Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Näin mopoautoista saisi turvallisempia ja edullisempia – EU torppaa idean

Monet poliitikot pääministeriä myöten kannattavat henkilöautojen muuttamista mopoautoiksi

Auto
 
Vesa-Matti Väärä
Ligier-merkkinen mopoauto on suosittu Suomessa.
Ligier-merkkinen mopoauto on suosittu Suomessa. Kuva: Vesa-Matti Väärä

Monet nuoret haaveilevat mopoautosta, mutta monet vanhemmat taas pitävät mopoautoja kalliina ja turvattomina kulkupeleinä.

Mopoautosta saisi kuitenkin yhdellä kikalla helposti turvallisemman ja edullisemman, esittävät monet poliitikot ja autoasiantuntijat.

Se onnistuisi siten, että tavalliseen henkilöautoon asennettaisiin rajoitussarja, joka laskisi henkilöauton nopeuden mopoauton tasolle, 45 kilometriin tunnissa.

Mopoautoksi muuttunut henkilöauto olisi mopoautoa turvallisempi ja nuori voisi jatkaa sillä ajoa 18-vuotiaana ajokortin saamisen jälkeen – rajoitussarjan poistamisen jälkeen mopoauto kun muuttuisi taas henkilöautoksi.

Idea henkilöauton muuttamisesta mopoautoksi nousee aika ajoin esille. Esimerkiksi helmikuussa sen nosti esille pääministeri Juha Sipilä (kesk).

”Jos löytyisi autoon rajoitussarja, jolla nopeus varmasti rajoitettaisiin siihen 45:een, niin ne olisivat turvallisempia käyttää. Siinä syntyisi myös työtä niiden muutossarjojen tekemiseen”, Sipilä visioi Keskustan politiikkapäivillä Iltalehden mukaan.

No, Sipilän haaveilemia rajoitussarjojahan löytyy.

Muun muassa autojen varaosia maahantuovan Kaha Oy:n tuotepäällikkö Jaakko Asikainen kertoo Kahan tiedotteessa, että temppu hoituisi digitaalisella vakionopeudensäätimellä, joka voidaan asentaa kaasupolkimen ja moottorin ohjainlaitteen väliin.

Laitteen hinta on 349 euroa, ja sen asentaminen kestää puolesta tunnista tuntiin. Niin henkilöautosta tulisi mopoauto.

Monet pienet henkilöautot ovat suurin piirtein samanhintaisia kuin noin 10 000–13 000 euron mopoautot. Henkilöautojen vakuutukset ovat lisäksi yleensä halvemmat, sillä vakuutusyhtiöt pitävät mopoautoilun riskejä korkeina.

Henkilöautojen muuttamista mopoautoiksi on ehdotettu aiemminkin.

Esimerkiksi vuonna 2013 silloinen Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja ja kansanedustaja Martti Korhonen piti sitä ratkaisuna mopoautojen turvallisuusriskeihin. Myös Autoliitto on puhunut sen puolesta. Viime vuonna silloinen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) ja Liikenneturvan hallituksen nykyinen puheenjohtaja ja kansanedustaja Kalle Jokinen (kok) esittivät samaa.

Jos kerran monet asiantuntijat ja poliitikot pääministeriä myöten pitävät sitä hyvänä ideana, miksi se ei ole mahdollista?

Vastaus on EU:n sääntely.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk) kertoo, että ministeriö on selvittämässä mopoautoihin liittyvää lainsäädäntöä osana ajokorttilainsäädännön uudistusta. EU:n lainsäädäntö on tähän mennessä torpannut mopoautoihin liittyvät uudistushalut.

”Vaikka ajoneuvon nopeutta voitaisiinkin teknisin toimenpitein laskea, ajoneuvojen painoero, esimerkiksi kevyelle nelipyörälle asetettu enimmäispainoraja on esteenä auton muuttamiselle mopoautoksi”, Berner kertoo HS:lle sähköpostitse.

”Näin ajoneuvojen luokitukseen liittyvän suurimman, mopoautolle sallitun enimmäismassan vaatimuksista seuraa, että B-luokan ajokorttia edellyttävää autoa ei voida esimerkiksi nopeudenrajoittimin kuristaa mopoautoksi ja sitä koskevin vaatimuksin kuljetettavaksi”, hän jatkaa.

Berner kuitenkin sanoo, että he jatkavat asian selvittelyä.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen uskoo, että lainmuutos tuskin onnistuu.

”Näkemykseni mukaan tässä ollaan vahvasti kiinni EU-lainsäädännössä. Epäilen, että ei se taida tässä EU-maailmassa olla mahdollista.”

Valtonen kuitenkin huomauttaa, että mopoautojen turvallisuutta ei kannata verrata henkilöautoihin, vaan mopoihin.

”Tietysti massaltaan isompi henkilöauto on turvallisempi, mutta mopoauton lähin vertailukohde on mopo. Mopoautohan on kuin mopo, jossa on neljä pyörää ja sateensuoja. Ja mopoon verrattuna se on vähintään yhtä turvallinen.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit