Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi uuden Nissan Leafin, jonka akun pitäisi riittää 250 kilometrin ajoon

Toimintamatka on selvästi pitempi kuin edellisessä versiossa, mutta parannettavaa on edelleen.

Harry Kuurio
Koeajossa

Nissan Leaf 30 kWh Tekna

 Uusi akku on huomattava parannus edelliseen. Enemmänkin parannusta voisi odottaa. Hintaero kahden version välillä on maltillinen, 2 000 euroa.

 Ajo-ominaisuudet eivät ole muuttuneet. Jousitus on pintakova, ja liukkailla keleillä raskaahkon auton (1 570 kiloa) taipumus puskemiseen korostuu.

 Moottoritieajo kuluttaa toimintamatkaa selvästi enemmän kuin pienet nopeudet, joissa saa ajoittain energiaa talteen jarrutuksissa ja alamäissä.

 Pidemmän toimintamatkan Leaf kykenee talvikeleillä noin 200 kilometrin enimmäismatkoihin yhdellä latauksella, koska sisätilojen lämmitys syö energiaa.

80 kilowatin teho riittää kohtuullisesti arkiajoihin.

 Hinta on kalliin puoleinen, mutta ajaminen on edullista.

 Hinta: 42 850 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 12,0 kWh / 100 km sähkö.

 Hiilidioksidipäästöt: 0 g/km.

 Kilpailijoita: Ford Focus Electric, Hyundai Ioniq (tulossa), Opel e-Ampera (tulossa), Toyota Prius PHEV (uusi tulossa), Volkswagen e-Golf.

Nissan Leaf on sähköautojen edelläkävijä. Se oli ensimmäinen niin sanotun tavallisen kansan täyssähköauto, joka sijoittui suosittuun keskikokoluokkaan.

Äskettäin Leafiin tuli saatavaksi kapasiteetiltaan suurempi 30 kilowattitunnin laminoitu litium-ioniakku.

Tilannetta voi verrata siihen, että polttomoottoriautoon asennettaisiin isompi tankki. Uudistus on merkittävä: parannusta edelliseen on neljännes.

Nyt Leafin toimintamatkaksi ilmoitetaan ihanneoloissa 250 kilometriä. Tämä on selkeä osoitus siitä, että sähköautojen akkuteknologia kehittyy jatkuvasti myös tavallisessa hintaluokassa.

Akku on entisen kokoinen mutta 21 kiloa painavampi. Päivitetyn katodin ansiosta energiatiheys on kasvanut 26 prosenttia.

Hyytyykö se talvella?

Suomessa on talvella koviakin pakkasia, ja sähköautojen pelätään hyytyvän kylmään. Onko asia käytännössä niin?

Vastaus on monitahoinen. Jos auto on latauksessa ennen liikkeelle lähtöä, ongelma on pieni, sillä auton voi esilämmittää ja lämpöeristetty akkukin pysyy kuormitettuna ajon aikana lämpimänä.

Asia on tietenkin toinen, jos esilämmitystä ei voi tehdä. Omakoti- ja rivitaloasujille asia tuskin on ongelma, mutta kerrostaloissa latausmahdollisuudet vielä vaihtelevat.

Sähköautoihin epäilevästi suhtautuvat pitävät latausta ongelmana mutta unohtavat, että suomalaiset ovat tottuneet kytkemään autojaan talvella lämmitystolppiin.

Sähköauton lataus kotona ei ole sen kummempi toimenpide. Tavalliset arkitankkaukset vain siirtyvät kotiin.

Kuinka siinä tarkenee?

Käytännössä Leafin uudenkin akun avulla on vaikea päästä yhdellä latauksella yli 200 kilometrin matkalukemiin edes pikkupakkasilla. Ilmalämpöpumpun tyyppisestä lämmittimestä huolimatta auton lämmitys vie rutkasti energiaa.

Leaf kertoo ajotietokoneen energiankulutustiedoissa selkeästi, kuinka paljon enemmän toimintamatkaa olisi saavutettavissa, jos lämmityksen tai ilmastoinnin kytkisi pois päältä.

Tämä tieto ei paljon lämmitä, sillä kukapa jääkaapissa haluaisi matkustaa.

Lämpöä kyllä riittää, mutta esimerkiksi biopolttoaineella toimiva nestetoiminen lisälämmitin olisi parempi ratkaisu lämmitykseen. Lisätäänhän Leafiin myös esimerkiksi pissapojan nestettä aina silloin tällöin.

Kuten asuntojen lämmityksessä, sähkölämmitys ei ole energiatehokkuuden kannalta hyvä ratkaisu.

Lämmitys kymmenen asteen pakkasessa syö noin 2,5 kilowattituntia.

Kuinka arkiajot sujuvat?

Testasimme koeajon aikana suuremman akun täydellä latauksella liikkeelle lähdettäessä ja verkkovirrasta esilämmitettynä kymmenen asteen pakkasessa.

Sadan kilometrin moottoritie-, kaupunki- ja kantatieajorupeaman jälkeen auton ajotietokone ilmoitti, että latausta oli jäljellä 35 prosenttia.

Leaf arvioi, että toimintamatkaa oli tuon matkan perusteella jäljellä 70 kilometriä.

Kokonaistoimintamatkaa kertyi siten 170 kilometriä. Se on kaukana ihannelukemasta.

Koko koeajon aikana auto kulutti energiaa 18,5 kilowattituntia satasella, kun keskinopeus oli 42 kilometriä tunnissa. Energiankulutustietoja on kätevä seurata auton ajotietokoneelta.

Nykyisillä sähkön hinnoilla se tarkoittaa noin 2,30 euroa siirtomaksuineen ja veroineen sadalla kilometriä.

Edullinen matkustaminen on sähköauton etuja, sillä polttomoottoriin verrattuna sähkömoottorin energiatehokkuus on ylivertainen, noin 90 prosenttia.

Vaikka sähköauto kuluttaa käytännössä enemmän energiaa kuin paperilla luvataan, sen päästöt tien päällä ovat kuitenkin nolla grammaa kilometrillä.

Kimmo Taskinen / HS
Latauspistokkeet kytketään nokalle. Tarjolla on neljä erilaista lataustapaa hitaasta pikalataukseen tien päällä.
Latauspistokkeet kytketään nokalle. Tarjolla on neljä erilaista lataustapaa hitaasta pikalataukseen tien päällä.
Kimmo Taskinen HS
Kimmo Taskinen / HS
Takaistuintilat ovat kokoluokassa tavanomaiset.
Takaistuintilat ovat kokoluokassa tavanomaiset.
Kimmo Taskinen / HS
Vaihdevalitsin on pieni sähköisesti toimiva kevytliikkeinen pyörylä keskikonsolin päällä.
Vaihdevalitsin on pieni sähköisesti toimiva kevytliikkeinen pyörylä keskikonsolin päällä.
Kimmo Taskinen / HS
Mittaristosta voi tarkkailla energiankulutusta, akuston lämpötilaa ja varaustilaa sekä laskennallista jäljellä olevaa toimintamatkaa.
Mittaristosta voi tarkkailla energiankulutusta, akuston lämpötilaa ja varaustilaa sekä laskennallista jäljellä olevaa toimintamatkaa.
Kimmo Taskinen / HS
Ohjaamossa yhdistyvät futuristiset ja aasialaiset piirteet.
Ohjaamossa yhdistyvät futuristiset ja aasialaiset piirteet.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa.

Suomalaismies ajaa Minnesotassa autoa, jonka pakoputkesta tupruttaa saippuakuplia – ”Lapset olivat aivan innoissaan”

Autoilu

Lähde: Volkswagen maksaa 8,7 miljardia euroa sovitellakseen päästöskandaalista syntyneen siviilikanteen Yhdysvalloissa

Volkswagen

Volkswagen muuttaa suuntaansa: Markkinoille yli 30 täyssähköautoa

Volkswagen

Kyyn kuolema – Dodge Viper on äärimmäisen rehellinen muskeliauto, mutta nyt sen taru loppuu

Chrysler

Juhannusruuhka alkaa – neljä unelma-autoa liikenteeseen

Auto

HS kysyi maahantuojilta suosittujen autojen toimitusaikoja – Suomi-Mersua pitää odottaa helmikuuhun

Autoilu

Rättisitikka nimeltä Sirkka

Autotallien aarteet

Maisemat vaihtuvat, tiet kapenevat, ympärille nousevat tunturit – katso HSTV:n timelapse-video automatkasta Helsingistä Lapin käsivarteen

Pohjois-Suomi

Autojen jakohihnoja katkeilee taas – syyksi epäillään oktomursketta, mutta mitä se on?

Autoilu

Suomalaismies tilasi auton, jota piti odottaa seitsemän vuotta – Morgan on taideteos neljällä pyörällä

Autotallien aarteet

Lista näyttää kalleimmat ja halvimmat autot huoltaa – ääripäiden ero yli kolminkertainen

Autoilu

Nurmikenttä täynnä Lamborghineja – Suomen säväyttävimmät autot kokoontuivat Turkuun

Autotallien aarteet

Rasvanäppien jälkeen autoja korjaavat koodarit – viisi tapaa, joilla autoilu pian muuttuu

Autoilu