Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tesla teki sähköautoista seksikkäitä, mutta kuka tekisi niistä halpoja?

Autonvalmistajat aikovat tuoda lähivuosina myyntiin edullisia sähköautoja. HS tapasi Gareth Dunsmoren, joka johtaa edelläkävijä Nissanin sähköautojen kehitystyötä.

Auto
 
Kimmo Taskinen / HS
Gareth Dunsmoren mukaan Nissanin sähköautojen seuraava tavoite on 550 kilometrin toimintasäde.
Gareth Dunsmoren mukaan Nissanin sähköautojen seuraava tavoite on 550 kilometrin toimintasäde. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

GENEVE. Kalifornialainen Tesla teki sähköautoista seksikkäitä, mutta kuka tekisi niistä halpoja?

Monet autonvalmistajat pyrkivät nyt tuomaan markkinoille edullisen hintaluokan sähköauton, jonka akku ei menisi ihan heti tyhjäksi.

Yksi valmistajista on japanilainen Nissan, joka on ollut sähköautoilun edelläkävijä. Viisi vuotta sitten markkinoille tullut Nissan Leaf oli ensimmäinen massoille suunnattu sähköauto, ja siitä on tullut myös Suomen myydyin sähköauto.

Nyt Nissan on esitellyt Leafin uusimman version, jonka akku jaksaa valmistajan mukaan yhdellä latauksella 250 kilometriä. Se on lähes sata kilometriä enemmän kuin ensimmäisen sukupolven Leafissa, mutta monille toimintamatka on silti vielä liian lyhyt.

Myös Nissanin tähtäin on kauempana.

”Tähtäämme 550 kilometrin toimintasäteeseen”, sanoo Gareth Dunsmore, joka johtaa Nissanin sähköautopuolta Euroopassa.

HS tapasi Dunsmoren maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, jossa Nissan esitteli uutta Leafiaan.

”250 kilometrin toimintasäde on jo hieno saavutus ja riittää monille. Itsekin ajan päivittäin sähköautollani vain 40–50 kilometriä, ja lataan autoa kotona ja ostoskeskuksessa. Mutta kun pääsemme 550 kilometrin säteeseen, kuka tarvitsee enempää?”

Milloin Nissan tuo markkinoille tällaisen auton?

”En voi vielä sanoa, mutta tuskin siihen menee turhan pitkään. Teknologia on kehittynyt hyvin paljon viimeisen kahden vuoden aikana, ja samalla asiakkaiden vaatimukset ovat koventuneet. 550 kilometrin toimintasäde on seuraava askeleemme”, Dunsmore sanoo.

Tällä haavaa yli 500 kilometrin säteeseen yltää vain luksusautovalmistaja Tesla, mutta harvalla on varaa yli 100 000 euroa maksavaan Teslaan.

Nissan pyrkii tuomaan sähköautoilun massoille ensimmäisenä, mutta viime aikoina muutkin valmistajat ovat ilmoittautuneet sähköautokilpailuun.

Päästöskandaalissa ryvettynyt Volkswagen on kertonut panostavansa tulevaisuudessa juuri sähköautoiluun. Kansainvälisessä automediassa on liikkunut tietoja, joiden mukaan Volkswagen toisi vuonna 2018 markkinoille maailman halvimman sähköauton.

Uuden Nissan Leafin hinta on Suomessa noin 42 000 euroa. Halvemmallakin sähköautoja saa, sillä esimerkiksi Volkswagen e-up! maksaa alle 30 000 euroa, mutta sen toimintasäde onkin sitten vain 160 kilometriä.

Myös esimerkiksi General Motors on kertonut tuovansa ensi vuonna markkinoille noin 30 000 dollaria maksavan Chevrolet Boltin, jonka toimintasäde on 320 kilometriä.

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on sanonut, että yhtiö tuo markkinoille halvemman hintaluokan sähköauton ensi vuonna.

Nissanin sähköautojohtaja Dunsmore kehuu kilpailijoita, jotka ovat tulossa markkinoille sähköautoillaan.

”Tämä on alalla hienoa aikaa. On hienoa, että monet muutkin valmistajat ovat heränneet. Joka päivä kuulen, kun ihmiset puhuvat Teslasta ja se on upeaa, koska siten yhä useammat ihmiset kiinnostuvat sähköautoista. Ja sitten kun he googlaavat aiheesta lisää, he löytävät Nissanin.”

Dunsmore uskoo, että sähköautot tulevat todella lyömään läpi lähivuosina.

”Uskon, että vuonna 2020 noin 20 prosenttia myydyistä autoista tulee olemaan sähköautoja”, Dunsmore ennustaa.

Ennustus ei kuitenkaan toteudu ilman muutoksia lainsäädäntöön, Dunsmore sanoo.

”Infrastruktuurin täytyy olla kunnossa ja politiikan täytyy tukea sähköautoilun kehitystä. Esimerkiksi Britannia on harkitsemassa, että sähköautot saisivat ajaa bussikaistoilla kuten Norjassa. Ja nyt Saksassa pohditaan verohelpotuksia sähköautoille. Saksan kaltaisen maan myönteinen suhtautuminen on hyvin tärkeää.”

Suomessa sähköautojen määrä on kasvanut voimakkaasti parin viime vuoden aikana. Silti niiden osuus kaikista autoista on vielä hyvin pieni.

Trafin tilastojen mukaan liikenteessä on nyt 614 täyssähköautoa. Suosituin sähköautoista on juuri Leaf, joita on Suomen teillä 250. Tesla on tosin saavuttamassa Nissania, sillä Teslojakin on Suomessa jo 245.

Muuttaako uusi Nissan Leaf tilannetta? HS:n koeajon perusteella kyseessä on selvä parannus edellisestä versiosta, vaikka testissä toimintasäde ei yltänytkään luvattuun 250 kilometriin.

Lue Nissan Leafin koeajo tästä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit