Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Robottiautotkaan eivät ole täydellisiä, sanoo Yhdysvaltain liikenneministeri –  video näyttää Googlen auton kolarin

Auto
 
ELIJAH NOUVELAGE
Google on virittänyt Lexus-merkkisistä katumaastureista itsestään ajavia.
Google on virittänyt Lexus-merkkisistä katumaastureista itsestään ajavia. Kuva: ELIJAH NOUVELAGE

Internetyhtiö Googlen itsestään ajavan auton hiljattainen kolari ei ollut yllätys, sanoo Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxx.

Foxxin mukaan on selvää, että kun itsestään ajavat robottiautot tulevat teille, myös onnettomuuksia tulee tapahtumaan.

Googlen robottiauto törmäsi helmikuussa bussiin Kaliforniassa. Törmäyksestä on julkaistu videomateriaalia, josta näkyy, kuinka robottiauto vaihtaa kaistaa bussin eteen siten, ettei bussilla ole mahdollisuuksia välttää törmäystä.

Liikenneministeri Foxx sanoo BBC:n haastattelussa, että itsestään ajavilta autoilta ei tule odottaa täydellisyyttä.

”Mielestäni itsestään ajavia autoja kannattaa verrata siihen, mitä tien päällä on nyt. Nyt siellä ovat sinä ja minä, meidän silmämme ja meidän aivomme.”

Foxxin tehtävänä on viedä Yhdysvaltain liikennelait kohti aikaa, jona autot ajavat teillä ilman kuljettajaa.

Autojen ohjelmistot kehittyvät kovaa tahtia, ja teknologian puolesta itsestään ajavat autot voisivat ajella tietyin rajoituksin teillä jo lähivuosina. Hidasteena on esimerkiksi lainsäädäntö, jonka pävittämisessä Foxxin johtamalla ministeriöllä on keskeinen rooli.

Yhdysvallat on panostanut robottiautoilun lainsäädännön kehittämiseen noin neljä miljardia dollaria. Presidentti Barack Obama kertoi panostuksesta presidenttikautensa viimeisessä State of the Union -puheessa tammikuussa.

Tuolla rahalla Yhdysvallat aikoo käynnistää testihankkeita monissa osavaltioissa ja muuttaa maan lainsäädännön sopivaksi itsestään ajaville autoille.

Foxxin mukaan pohdinnassa ovat esimerkiksi kolaritilanteiden vastuukysymykset: kun robottiauto ajaa kolarin, onko vastuu auton haltijalla vai kenties auton ohjelmiston kehittäneellä yrityksellä.

Helmikuussa sattunut robottiauton kolari oli ensimmäinen Googlen robottiautolle sattunut onnettomuus, josta Google otti vastuun.

”Me selvästi kannamme osan vastuusta, koska jos automme ei olisi liikkunut, yhteentörmäystä ei olisi tapahtunut”, Google kertoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

”On kuitenkin todettava, että testikuskimme uskoi bussin hidastavan tai pysähtyvän, jotta pääsisimme kaistalle, ja että siihen oli riittävästi tilaa.”

Kukaan ei loukkaantunut törmäyksessä. Google kertoi muuttaneensa robottiauton ohjelmistoa niin, että autot ”ymmärtävät syvällisemmällä tasolla” julkisen liikenteen pelisäännöt: mitä todennäköisemmin bussit ja muut suuret kulkuvälineet eivät tee tilaa.

Google on testannut itsestään ajavia autoja liikenteessä jo vuosia, ja ne ovat joutuneet onnettomuuksiin aikaisemminkin. Näissä tilanteissa onnettomuuden syy on ollut Googlen mukaan ihmiskuljettajissa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tällaisessa kunnossa yksi maailman etsityimmistä Corveteista löytyi.

Alle 700 euron auto ei käynyt kaupaksi netissä – osoittautui myöhemmin miljoonien arvoiseksi

Autoilu

Volkswagen tähtää myyvänsä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuodessa, koska sen on pakko

Volkswagen

Uusi Top Gear sai tyrmäyksen – Twitter-kansa vihasi ”pökkelöä” ja ”köyhän miehen Clarksonia”

Top Gear

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana – peruuttaa listautumisen: ”Äärimmäisen valitettavaa”

Autokauppa

Vespa on skootteri, mutta onko skootteri sama kuin Vespa?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Reseptit