Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ruotsalaisen Anderssonin piti pelastaa Lada, mutta pesti päättyi potkuihin

Bo Andersson oli AvtoVazin historian ensimmäinen ei-venäläinen toimitusjohtaja, jonka piti nostaa Lada uuteen kukoistukseen.

Auto
 
Toni Jalovaara
Lada Kalinan maahantuonti Suomeen alkaa huhtikuussa.
Lada Kalinan maahantuonti Suomeen alkaa huhtikuussa. Kuva: Toni Jalovaara

Kun ruotsalainen Bo Andersson ryhtyi Lada-valmistaja AvtoVazin toimitusjohtajaksi runsaat kaksi vuotta sitten, venäläisvalmistajan tehtailla alkoi myllerrys.

Andersson oli AvtoVazin historian ensimmäinen ei-venäläinen toimitusjohtaja, ja hän aikoi nostaa Ladan uuteen kukoistukseen.

Andersson karsi kuluja muun muassa antamalla potkut noin 26 000 työntekijälle. Hän ryhtyi tehostamaan autojen suunnittelua ja sai uudet autot ennätysajassa tuotantoon, kirjoittaa The Moscow Times.

Se ei kuitenkaan riittänyt. Autot eivät käyneet kaupaksi. Viime vuonna AvtoVaz teki tappiota noin miljardi dollaria, ja viime viikolla Bo Andersson sai lähtöpassit toimitusjohtajan paikalta.

Avtovaz
Bo Andersson
Bo Andersson

Potkujen syynä olivat Lada-valmistajan mittavat tappiot ja Anderssonin harjoittama ankara henkilöstöpolitiikka, kirjoittaa The Moscow Times.

Lehden mukaan Anderssonin johtamistyyli ei sopinut venäläiseen kulttuuriin. Andersson itsekin valitti julkisuudessa ongelmista venäläisten tavarantoimittajien kanssa.

Anderssonin mukaan AvtoVazille tavaraa toimittaneet yritykset olivat jämähtäneet Neuvostoliiton aikaan.

”He (tavarantoimittajat) sulkivat minut ulos. He ovat tottuneet erityisetuihin”, Andersson sanoi viime vuonna.

Anderssonin mukaan venäläisten tavarantoimittajien tuotteiden laatu ei ollut riittävä, minkä takia Andersson joutui useaan otteeseen keskeyttämään Ladojen tuotannon. Tästä seurasi tappioita.

Anderssonin mukaan useat tavarantoimittajat olivat valittaneet Venäjän presidentti Vladimir Putinille siitä, että Anderson on liian tiukka toimissaan. The Moscow Timesin mukaan Putin oli määrännyt AvtoVazin tekemään sopimuksia tiettyjen tavarantoimittajien kanssa.

Anderssonin aikana Ladan maahantuontia ryhdyttiin virittelemään Ruotsissa, ja pian uusia Ladoja saa pitkän tauon jälkeen myös Suomesta. Uuden Lada Kalinan maahantuonti alkaa huhtikuussa.

Andersson työskenteli ennen Lada-pestiään johtotehtävissä muun muassa General Motorsilla.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu