Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vuoden auto valitaan New Yorkissa – mikä merkitys palkinnoilla on?

Ehdolla ovat Mazda MX-5, Mercedes-Benz GLC ja Audi A4

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC Kuva: Kimmo Taskinen HS

WCA-ehdokkaat ja kategoriat ovat seuraavat:

Elokuvateollisuudella on Oscarit ja musiikkiteollisuudella on Grammyt.

Autoteollisuudella on WCA eli World Car Awards. Maaliskuun lopulla alkavassa New Yorkin autonäyttelyssä saamme tietää, mikä on vuoden luksusauto, urheiluauto, vihreä auto ja design-auto.

Valinnan tekee 73 autotoimittajan joukko kaikkialta maailmaa. Yhtään suomalaista autotoimittajaa ei ole mukana raadissa.

Kaikista kiinnostavin on se suurin palkinto, eli niin sanotun yleisen sarjan voitto: vuoden auto. Tänä vuonna finaalikolmikko koostuu kolmesta hyvin erilaisesta autosta.

On epäkäytännöllinen kaksipaikkainen avoauto (Mazda MX-5), katumaasturi (Mercedes-Benz GLC) sekä varma keskikokoinen perheauto (Audi A4, sekä sedan että farmari).

HS on koeajanut kaikki ehdokkaat. Lue jutut tästä:

Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi uudella Mazdalla

Uudessakaupungissa valmistettava Mercedes on onnistunut katumaasturi

Uusi Audi A4 ajaa melkein itsestään

Mutta miksi juuri nämä ovat valikoituneet valtavasta määrästä uusia automalleja finaalikolmikoksi, ja onko sillä voitolla edes mitään merkitystä?

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio käy läpi kolmea finalistia ja kertoo oman mielipiteensä siitä, miksi juuri ne on valittu finaaliin.

”Kolme erilaista autoa, perinteinen auto, ajajan auto -tyyppinen auto ja nousevaa katumaasturisegmenttiä oleva auto.”

Kimmo Taskinen HS
Mazda MX-5 on ehdolla vuoden autoksi.
Mazda MX-5 on ehdolla vuoden autoksi.
Harry Kuurio
Audi A4
Audi A4

Kukin auto on luokassaan hyvä.

”Audi on onnistunut, kliininen toteutus menestysmallista. GLC on niin ikään onnistunut malli. Mazda MX-5 on legendaarinen malli ja urheiluautoluokassa kuitenkin budjettimalli. Se saattaa olla osaltaan nostalgiaa sekä tietynlainen kehotus: ’maailma tarvitsee myös tällaisia autoja ollakseen hauska paikka.’”

WCA on automaailmassa se isoin palkintogaala, mutta Kallion mukaan myös Euroopan vuoden auto on merkittävä valinta.

Euroopan vuoden auto oli tänä vuonna Opel Astra. Sama auto voitti vuoden auton palkinnon myös Suomessa.

WCA:ssa Astra ei ole mukana, mutta se saattaa johtua pääosin siitä, että Opel Astraa myydään Kiinassa ja USA:ssa Buick-merkin alla ja Iso-Britanniassa Vauxhall-merkin alla.

Lisäksi Opel Astra ei ole muualla kuin Euroopassa yhtään niin merkittävä automalli, ja tämä vaikuttaa finalistivalintoihin.

Esimerkiksi avoauto-Mazda ei voisi Kallion mukaan olla suomessa finaalissa, koska sellaisia autoja ei Suomessa vaan myydä.

Mutta onko sillä mitään väliä, jos voitto tulee?

”Kyllä maahantuojat ottavat kaiken irti siitä. Siitä tulee julkisuutta ja sitä voittoa voi käyttää tosi paljon.”

Kallion mukaan WCA:n ongelma voi olla se, että se on maailmanlaajuinen. Tällä tavalla maahantuojat eivät pääse kertomaan, kuinka asiantuntijat juuri meillä ja meidän markkinoillamme valitsivat auton parhaaksi.

”Toisaalta se Euroopan vuoden auto on sellainen juttu, että on siitäkin revitty kaikki irti. Onhan se tietynlainen ostosuositus, koska se on kuitenkin ammattilaisten valinta.”

Kun Suomessa vuoden autoksi valittiin Volkswagen Passat, se myi Kallion mukaan ”hemmetin hyvin”. Toki uusi Passat malli myy yleensä muutenkin hyvin, mutta vuoden auto titteli ei ainakaan haittaa myyntilukuja.

”Sitä titteliä on kiva käyttää markkinoinnissa.”

Vuoden auto -äänestyksiin on etenkin tänä vuonna todennäköisesti liittynyt jonkin verran politikointia.

Usein hyvin pärjännyt Volkswagen ei nimittäin paistattele tänä vuonna voittajana yhdessäkään äänestyksessä.

Kallio ei sano ammattiasemastaan johtuen asiaan juuta eikä jaata. On silti selvää, että päästöhuijausskandaalissa ryvettyneen VW:n autoa olisi ollut poliittisesti hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta valita vuoden autoksi, oli se kuinka hyvä tahansa.

Kallio ei kuitenkaan usko yleisellä tasolla, että ihmiset muistelevat VW:tä kovin pitkään pahalla.

”Hetken aikaa asia on varmaan ihmisten muistissa. Mutta asioita on jo korjattu paljon, enkä usko, että tämä (ryvettynyt maine) kovin pitkälle kantaa.”

Sitä paitsi olihan VW Touran Suomen vuode auto -äänestyksessä ihan finaalikuusikossa asti jääden kuitenkin finaalin viimeiseksi.

Autoalan valinnoista herää lähes joka vuosi spekulaatiota suhmuroinnista: että varakkaat autonvalmistajat ja etujärjestöt lobbaisivat toimittajia valitsemaan sen tietyn mallin hienoja vastalahjuksia vastaan.

”En tiedä, mistä nämä huhut tulevat, mutta yleisellä tasolla voin sanoa, että asettaisihan se journalistien uskottavuuden vaakalaudalle, jos he olisivat vietävissä. Minulla on aika vahva luotto, että mediat ja toimittajat eivät anna valmistajien ja lobbareiden vaikuttaa pisteytykseensä.”

New Yorkin autonäyttely 25.3.– 3.4.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit