Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi: Focus RS yhdistää perheauton monikäyttöisyyden ja urheiluauton ajettavuuden

Harva uusi auto tekee ajamisesta yhtä kiinnostavaa kuin RS.

Markus Markkanen
Koeajossa

Ford Focus RS

 Focus RS on lähes 15 vuoden odotuksen jälkeen nelivetoinen.

 Kohtuullisen hintainen RS-malli yhdistää monikäyttöisen nelivetoisen perheauton ja urheiluautomaisen ajettavuuden.

 Auto tuo takaisin 1990-luvun nelivetoisten ralliautojen kiinnostavan ajettavuuden. Menohalut ovat kohtuulliset myös suorilla.

 Kiihtyvyys nollasta sataan 4,7 sekuntia, huippunopeus 266 kilometriä tunnissa.

 Hinta: 59 900 euroa.

 Päästöt: 175 g/km.

 Kulutus: 7,7 l/100 km.

 Kilpailijoita: Audi RS 3, Mercedes-Benz A 45 AMG, Subaru WRX STi, Volkswagen Golf R.

Kun pieneen perheautoon asennetaan 350 hevosvoimaa ja neliveto, lopputulos kuulostaa harvinaiselta ja eksoottiselta. Silti Ford on myynyt uutta Focus RS:ää Suomeen jo 80 kappaletta. Miksi näin erikoinen auto menee näin hyvin kaupaksi?

Vastaus on yksinkertainen: Ford yhdistää järkevän hinnan, perheauton monikäyttöisyyden ja urheiluautomaisen ajettavuuden.

Millainen ajaa?

Nelivetoinen Focus RS edustaa autoluokkaa, joka on miltei kadonnut historiaan. 1990-luvulla markkinoilla oli monia ralliautojen katuversioita, kuten Ford Escort Cosworth, Mitsubishi Lancer Evolution, Subaru Impreza WRX STI ja Toyota Celica GT-Four. Katuversioiden valmistaminen oli pakollista, jos autonvalmistaja halusi ajaa kilpaa rallissa.

Historiastaan huolimatta Focus RS ei ole varsinainen ralliauto. 19-tuumaisilla takovanteilla istuvat leveät ja matalat renkaat on selvästi tarkoitettu nopeaan ajoon asvaltilla.

Liukuria liikuttamalla näet, miltä Focus RS näyttää:

Ajettavuudessa on silti jotain samaa kuin auton 1990-luvun esi-isissä. Älykäs neliveto pyörittää ulkokaarteen puoleista takapyörää muita renkaita nopeammin, jolloin auto kääntyy hanakasti. Mutkasta poistuttaessa auton liikkeitä voi hallita kaasulla hieman takavetoauton tapaan.

Lisäksi auton ajoasetuksissa on rallisankari Ken Blockin mainosvideosta tuttu Drift Mode. Sen avulla RS kulkee rataolosuhteissa komeassa sivuluisussa. Katukäyttöön soveltuva sporttimoodi tarjoaa hyvän tasapainon ajettavuuteen.

Millainen moottori?

350-hevosvoimainen moottori on sukua Mustangin nelisylinteriselle EcoBoost-moottorille. Täyskaasulla moottori ärjyy ja paukkuu voimakkaasti, ja äänimaailma on nelisylinteriseksi yllättävän viihdyttävä.

2,3-litraisessa moottorissa on vääntöä niin paljon, että suorituskykyä riittää tilanteessa kuin tilanteessa.

Moottorin nopea vaste tekee autosta hyvin vikkelän mutkaisella tiellä, mutta lähes 1 600 kilon omamassa hillitsee Fordin menohaluja suorilla.

RS:ssä on trendikkäitä kaksoiskytkinvaihteistoja hitaampi manuaalivaihteisto, mikä on Fordilta rohkea, mutta onnistunut valinta.

Mitä puutteita?

Istuimet ovat erittäin korkealla etenkin lisävarusteena saatavilla Recaron urheiluistuimilla.

1 500 euron istuimet antavat mainiosti sivuttaistukea, mutta niissä ei ole korkeussäätöä.

Ohjauksen välitys on nopea, kaksi kierrosta laidasta laitaan. Syheröisellä mutkatiellä nopea välitys ei häiritse, mutta vauhdin kasvaessa autosta tulee äkkinäinen.

Myös viihdelaitteistossa olisi parannettavaa, sillä Microsoftin valmistama Sync-järjestelmä toimii hitaasti. Esimerkiksi puhelimesta Spotifyn kautta soitettu musiikki pätkii säännöllisesti.

Puutteistaan huolimatta Fordin uutuus iskee oikeaan rakoon. Harva uusi auto tekee ajamisesta yhtä kiinnostavaa kuin RS.

Lisäksi auto on hinnaltaan kohtuullinen ja sen hankkimista voi ainakin osittain perustella järkisyillä: onhan siinä myös tavallisen Focuksen ominaisuudet.

Kimmo Taskinen / HS
RS:ssä on hyvä suorituskyky, mutta se sisältää myös tavallisen Focuksen ominaisuudet.
RS:ssä on hyvä suorituskyky, mutta se sisältää myös tavallisen Focuksen ominaisuudet.
Kimmo Taskinen / HS
Mittaristo on selkeä ja tavanomainen. Keskinäyttö kaipaa lisätoimintoja.
Mittaristo on selkeä ja tavanomainen. Keskinäyttö kaipaa lisätoimintoja.
Kimmo Taskinen / HS
Lisämittarit tuovat urheilullisuutta, mutta niiden ulkoasu on valitettavan lelumainen.
Lisämittarit tuovat urheilullisuutta, mutta niiden ulkoasu on valitettavan lelumainen.
Kimmo Taskinen / HS
Hallintalaitteet edustavat Fordin tavanomaista tyyliä.
Hallintalaitteet edustavat Fordin tavanomaista tyyliä.
Kimmo Taskinen / HS
Lisävarusteena saatavat Recaron urheiluistuimet jäävät korkealle, mutta tarjoavat sivuttaistukea.
Lisävarusteena saatavat Recaron urheiluistuimet jäävät korkealle, mutta tarjoavat sivuttaistukea.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Ferrari Apertaa valmistetaan myyntiin 200 kappaletta. Lisäksi yhdeksän autoa jää yhtiön käyttöön.

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Reseptit