Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tesla esittelee halvemman hintaluokan sähköauton – tämä autosta tiedetään

Edullisemman hintaluokan sähköautoksi mainostettu Teslan Model 3 pyrkii tekemään sähköautoilusta valtavirtaa

Auto
 
DENIS BALIBOUSE
Asiakkaat voivat tehdä varauksia uudesta Tesla Model 3:sta torstaista alkaen, vaikka auton rattiin pääsee vasta vuoden tai kahden päästä.
Asiakkaat voivat tehdä varauksia uudesta Tesla Model 3:sta torstaista alkaen, vaikka auton rattiin pääsee vasta vuoden tai kahden päästä. Kuva: DENIS BALIBOUSE

Tätä autoa on odotettu. Torstaina kalifornilainen sähköautovalmistaja Tesla esittelee uuden autonsa, Model 3:n.

Tämän auton olisi tarkoitus tehdä sähköautoilusta järkevää, mukavaa ja tyylikästä myös keskiluokassa tai ainakin ylemmässä keskiluokassa sen sijaan, että vain rikkaat saisivat nauttia sähköauton pitkästä toimintasäteestä ja tyylikkäästä muotoilusta.

Teslan Model S eli sähköautonvalmistajan suosituin auto nimittäin maksaa varusteineen noin 100 000 euroa. Maasturi Model X on vielä kalliimpi.

Tesla julkistaa Model 3 -auton torstaina, ja autoa pääsee silloin varaamaan ennakkoon myös Suomessa. Tosin aikaeron myötä lanseeraus venyy perjantain puolelle Suomen aikaa.

Suomessa auton torstaina varaava ei siis vielä tiedä autosta paljoakaan.

Tesla Motorsin Suomen tiedottaja Mia Pelttari kertoo, että varauksia pääsee laittamaan sisään siinä järjestyksessä, jossa asiakkaat saapuvat torstaina Kaivokselan liikkeeseen. Perjantaina autoa pystyy varaamaan myös netin kautta.

”Aukioloaikojen puitteissa mennään, eli kymmeneltä aukeavat ovet ja kuudelta suljetaan. Jos paikalle tulee paljon porukkaa, niin aiemmat Tesla-omistajat ovat ensisijaisesti oikeutettuja varaamaan auton.”

Jos on ensimmäisten joukossa varaamassa, auton saa Pelttarin mukaan talliinsa joko 2017 lopussa tai 2018 alussa.

Varauksesta täytyy maksaa 1 000 euroa, joka vähennetään auton hinnasta. Kyseessä on avokauppa, eli jos tulee autoa odotellessaan toisiin aatoksiin, tonninsa saa takaisin koska vaan.

Pelttari ei osaa sanoa, kuinka paljon porukkaa tapahtumaan on tulossa.

”Toivottavasti kiinnostusta on paljon. Auto on kuitenkin sen verran odotettu, että aina löytyy ihmisiä, jotka haluavat varata sen ensimmäisten joukossa. Mutta koska emme ole mainostaneet asiaa ollenkaan, saa nähdä, miten tieto on levinnyt.”

Miksi ette ole mainostaneet?

”Se on ihan Teslan brändistä johtuva juttu. Teslalla ei ole perinteistä markkinointia ollenkaan, emme usko sellaiseen. Käytämme erilaisia kanavia.”

Tesla esittelee auton varhain perjantaiaamuna Suomen aikaa.

”Silloin toivottavasti saamme lisätietoa esimerkiksi teknisistä yksityiskohdista ja kuvamateriaalia.”

Tässä vaiheessa nimittäin edes Tesla-tiedottaja Pelttarilla ei ole tietoja esimerkiksi auton Suomen hinnoista.

Ensimmäinen Suomessa autonsa varaava ei siis vielä tiedä, minkä hintaista autoa on itse asiassa varaamassa.

”Ainoa tieto, mikä meillä on, on USA:n 35 000 dollarin hinta. Mutta se ei ole suoraan verrannollinen siinä mielessä, että sen voisi suoraan kurssin mukaan kääntää euroiksi.”

Jos haarukkaa pitäisi antaa, niin voisiko auton hinta olla noin puolet Model S:n hinnasta?

”Sellainen arvio on esitetty. Auto on suurin piirtein samaa luokkaa koossa ja hinnassa kuin BMW 3-sarja ja Audi A4-sarja.”

Näillä puhein hinta voisi siis asettua Suomessa jonnekin 40 000 ja 60 000 euron välimaastoon. Halpa kansanauto se ei siis vielä ole, mutta selvästi halvempi kuin aiemmat Teslat.

Japanilainen Nissan toi juuri markkinoille Leaf-sähköautonsa uuden version, jonka hinta Suomessa on noin 42 000 euroa. Jos uusi Tesla on samaa hintaluokkaa, se saanee kilpailuetua Nissaniin verrattuna pidemmästä toimintasäteestä. Nissan Leafin toimintasäde on 250 kilometriä, kun Tesla Model 3:n odotetaan pääsevän yhdellä latauksella jopa huomattavasti pidemmälle.

Toimintasäteestäkään ei tosin ole tarkkaa tietoa, mutta satoja kilometrejä se kuulemma on. Ollaan kuulemma samoilla tonteilla Model S:n ja Model X:n kanssa. Näissä toimintasäde on maksimissaan 400–500 kilometriä.

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on vihjaillut ainakin 300 kilometrin toimintasäteestä.

”Lisäksi akkuteknologia kehittyy koko ajan, joten ei voi vielä tietää, mitä se toimintasäde on silloin, kun autojen toimitukset alkavat.”

Perjantaina olemme toivottavasti kaikkien näiden seikkojen suhteen hieman viisaampia.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja