Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tämän jenkkiauton hylkäysprosentti katsastuksessa on jopa 54 – miksi jotkut autot eivät kestä?

A-Katsastuksen vikatilastoista selviää, että hylkäysprosentti on korkeimmillaan yhdeksänvuotiaissa autoissa –  ja Dodge Caliberissa. Mistä hylkäykset johtuvat?

Auto
 
Risto Almonkari
Dodge Caliberin katsastustilasto ei ollut mairitteleva.
Dodge Caliberin katsastustilasto ei ollut mairitteleva. Kuva: Risto Almonkari

Tiistaina julkaistut A-Katsastuksen tilastot eivät ole mairittelevia tiettyjen USA:laisten automallien kannalta.

Dodgen ja Chryslerin muutamat automallit ovat etenkin vanhempien autojen joukossa suoranaisia hylkyautomaatteja.

Pahimmillaan hylkäysprosentti on yhdeksänvuotiaissa autoissa ja Dodge Caliberin kohdalla. Tämän ikäisistä, keskimäärin 153 000 kilometriä ajetuista Calibereista hylätään 54,09 prosenttia A-katsastukseen viedyistä autoista.

Luku selviää A-katsastuksen julkaisemista tilastoista.

Eikö se ole jo aika hälyttävä lukema, etenkin, kun ajomäärä ei ole tuon suurempi, A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka?

”Näyttää tosiaan olevan näin. Taka-akselistossa näyttäisi olevan vikoja ja ohjauslaitteissa. Nimenomaan niveliin liittyviä juttuja nämä taitavat olla.”

Pellikka ei suostu sanomaan, että USA:laiset autot eivät sopisi Suomeen saati puhumaan tietyn merkin puolesta tai vastaan. Totta on toki se, että jenkkiläisyys sinänsä ei ole tae kestämättömyydestä: Ford on pärjännyt ihan hyvin.

Mutta tilasto kertoo silti jotain.

Dodge Caliberin kanssa huonoiten etenkin vanhemmissa autoissa pärjää Chrysler 300. Lisäksi Chevrolet Nubira on kahdeksanvuotiaissa kolmen huonomman joukossa. Myös Dodge Journey, Chrysler Sebring, Chrysler Grand Voyager ja Chrysler PT löytyvät tiettyjen vuosien pohjilta.

Pellikan mukaan ainakin joissain malleissa osien kuluminen voi johtua muun muassa siitä, että USA:lainen auto on usein iso ja painava.

”Voi olla, että ne nivelistöt eivät ole niin hyvää tekoa kuin joissain muissa autoissa on. Se, minkä tyyppisiä niveliä autossa on käytetty, vaikuttaa. Ja täällä Suomen ilmastossa tällaiset asiat voivat tulla ehkä aikaisemmin esille kuin jossain muualla.”

Mainosti pärjäävä merkki ei ole yllätys. Useat Toyotan mallit ovat nimittäin vuotena kuin vuotena kärjessä.

”Minun mielestäni kiinnostavaa on se, kuinka laaja kirjo näitä merkkejä ja malleja on, ja kuinka paljon ja vähän mitäkin hylätään. Kirjo on ihan ensimmäisestä katsastuskerrasta todella suuri. On mielenkiintoista nähdä, miten eri mallit käyttäytyvät suhteessa toisiinsa.”

Pellikka huomauttaa, että katsastuksessa hylkäys ei kuitenkaan merkitse välttämättä sitä, että auto olisi jotenkin rakenteellisesti kelvoton.

”Moni hylkäys esimerkiksi johtuu renkaista, ja nehän ovat kuljettajan vastuulla. Mutta sitten kun puhutaan vaikkapa etuakselistosta, ohjauslaitteista ja jarruvioista, niin näissä tulee kyllä esille ne autojen erot.”

Sekin kannattaa huomioida, että moni käyttää auton huollossa ennen katsastusta, mikä osaltaan vesittää katsastustilastojen osuvuutta auton laadun mittarina.

Pellikka humauttaa myös, että vuosien väliset vaihtelut voivat olla huimat. Aiempana vuotena pohjasakassa ollut automalli voi olla kärkipäässä seuraavana vuonna.

Vikoja on listattu monenlaisia.

Mikä on niin sanottu paha (eli kallis) vika ja mikä sitten vähäpätöisempi (eli halvempi)?

”Esimerkiksi alustavika tarkoittaa usein ruostevauriota, ja se voi olla vähäpätöinen tai jopa todella kallis. Pakokaasupäästöviat voivat käydä kalliiksi, jos joudutaan vaihtamaan katalysaattoreita tai ohjasyksikköjä. Nivelet ja jarrut taas ovat kuluvia osia, jotka eivät mitään kauhean kalliita ole.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit