Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi uuden Nissan Leafin, jonka akun pitäisi riittää 250 kilometrin ajoon

Toimintamatka on selvästi pitempi kuin edellisessä versiossa, mutta parannettavaa on edelleen.

Harry Kuurio
Koeajossa

Nissan Leaf 30 kWh Tekna

 Uusi akku on huomattava parannus edelliseen. Enemmänkin parannusta voisi odottaa. Hintaero kahden version välillä on maltillinen, 2 000 euroa.

 Ajo-ominaisuudet eivät ole muuttuneet. Jousitus on pintakova, ja liukkailla keleillä raskaahkon auton (1 570 kiloa) taipumus puskemiseen korostuu.

 Moottoritieajo kuluttaa toimintamatkaa selvästi enemmän kuin pienet nopeudet, joissa saa ajoittain energiaa talteen jarrutuksissa ja alamäissä.

 Pidemmän toimintamatkan Leaf kykenee talvikeleillä noin 200 kilometrin enimmäismatkoihin yhdellä latauksella, koska sisätilojen lämmitys syö energiaa.

80 kilowatin teho riittää kohtuullisesti arkiajoihin.

 Hinta on kalliin puoleinen, mutta ajaminen on edullista.

 Hinta: 42 850 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 12,0 kWh / 100 km sähkö.

 Hiilidioksidipäästöt: 0 g/km.

 Kilpailijoita: Ford Focus Electric, Hyundai Ioniq (tulossa), Opel e-Ampera (tulossa), Toyota Prius PHEV (uusi tulossa), Volkswagen e-Golf.

Nissan Leaf on sähköautojen edelläkävijä. Se oli ensimmäinen niin sanotun tavallisen kansan täyssähköauto, joka sijoittui suosittuun keskikokoluokkaan.

Äskettäin Leafiin tuli saatavaksi kapasiteetiltaan suurempi 30 kilowattitunnin laminoitu litium-ioniakku.

Tilannetta voi verrata siihen, että polttomoottoriautoon asennettaisiin isompi tankki. Uudistus on merkittävä: parannusta edelliseen on neljännes.

Nyt Leafin toimintamatkaksi ilmoitetaan ihanneoloissa 250 kilometriä. Tämä on selkeä osoitus siitä, että sähköautojen akkuteknologia kehittyy jatkuvasti myös tavallisessa hintaluokassa.

Akku on entisen kokoinen mutta 21 kiloa painavampi. Päivitetyn katodin ansiosta energiatiheys on kasvanut 26 prosenttia.

Hyytyykö se talvella?

Suomessa on talvella koviakin pakkasia, ja sähköautojen pelätään hyytyvän kylmään. Onko asia käytännössä niin?

Vastaus on monitahoinen. Jos auto on latauksessa ennen liikkeelle lähtöä, ongelma on pieni, sillä auton voi esilämmittää ja lämpöeristetty akkukin pysyy kuormitettuna ajon aikana lämpimänä.

Asia on tietenkin toinen, jos esilämmitystä ei voi tehdä. Omakoti- ja rivitaloasujille asia tuskin on ongelma, mutta kerrostaloissa latausmahdollisuudet vielä vaihtelevat.

Sähköautoihin epäilevästi suhtautuvat pitävät latausta ongelmana mutta unohtavat, että suomalaiset ovat tottuneet kytkemään autojaan talvella lämmitystolppiin.

Sähköauton lataus kotona ei ole sen kummempi toimenpide. Tavalliset arkitankkaukset vain siirtyvät kotiin.

Kuinka siinä tarkenee?

Käytännössä Leafin uudenkin akun avulla on vaikea päästä yhdellä latauksella yli 200 kilometrin matkalukemiin edes pikkupakkasilla. Ilmalämpöpumpun tyyppisestä lämmittimestä huolimatta auton lämmitys vie rutkasti energiaa.

Leaf kertoo ajotietokoneen energiankulutustiedoissa selkeästi, kuinka paljon enemmän toimintamatkaa olisi saavutettavissa, jos lämmityksen tai ilmastoinnin kytkisi pois päältä.

Tämä tieto ei paljon lämmitä, sillä kukapa jääkaapissa haluaisi matkustaa.

Lämpöä kyllä riittää, mutta esimerkiksi biopolttoaineella toimiva nestetoiminen lisälämmitin olisi parempi ratkaisu lämmitykseen. Lisätäänhän Leafiin myös esimerkiksi pissapojan nestettä aina silloin tällöin.

Kuten asuntojen lämmityksessä, sähkölämmitys ei ole energiatehokkuuden kannalta hyvä ratkaisu.

Lämmitys kymmenen asteen pakkasessa syö noin 2,5 kilowattituntia.

Kuinka arkiajot sujuvat?

Testasimme koeajon aikana suuremman akun täydellä latauksella liikkeelle lähdettäessä ja verkkovirrasta esilämmitettynä kymmenen asteen pakkasessa.

Sadan kilometrin moottoritie-, kaupunki- ja kantatieajorupeaman jälkeen auton ajotietokone ilmoitti, että latausta oli jäljellä 35 prosenttia.

Leaf arvioi, että toimintamatkaa oli tuon matkan perusteella jäljellä 70 kilometriä.

Kokonaistoimintamatkaa kertyi siten 170 kilometriä. Se on kaukana ihannelukemasta.

Koko koeajon aikana auto kulutti energiaa 18,5 kilowattituntia satasella, kun keskinopeus oli 42 kilometriä tunnissa. Energiankulutustietoja on kätevä seurata auton ajotietokoneelta.

Nykyisillä sähkön hinnoilla se tarkoittaa noin 2,30 euroa siirtomaksuineen ja veroineen sadalla kilometriä.

Edullinen matkustaminen on sähköauton etuja, sillä polttomoottoriin verrattuna sähkömoottorin energiatehokkuus on ylivertainen, noin 90 prosenttia.

Vaikka sähköauto kuluttaa käytännössä enemmän energiaa kuin paperilla luvataan, sen päästöt tien päällä ovat kuitenkin nolla grammaa kilometrillä.

Kimmo Taskinen / HS
Latauspistokkeet kytketään nokalle. Tarjolla on neljä erilaista lataustapaa hitaasta pikalataukseen tien päällä.
Latauspistokkeet kytketään nokalle. Tarjolla on neljä erilaista lataustapaa hitaasta pikalataukseen tien päällä.
Kimmo Taskinen HS
Kimmo Taskinen / HS
Takaistuintilat ovat kokoluokassa tavanomaiset.
Takaistuintilat ovat kokoluokassa tavanomaiset.
Kimmo Taskinen / HS
Vaihdevalitsin on pieni sähköisesti toimiva kevytliikkeinen pyörylä keskikonsolin päällä.
Vaihdevalitsin on pieni sähköisesti toimiva kevytliikkeinen pyörylä keskikonsolin päällä.
Kimmo Taskinen / HS
Mittaristosta voi tarkkailla energiankulutusta, akuston lämpötilaa ja varaustilaa sekä laskennallista jäljellä olevaa toimintamatkaa.
Mittaristosta voi tarkkailla energiankulutusta, akuston lämpötilaa ja varaustilaa sekä laskennallista jäljellä olevaa toimintamatkaa.
Kimmo Taskinen / HS
Ohjaamossa yhdistyvät futuristiset ja aasialaiset piirteet.
Ohjaamossa yhdistyvät futuristiset ja aasialaiset piirteet.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tällaisessa kunnossa yksi maailman etsityimmistä Corveteista löytyi.

Alle 700 euron auto ei käynyt kaupaksi netissä – osoittautui myöhemmin miljoonien arvoiseksi

Autoilu

Volkswagen tähtää myyvänsä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuodessa, koska sen on pakko

Volkswagen

Uusi Top Gear sai tyrmäyksen – Twitter-kansa vihasi ”pökkelöä” ja ”köyhän miehen Clarksonia”

Top Gear

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana – peruuttaa listautumisen: ”Äärimmäisen valitettavaa”

Autokauppa

Vespa on skootteri, mutta onko skootteri sama kuin Vespa?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Reseptit