Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Uusien autojen tietoturvasta paljastui heikkouksia – avaimen säilyttäminen jääkaapissa auttaa

Auto
 
Klaus Welp
Monien uusien autojen tietoturvasta löytyi aukkoja.
Monien uusien autojen tietoturvasta löytyi aukkoja. Kuva: Klaus Welp

Nämä autot tutkijat hakkeroivat

 Audi A3, A4 ja A6

 BMW 730d ja BMW i3

 Citroen DS4 CrossBack

 Ford Galaxy ja Eco-Sport

 Honda HR-V

 Hyundai Santa Fe CRDi

 KIA Optima

 Lexus RX 450h

 Mazda CX-5

 MINI Clubman

 Mitsubishi Outlander

 Nissan Qashqai ja Leaf

 Opel Ampera

 Range Rover Evoque

 Renault Traffic

 Ssangyong Tivoli XDi

 Subaru Levorg,

 Toyota RAV4

 Volkswagen Golf GTD ja Touran 5

Monissa uusissa autoissa on hieno ominaisuus, jonka avulla auto käynnistyy ilman avainta.

Tuoreen selvityksen mukaan ominaisuudessa on kuitenkin heikkous, joka altistaa autot varkauksille.

Asiasta kertoo The Wired -lehti.

Ryhmä saksalaisia tietoturva-asiantuntijoita havaitsi, että autoihin voi murtautua yksinkertaisella kikalla, jossa hyödynnetään radiosignaalia. Sen avulla autojen ovet aukeavat, ja auton saa jopa käyntiin.

Tutkijoiden löydökset esiteltiin saksalaisessa WirtschaftsWoche-lehdessä.

Tutkijoiden mukaan haavoittuvuus löytyy ainakin 24:stä eri automallista. Listassa on mukana monia Suomessa hyvin myyneitä automalleja kuten Nissan Qashqai.

Hyvä uutinen on se, että haavoittuvuudelta voi suojautua kotikonstein. Tutkijoiden mukaan avainta ei pysty hakkeroimaan, jos sitä säilyttää esimerkiksi jääkaapissa.

Avaimettomien autojen haavoittuvuudesta on tiedetty jo vuosia, ja jo vuonna 2011 sveitsiläiset tutkijat hakkeroivat avaimettomia autoja samalla metodilla.

Tutkijat suorittivat hakkeroinnin käyttämällä radiolähettimiä.

Hakkerointiin tarvitaan kaksi radiolähetintä, joista toisen on oltava lähellä hakkeroitavaa autoa ja toisen lähellä auton avainta. Lähellä tarkoittaa tässä tapauksessa kuitenkin noin 90 metriä.

Tutkijat eivät paljasta kaikkia yksityiskohtia, mutta murtautuminen onnistuu, kun radiolähettimet löytävät oikeat taajuudet. Kun toinen lähetin poimii avaimen taajuuden, toinen lähetin lähettää signaalin autolle, jonka ovet avautuvat.

”Jokainen toisen lukuvuoden elektroniikan opiskelija pystyisi rakentamaan tällaisen laitteen”, sanoo Arnulf Thiemel, yksi Adac-ryhmän tutkijoista Wired-lehden mukaan.

Kun saksalaislehti WirtschaftsWoche kysyi Saksan autoteollisuutta edustavan liiton VDA:n kommenttia hakkerointeihin, VDA totesi, että autovarkaudet ovat vähentyneet viime vuosina. Lisäksi VDA totesi, että autonvalmistajat tekevät jatkuvasti töitä sen eteen, että autot on mahdollisimman hyvin suojattu autovarkauksien varalta.

Viime viikolla Yhdysvaltain liittovaltion poliisi FBI ja maan tieturvallisuusvirasto NHTSA varoittivat kansalaisia autojen tietoturvariskeistä. Varoitus julkaistiin FBI:n verkkosivuilla.

Viime vuonna autonvalmistaja Fiat Chrysler kutsui Yhdysvalloissa huoltopäivitykseen 1,4 miljoonaa autoa sen jälkeen, kun tietoturvatutkijat onnistuivat ohjaamaan liikkuvaa Jeep-autoa autossa käytetystä Uconnect-ohjelmistosta löytyneen puutteen kautta.

”Lisääntyneiden verkkoyhteyksien johdosta on tärkeää, että valmistajat ja kuluttajat ovat tietoisia lisääntyneistä kyberturvallisuusriskeistä”, FBI varoitti.

Lue lisää täältä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja