Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vuoden auto valitaan New Yorkissa – mikä merkitys palkinnoilla on?

Ehdolla ovat Mazda MX-5, Mercedes-Benz GLC ja Audi A4

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC Kuva: Kimmo Taskinen HS

WCA-ehdokkaat ja kategoriat ovat seuraavat:

Elokuvateollisuudella on Oscarit ja musiikkiteollisuudella on Grammyt.

Autoteollisuudella on WCA eli World Car Awards. Maaliskuun lopulla alkavassa New Yorkin autonäyttelyssä saamme tietää, mikä on vuoden luksusauto, urheiluauto, vihreä auto ja design-auto.

Valinnan tekee 73 autotoimittajan joukko kaikkialta maailmaa. Yhtään suomalaista autotoimittajaa ei ole mukana raadissa.

Kaikista kiinnostavin on se suurin palkinto, eli niin sanotun yleisen sarjan voitto: vuoden auto. Tänä vuonna finaalikolmikko koostuu kolmesta hyvin erilaisesta autosta.

On epäkäytännöllinen kaksipaikkainen avoauto (Mazda MX-5), katumaasturi (Mercedes-Benz GLC) sekä varma keskikokoinen perheauto (Audi A4, sekä sedan että farmari).

HS on koeajanut kaikki ehdokkaat. Lue jutut tästä:

Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi uudella Mazdalla

Uudessakaupungissa valmistettava Mercedes on onnistunut katumaasturi

Uusi Audi A4 ajaa melkein itsestään

Mutta miksi juuri nämä ovat valikoituneet valtavasta määrästä uusia automalleja finaalikolmikoksi, ja onko sillä voitolla edes mitään merkitystä?

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio käy läpi kolmea finalistia ja kertoo oman mielipiteensä siitä, miksi juuri ne on valittu finaaliin.

”Kolme erilaista autoa, perinteinen auto, ajajan auto -tyyppinen auto ja nousevaa katumaasturisegmenttiä oleva auto.”

Kimmo Taskinen HS
Mazda MX-5 on ehdolla vuoden autoksi.
Mazda MX-5 on ehdolla vuoden autoksi.
Harry Kuurio
Audi A4
Audi A4

Kukin auto on luokassaan hyvä.

”Audi on onnistunut, kliininen toteutus menestysmallista. GLC on niin ikään onnistunut malli. Mazda MX-5 on legendaarinen malli ja urheiluautoluokassa kuitenkin budjettimalli. Se saattaa olla osaltaan nostalgiaa sekä tietynlainen kehotus: ’maailma tarvitsee myös tällaisia autoja ollakseen hauska paikka.’”

WCA on automaailmassa se isoin palkintogaala, mutta Kallion mukaan myös Euroopan vuoden auto on merkittävä valinta.

Euroopan vuoden auto oli tänä vuonna Opel Astra. Sama auto voitti vuoden auton palkinnon myös Suomessa.

WCA:ssa Astra ei ole mukana, mutta se saattaa johtua pääosin siitä, että Opel Astraa myydään Kiinassa ja USA:ssa Buick-merkin alla ja Iso-Britanniassa Vauxhall-merkin alla.

Lisäksi Opel Astra ei ole muualla kuin Euroopassa yhtään niin merkittävä automalli, ja tämä vaikuttaa finalistivalintoihin.

Esimerkiksi avoauto-Mazda ei voisi Kallion mukaan olla suomessa finaalissa, koska sellaisia autoja ei Suomessa vaan myydä.

Mutta onko sillä mitään väliä, jos voitto tulee?

”Kyllä maahantuojat ottavat kaiken irti siitä. Siitä tulee julkisuutta ja sitä voittoa voi käyttää tosi paljon.”

Kallion mukaan WCA:n ongelma voi olla se, että se on maailmanlaajuinen. Tällä tavalla maahantuojat eivät pääse kertomaan, kuinka asiantuntijat juuri meillä ja meidän markkinoillamme valitsivat auton parhaaksi.

”Toisaalta se Euroopan vuoden auto on sellainen juttu, että on siitäkin revitty kaikki irti. Onhan se tietynlainen ostosuositus, koska se on kuitenkin ammattilaisten valinta.”

Kun Suomessa vuoden autoksi valittiin Volkswagen Passat, se myi Kallion mukaan ”hemmetin hyvin”. Toki uusi Passat malli myy yleensä muutenkin hyvin, mutta vuoden auto titteli ei ainakaan haittaa myyntilukuja.

”Sitä titteliä on kiva käyttää markkinoinnissa.”

Vuoden auto -äänestyksiin on etenkin tänä vuonna todennäköisesti liittynyt jonkin verran politikointia.

Usein hyvin pärjännyt Volkswagen ei nimittäin paistattele tänä vuonna voittajana yhdessäkään äänestyksessä.

Kallio ei sano ammattiasemastaan johtuen asiaan juuta eikä jaata. On silti selvää, että päästöhuijausskandaalissa ryvettyneen VW:n autoa olisi ollut poliittisesti hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta valita vuoden autoksi, oli se kuinka hyvä tahansa.

Kallio ei kuitenkaan usko yleisellä tasolla, että ihmiset muistelevat VW:tä kovin pitkään pahalla.

”Hetken aikaa asia on varmaan ihmisten muistissa. Mutta asioita on jo korjattu paljon, enkä usko, että tämä (ryvettynyt maine) kovin pitkälle kantaa.”

Sitä paitsi olihan VW Touran Suomen vuode auto -äänestyksessä ihan finaalikuusikossa asti jääden kuitenkin finaalin viimeiseksi.

Autoalan valinnoista herää lähes joka vuosi spekulaatiota suhmuroinnista: että varakkaat autonvalmistajat ja etujärjestöt lobbaisivat toimittajia valitsemaan sen tietyn mallin hienoja vastalahjuksia vastaan.

”En tiedä, mistä nämä huhut tulevat, mutta yleisellä tasolla voin sanoa, että asettaisihan se journalistien uskottavuuden vaakalaudalle, jos he olisivat vietävissä. Minulla on aika vahva luotto, että mediat ja toimittajat eivät anna valmistajien ja lobbareiden vaikuttaa pisteytykseensä.”

New Yorkin autonäyttely 25.3.– 3.4.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uudessa HR-V:ssä on yhdistetty kepeitä linjoja ja jämerää katumaasturimaisuutta. Vanhempaa Handa-muotoilua edustaa espoolaisen Sture Engströmin AN 600 vuodelta 1971.

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit