Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Näin mopoautoista saisi turvallisempia ja edullisempia – EU torppaa idean

Monet poliitikot pääministeriä myöten kannattavat henkilöautojen muuttamista mopoautoiksi

Auto
 
Vesa-Matti Väärä
Ligier-merkkinen mopoauto on suosittu Suomessa.
Ligier-merkkinen mopoauto on suosittu Suomessa. Kuva: Vesa-Matti Väärä

Monet nuoret haaveilevat mopoautosta, mutta monet vanhemmat taas pitävät mopoautoja kalliina ja turvattomina kulkupeleinä.

Mopoautosta saisi kuitenkin yhdellä kikalla helposti turvallisemman ja edullisemman, esittävät monet poliitikot ja autoasiantuntijat.

Se onnistuisi siten, että tavalliseen henkilöautoon asennettaisiin rajoitussarja, joka laskisi henkilöauton nopeuden mopoauton tasolle, 45 kilometriin tunnissa.

Mopoautoksi muuttunut henkilöauto olisi mopoautoa turvallisempi ja nuori voisi jatkaa sillä ajoa 18-vuotiaana ajokortin saamisen jälkeen – rajoitussarjan poistamisen jälkeen mopoauto kun muuttuisi taas henkilöautoksi.

Idea henkilöauton muuttamisesta mopoautoksi nousee aika ajoin esille. Esimerkiksi helmikuussa sen nosti esille pääministeri Juha Sipilä (kesk).

”Jos löytyisi autoon rajoitussarja, jolla nopeus varmasti rajoitettaisiin siihen 45:een, niin ne olisivat turvallisempia käyttää. Siinä syntyisi myös työtä niiden muutossarjojen tekemiseen”, Sipilä visioi Keskustan politiikkapäivillä Iltalehden mukaan.

No, Sipilän haaveilemia rajoitussarjojahan löytyy.

Muun muassa autojen varaosia maahantuovan Kaha Oy:n tuotepäällikkö Jaakko Asikainen kertoo Kahan tiedotteessa, että temppu hoituisi digitaalisella vakionopeudensäätimellä, joka voidaan asentaa kaasupolkimen ja moottorin ohjainlaitteen väliin.

Laitteen hinta on 349 euroa, ja sen asentaminen kestää puolesta tunnista tuntiin. Niin henkilöautosta tulisi mopoauto.

Monet pienet henkilöautot ovat suurin piirtein samanhintaisia kuin noin 10 000–13 000 euron mopoautot. Henkilöautojen vakuutukset ovat lisäksi yleensä halvemmat, sillä vakuutusyhtiöt pitävät mopoautoilun riskejä korkeina.

Henkilöautojen muuttamista mopoautoiksi on ehdotettu aiemminkin.

Esimerkiksi vuonna 2013 silloinen Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja ja kansanedustaja Martti Korhonen piti sitä ratkaisuna mopoautojen turvallisuusriskeihin. Myös Autoliitto on puhunut sen puolesta. Viime vuonna silloinen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) ja Liikenneturvan hallituksen nykyinen puheenjohtaja ja kansanedustaja Kalle Jokinen (kok) esittivät samaa.

Jos kerran monet asiantuntijat ja poliitikot pääministeriä myöten pitävät sitä hyvänä ideana, miksi se ei ole mahdollista?

Vastaus on EU:n sääntely.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk) kertoo, että ministeriö on selvittämässä mopoautoihin liittyvää lainsäädäntöä osana ajokorttilainsäädännön uudistusta. EU:n lainsäädäntö on tähän mennessä torpannut mopoautoihin liittyvät uudistushalut.

”Vaikka ajoneuvon nopeutta voitaisiinkin teknisin toimenpitein laskea, ajoneuvojen painoero, esimerkiksi kevyelle nelipyörälle asetettu enimmäispainoraja on esteenä auton muuttamiselle mopoautoksi”, Berner kertoo HS:lle sähköpostitse.

”Näin ajoneuvojen luokitukseen liittyvän suurimman, mopoautolle sallitun enimmäismassan vaatimuksista seuraa, että B-luokan ajokorttia edellyttävää autoa ei voida esimerkiksi nopeudenrajoittimin kuristaa mopoautoksi ja sitä koskevin vaatimuksin kuljetettavaksi”, hän jatkaa.

Berner kuitenkin sanoo, että he jatkavat asian selvittelyä.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen uskoo, että lainmuutos tuskin onnistuu.

”Näkemykseni mukaan tässä ollaan vahvasti kiinni EU-lainsäädännössä. Epäilen, että ei se taida tässä EU-maailmassa olla mahdollista.”

Valtonen kuitenkin huomauttaa, että mopoautojen turvallisuutta ei kannata verrata henkilöautoihin, vaan mopoihin.

”Tietysti massaltaan isompi henkilöauto on turvallisempi, mutta mopoauton lähin vertailukohde on mopo. Mopoautohan on kuin mopo, jossa on neljä pyörää ja sateensuoja. Ja mopoon verrattuna se on vähintään yhtä turvallinen.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tällaisessa kunnossa yksi maailman etsityimmistä Corveteista löytyi.

Alle 700 euron auto ei käynyt kaupaksi netissä – osoittautui myöhemmin miljoonien arvoiseksi

Autoilu

Volkswagen tähtää myyvänsä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuodessa, koska sen on pakko

Volkswagen

Uusi Top Gear sai tyrmäyksen – Twitter-kansa vihasi ”pökkelöä” ja ”köyhän miehen Clarksonia”

Top Gear

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana – peruuttaa listautumisen: ”Äärimmäisen valitettavaa”

Autokauppa

Vespa on skootteri, mutta onko skootteri sama kuin Vespa?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Reseptit