Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Maailman ruuhkaisimmat kaupungit listattiin –  Helsinki kaukana kärjestä

Suomessa pahimmat ruuhkat ovat Helsingissä, vaikka maailman mittakaavassa ne eivät olekaan pahoja.

Auto
 
EDGARD GARRIDO
Mexico Cityn ruuhkat ovat maailman pahimmat.
Mexico Cityn ruuhkat ovat maailman pahimmat. Kuva: EDGARD GARRIDO

Istanbul on syrjäytetty.

Se ei nimittäin ole enää kaupunki, jossa on maailman pahimmat liikenneruuhkat, vaan ruuhkakuninkaaksi nousi Mexico City.

Mecixo Cityn liikenneruuhkassa ihminen viettää keskimäärin 59 prosenttia enemmän aikaa kuin silloin, jos liikenne sujuisi vapaasti. Aamuruuhkassa prosentti nousee 97:ään ja iltaruuhkassa 94:ään.

Ruuhkapiikkien aikana matkaan menee siis keskimäärin kaksinkertainen aika.

Kakkosena listalla on Bangkok, mutta kolmonen on yllätys.

Se on piskuinen puolalainen alle 800 000 ihmisen kaupunki Łódź. Siellä keskimääräinen ruuhkaodotus on 54 % ja aamu ja iltapiikit 72 % ja 92 %.

Istanbul on pudonnut neljänneksi (keskimäärin 50 %, aamulla 62 %, illalla 94 %), ja Rio De Janeiro on viides (keskimäärin 47 %, aamulla 66 %, illalla 79 %).

Tiedot on kerännyt navigaattorivalmistaja TomTom, joka julkaisee joka vuosi tiedot maailman pahimmista ruuhkakaupungeista.

Edellä mainittu top 5 on kerätty kaikista maailman kaupungeista, mutta tilastoista voi valita myös pelkästään megakaupunkien (yli 8 miljoonaa ihmistä), suurkaupunkien (yli 800 000 ihmistä) tai pienten kaupunkien (alle 800 000 ihmistä) listauksen.

Megakaupunkien top 12 on kansoitettu viidellä kiinalaisella kaupungilla. Kaikissa näissä ruuhkaisuus on kasvanut vuoden aikana. Itse asiassa ruuhkaisuus on lisääntynyt kaikissa paitsi viidessä 22:sta kiinalaisessa kaupungissa, jotka ovat mahtuneet listalle. Tämä kertoo paljon siitä, kuinka Kiina autoistuu.

Suomi ei pärjää listalla kovin hyvin – eli siis Suomessa tiet eivät ole maailman mitassa ruuhkaisia. Kaikki Suomen kaupungit kuuluvat luonnollisesti pikkukaupunkeihin, joista ruuhkaisin on Helsinki. Se sijoittuu pikkukaupunkilistalla sijalle 60 (23% 36% 43%).

Seuraavaksi tulevat Turku (23% 28% 35%) ja Tampere, jossa ei ilmeisesti ole ruuhkia juuri ollenkaan (13% 18% 22%)

Nämä kolme kaupunkia ovat myös ainoat, jotka Suomesta on listattu.

Ruotsi voittaa Suomen ruuhkaisuudessa. Tukholma on päässyt listauksessa isojen kaupunkien joukkoon. Lisäksi siellä on myös kovemmat ruuhkat (29% 54% 64%)

Huomattavaa on myös se, että Puolassa harrastetaan ilmeisesti erityisen huonoa liikennesuunnittelua. Pienten kaupunkien listalla on top 10:ssä viisi puolalaista kaupunkia. Isojen kaupunkien listallakin komeilee Varsova sijalla 13 (38% 66% 73%).

Mielenkiintoista on sekin, että nimenomaan iltaruuhka on lähes poikkeuksetta se pahin verrattuna aamuruuhkaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uskaltaisiko jo ostaa käytetyn sähköauton? ”Iso kysymys on, miten hinnat käyttäytyvät tästä eteenpäin”

Sähköauto

Ole tarkkana, kun ostat käytetyn auton – muista nämä 16 asiaa

Autokauppa

Autoilija voi hengittää ruuhkassa lähes tuplasti enemmän saasteita kuin soljuvassa liikenteessä

Tiede

Hallitus halusi kerätä sakoilla lisää rahaa, mutta perustuslaki torppasi idean – ”Nyt asiaa täytyy selvitellä uudestaan”

Sakko

1960-luvun jenkkiautokaunotar on elämänsä kunnossa

Autotallien aarteet

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen