Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pian yhä harvempi omistaa auton, mutta autoja myydään silti enemmän kuin koskaan – selitys on termi nimeltä MaaS

Auto
 
Seppo Kärki
Tulevaisuudessa yhä harvempi omistaa auton, mutta autojen myynti saattaa silti kasvaa.
Tulevaisuudessa yhä harvempi omistaa auton, mutta autojen myynti saattaa silti kasvaa. Kuva: Seppo Kärki

Useiden ennusteiden mukaan tulevaisuudessa yhä harvemmat omistavat auton.

Omistamisen sijaan suurin osa tulee käyttämään autoa uudella tavalla, jolla on omituinen termi. Se termi on MaaS.

Se on lyhenne sanasta Mobility as a Service, eli liikkuminen palveluna.

Sen on oletettu vähentävän yksityisautoilua ja autojen myyntiä, mutta tuo oletus saattaa olla väärä.

Selvitetään ensin tarkemmin, mistä konseptissa on kyse.

Käytännössä autot olisivat oman auton sijaan yhteiskäytössä ja tilattavissa, mutta autoa ei omistettaisi.

Jo olemassa oleva esimerkki tämäntyyppisestä konseptista on taksien ja nykyään myös suurissa määrin julkisen liikenteen kanssa kilpaileva Uber, jossa asiakas tilaa älypuhelimellaan tavallisen, taksiluvattoman kuljettajan kuskaamaan häntä paikasta toiseen.

MaaS:issa on paljon hyötyjä: auto on kallis investointi, mutta sitä tulee lopulta käytettyä aika vähän. Jos autoaan käyttää puhtaasti liikkumiseen paikasta a paikkaan b, on silkkaa haittaa, että sitä joutuu säilömään ja maksamaan autoiluun liittyviä maksuja.

Lisätään yhtälöön toinen megatrendi eli autonomisesti ajavat autot, ja ajohalutonkin pääsee autokyytiin asianmukaisesti ilman, että tarvitsee hikoilla kaupunkiliikenteessä edes laina-autolla.

Helppoa ja mukavaa – potentiaalisesti kansantaloudellisesti musertavaa, ainakin, jos se kansantalous perustuu autoteollisuudelle sekä siihen linkittyviin teollisuuksiin.

Iso kysymys on, kuinka paljon vähemmän autoja sitten myydään, mikäli liikkuminen ostetaan tulevaisuudessa enemmän palveluna kuin oman auton muodossa?

Loogista olisi ajatella, että autojen myynti romahtaa.

Uuden tutkimuksen mukaan käy juuri päinvastoin: mitä enemmän siirrymme liikkumiseen palveluna, sitä enemmän tulevaisuudessa myydään autoja.

Miksi?

Deutsche Bankin tutkimuksen mukaan liikenteessä olevien autojen määrä kyllä vähentyisi, eli siinäkin mielessä kehitys kuulostaa huonolta jutulta autoteollisuuden kannalta.

Ennuste autojen myynnin kasvamisesta perustuu siihen, kuinka paljon näitä jaettavia autoja ajettaisiin.

Tilausauto korvaisi tutkimuksen mukaan 6– 8 yksityisomisteista autoa, mutta ajaisi silti 10–20 prosenttia enemmän kuin kaikki korvaamansa autot yhteensä.

Koska jaettava auto kiertäisi asiakkaiden välillä pitkin päivää eikä seisoisi käyttämättömänä tallissa, sen ajettujen kilometrien määrä nousisi tutkimuksen mukaan niin nopeasti, että autoja ryhdyttäisiin uusimaan keskimäärin kolmen vuoden välein.

Tämän johdosta, vaikka autoja olisi vähemmän ja auton omistajia olisi vähemmän, autoja pitäisi lopulta valmistaa enemmän.

”USA:n autojen myynti kasvaa jokaisessa skenaariossa, jonka olemme laatineet, sillä auto päätyy romutettavaksi ajettujen kilometrien perusteella”, Deutsche Bankin tutkimustiimin vetäjä Rod Lache sanoi Bloombergin mukaan.

Tutkimuksen mukaan palvelumuotoisen yksityisautoilun yleistyessä ja erilaisten asiaan liittyvien teknologioiden kuten tilauspalveluiden kehittyessä hinnat tulevat halpenevaan, ja tämän myötä yksityisautoilu tulisi myös lisääntymään.

Nimittäin mitä helpompaa ja halvempaa kyydin tilaaminen olisi, sitä enemmän sitä käytettäisiin suhteessa julkiseen liikenteeseen ja kävelyyn.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja