Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hakkerit tarvitsivat vain tuulilasissa olevan numeron –  Suomen suosituimmasta sähköautosta löytyi tietoturva-aukko

Nissan Leafista löytyi tietoturva-aukko. HS kysyi Nissanin sähköautopuolen johtajalta, onko autoteollisuus valmis internet-aikaan.

Auto
 
Helsingin Sanomat
Kimmo Taskinen HS
Hakkerit pääsivät käsiksi Nissan Leafin hallintalaitteisiin tietoturva-aukon kautta.
Hakkerit pääsivät käsiksi Nissan Leafin hallintalaitteisiin tietoturva-aukon kautta. Kuva: Kimmo Taskinen HS

Ei tarvinnut kuin katsoa auton valmistenumero tuulilasista, niin Nissan Leafin salaisuudet selvisivät.

Valmistenumeron viiden viimeisen numeron avulla hakkerit pystyivät käynnistämään etänä Nissan Leafin penkinlämmittimet ja ilmastoinnin, minkä lisäksi he näkivät muun muassa, miten paljon autolla oli ajettu.

Valmistenumeron avulla hakkerit pääsivät käsiksi sovellukseen, jolla Leafin omistajat voivat hallita autonsa tietoja ja toimintoja esimerkiksi matkapuhelimella. Näin hakkerien oli mahdollista esimerkiksi kuluttaa sähköauto Leafin akku tyhjäksi.

Nissan Leafista löydetyn haavoittuvuuden julkaisi tietoturva-asiantuntija Troy Hunt nettisivuillaan viime kuun lopussa. (Lue Huntin blogista, miten hakkerointi onnistui)

Huntin blogin julkaisun jälkeen hakkeroinnista tuli kansainvälinen uutinen, mikä ei ole ihme, sillä Nissan Leaf on maailman myydyin sähköauto. Leafeja on Suomen teillä noin 250 kappaletta, mikä tekee autosta myös Suomen myydyimmän sähköauton.

Nissan poisti NissanConnect EV -sovelluksen käytöstä tiedon julkistamisen jälkeen.

Nissan oli pyytänyt, että Hunt ei olisi julkaissut tietoa blogissaan, kertoo Nissanin sähköautojen kehitystä Euroopassa johtava Gareth Dunsmore.

HS tapasi Dunsmoren Geneven autonäyttelyssä muutama päivä hakkerointitapauksen paljastumisen jälkeen.

”Me tiesimme ongelmasta kaksi, kolme viikkoa ennen tapauksen julkistamista. Työskentelimme kovasti, jotta saisimme ongelman ratkaistua. Valitettavasti tämä henkilö päätti julkaista tiedon, joten teimme päätöksen ottaa sovellus välittömästi pois käytöstä.”

Autojen hakkerointi on noussut toistuvasti esiin, kun autojen teknologia on kehittynyt ja uudet autot ovat yhä useammin kytketty internetiin.

Onko autoteollisuus valmistautunut riittävän hyvin internet-aikaan?

”Tuo on aiheellinen kysymys, mutta autoteollisuus on kyllä valmis tähän. Näitä juttuja tulee esiin joka päivä, kun on kyse teknologiasta. Tämä ei ole vain autoteollisuuden ongelma, vaan samoja ongelmia on kaikilla teknologiayhtiöillä. Aina on ihmisiä, jotka löytävät keinoja tehdä jotain sellaista, mitä heidän ei pitäisi tehdä”, Dunsmore sanoo.

Nissan ei ole ainoa autonvalmistaja, joka on kärsinyt tietoturvaongelmista. Tuoreessa saksalaisselvityksessä 24:stä eri automallista löytyi haavoittuvuus, joka altisti autot varkaudelle. Lue lisää tästä.

Viime viikolla Yhdysvaltain liittovaltion poliisi FBI ja maan tieturvallisuusvirasto NHTSA varoittivat kansalaisia autojen tietoturvariskeistä.

Lue lisää tästä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja