynnistää testihankkeita monissa osavaltioissa ja muuttaa maan lainsäädännön sopivaksi itsestään ajaville autoille.

Foxxin mukaan pohdinnassa ovat esimerkiksi kolaritilanteiden vastuukysymykset: kun robottiauto ajaa kolarin, onko vastuu auton haltijalla vai kenties auton ohjelmiston kehittäneellä yrityksellä.

Helmikuussa sattunut robottiauton kolari oli ensimmäinen Googlen robottiautolle sattunut onnettomuus, josta Google otti vastuun.

”Me selvästi kannamme osan vastuusta, koska jos automme ei olisi liikkunut, yhteentörmäystä ei olisi tapahtunut”, Google kertoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

”On kuitenkin todettava, että testikuskimme uskoi bussin hidastavan tai pysähtyvän, jotta pääsisimme kaistalle, ja että siihen oli riittävästi tilaa.”

Kukaan ei loukkaantunut törmäyksessä. Google kertoi muuttaneensa robottiauton ohjelmistoa niin, että autot ”ymmärtävät syvällisemmällä tasolla” julkisen liikenteen pelisäännöt: mitä todennäköisemmin bussit ja muut suuret kulkuvälineet eivät tee tilaa.

Google on testannut itsestään ajavia autoja liikenteessä jo vuosia, ja ne ovat joutuneet onnettomuuksiin aikaisemminkin. Näissä tilanteissa onnettomuuden syy on ollut Googlen mukaan ihmiskuljettajissa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa.

Suomalaismies ajaa Minnesotassa autoa, jonka pakoputkesta tupruttaa saippuakuplia – ”Lapset olivat aivan innoissaan”

Autoilu

Lähde: Volkswagen maksaa 8,7 miljardia euroa sovitellakseen päästöskandaalista syntyneen siviilikanteen Yhdysvalloissa

Volkswagen

Volkswagen muuttaa suuntaansa: Markkinoille yli 30 täyssähköautoa

Volkswagen

Kyyn kuolema – Dodge Viper on äärimmäisen rehellinen muskeliauto, mutta nyt sen taru loppuu

Chrysler

Juhannusruuhka alkaa – neljä unelma-autoa liikenteeseen

Auto

HS kysyi maahantuojilta suosittujen autojen toimitusaikoja – Suomi-Mersua pitää odottaa helmikuuhun

Autoilu

Rättisitikka nimeltä Sirkka

Autotallien aarteet

Maisemat vaihtuvat, tiet kapenevat, ympärille nousevat tunturit – katso HSTV:n timelapse-video automatkasta Helsingistä Lapin käsivarteen

Pohjois-Suomi

Autojen jakohihnoja katkeilee taas – syyksi epäillään oktomursketta, mutta mitä se on?

Autoilu

Suomalaismies tilasi auton, jota piti odottaa seitsemän vuotta – Morgan on taideteos neljällä pyörällä

Autotallien aarteet

Lista näyttää kalleimmat ja halvimmat autot huoltaa – ääripäiden ero yli kolminkertainen

Autoilu

Nurmikenttä täynnä Lamborghineja – Suomen säväyttävimmät autot kokoontuivat Turkuun

Autotallien aarteet

Rasvanäppien jälkeen autoja korjaavat koodarit – viisi tapaa, joilla autoilu pian muuttuu

Autoilu