Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Luksusauto Fisker Karma herää eloon Kaliforniassa – hehtaarin kokoinen hitsaamo haettiin Uudestakaupungista

Luksushybridi Fisker Karmaa valmistettiiin hehtaarin kokoisessa hitsaamossa Uudessakaupungissa. Nyt tuo hehtaari on siirtynyt Kaliforniaan, jossa rakennetaan Fisker Karman seuraajaa.

Auto
 
Karma Automotive
Karma Revero perustuu Suomessa valmistettuun Karma Fiskeriin.
Karma Revero perustuu Suomessa valmistettuun Karma Fiskeriin. Kuva: Karma Automotive

Suomessa aikoinaan valmistettu urheiluauto Fisker Karma on heräämässä henkiin.

Fisker Karma oli luksusluokan hybridiauto, jota Uudenkaupungin autotehdas ehti valmistaa yli 2 000 kappaletta vuosina 2011–2012, kunnes autonvalmistaja ajautui konkurssiin.

Suomalaiset rakensivat Fisker Karmaa varten oman tuotantolinjaston ja hitsaamon, joiden toiminta pysähtyi konkurssiin. Nyt Uudenkaupungin tuotantolinjasto on kuitenkin heräämässä eloon Kalifornian Moreno Valleyssa.

”Me purimme koko hehtaarin kokoisen hitsaamolinjan, minkä jälkeen se siirrettiin kuljetukseen ja vietiin Suomesta pois”, kertoo Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki.

Valmet Automotive kertoi purkavansa Fisker Karmaan liittyvät tuotantolaitteet jo vuonna 2014, mutta vasta hiljattain tuli julki, että sama tuotantolinjasto on otettu uudelleen käyttöön. Mäki ei kommentoi, millä hinnalla Valmet Automotive myi tuotantolinjansa.

Se kuitenkin päätyi Kaliforniaan, jossa kiinalainen varaosajätti Wanxiang alkaa nyt pyörittää uutta autotehdasta, Karma Automotivea. Tehdas ryhtyy valmistamaan urheiluautoa nimeltä Karma Revero.

Yhdysvaltalainen Wired-lehti kertoo, että yhtiön tehtaasta on putkahtanut ulos jo kymmenen prototyyppiautoa, jotka näyttävät ulkoisesti samalta kuin Suomessa valmistettu Fisker Karma. Revero on kuitenkin monella tapaa päivitetty versio Fisker Karmasta. Reveron katolla on muun muassa aurinkopaneeli, joka antaa auton akuille hieman lisäpuhtia.

Karma Revero on edeltäjänsä tapaan hybridi, joka kulkee sekä sähköllä että bensalla.

Fisker Karma kulki pelkällä sähköllä 50 kilometriä, minkä jälkeen polttomoottori vei kulkupeliä eteenpäin. Revero yltää pelkällä sähköllä 80:een kilometriin, ja sen hinnaksi arvioidaan noin 100 000 dollaria (noin 90 000 euroa).

Kun tehdas on täydessä latingissaan, sen tavoitteena olisi valmistaa 3 000 autoa vuodessa. Kiinalaisella rahalla pyörivän autonvalmistajan tavoitteet ovat korkealla.

Niin kuin oli myös Fisker Karmalla.

Fisker Karma herätti aikoinaan valtavasti huomiota. Vuonna 2012 Wall Street Journal kirjoitti Fisker Karman olevan maailman kiinnostavin auto, jota valmistetaan Suomen sosialistisessa paratiisissa.

Julkistuksensa jälkeen se houkutteli nimekkäitä ja varakkaita ostajia.

Muun muassa Teemu Selänne osti itselleen yhden.

Autolehdet ympäri maailman hehkuttivat autoa ja sen ympärille nousi hieman samanlainen hype kuin myöhemmin sähköauto Teslan ympärille.

Teslan ja Fisker Karman tarinat liittyvätkin toisiinsa.

Fisker Karman perustaja Henrik Fisker työskenteli vielä vuonna 2008 Teslalla kehitellen yhtiön lippulaivaa Model S:ää.

Fisker kuitenkin lähti Teslalta ja perusti oman automerkkinsä, Fisker Karman. Vielä vuoden 2008 aikana Tesla haastoi Fiskerin oikeuteen ideavarkaudesta. Teslan mukaan Fisker varasti Teslan parhaat ideat ja siirsi ne omaan autoonsa Karmaan. Tesla kuitenkin luopui myöhemmin haasteesta.

Fisker Karma sai nopeasti kulttimainetta, ja jo vuoden 2008 aikana Valmet Automotive teki aiesopimuksen Karman valmistamisesta Uudessakaupungissa. Tuolloin Fisker Karman sanottiin tulevan markkinoille jo vuonna 2009.

Lopulta auto saatiin markkinoille vasta 2011, jolloin siihen kohdistui suuria odotuksia.

Niitä Fisker Karma ei pystynyt lunastamaan.

Auto kärsi vioista, jotka tulivat esiin kiusallisilla hetkillä. Esimerkiksi silloin kun arvostettu kuluttajalehti Consumer Reports koeajoi Fisker Karman, se sammui kesken ajon eikä enää käynnistynyt.

Myös Teemu Selänne joutui odottelemaan autoaan, koska autosta löytyi akkuvika, joka olisi voinut sytyttää koko auton tuleen. Muutamat autot syttyivätkin tuleen ja aiheuttivat tulipaloja Yhdysvalloissa.

Lopulta autot eivät käyneet kaupaksi, ja niitä ehdittiin valmistaa vain ne pari tuhatta kappaletta.

Tuotanto Uudenkaupungin autotehtaalla loppui syksyllä 2012, kun autojen akut loppuivat kesken Fiskerin akkuvalmistajan ajauduttua konkurssiin. Seuraavana vuonna koko yhtiö meni konkurssiin.

Nyt auto yrittää päästä takaisin markkinoille kiinalaisomistuksessa.

”Oletettavasti meidän vanhat laitteemme ovat nyt siellä. Meillä ei ole nykyisen valmistajan kanssa yhteistyötä”, sanoo Mikael Mäki.

Suomesta Kaliforniaan kiikutettu tuotantolinjasto oli monella tapaa erityinen. Se johtui siitä, että Fisker Karmasta haluttiin mahdollisimman kevyt, minkä takia kori oli valmistettava kokonaan alumiinista. Siksi auton kokoaminen oli pitkälti käsipeliä.

”Alumiini käyttäytyy eri tavalla kuin teräs, josta autojen korit yleensä valmistetaan. Manuaalista työtä oli 80 prosenttia ja robotit hoitivat vain 20 prosenttia hitsaustyöstä”, Mäki sanoo.

Uudessakaupungissa nyt valmistettavan teräskorisen Mercedes-Benzin A-sarjan autojen suhteen on täysin toisenlainen tilanne.

”A-sarjan kanssa automaatiolla toimii melkein 95 prosenttia valmistuksesta.”

Mäen mukaan Karma Reveron valmistuksessa voidaan todennäköisesti hyödyntää Fisker Karman vanhaa hitsaamolinjaa, koska auton ulkonäkö vaikuttaa olevan entisellään.

Sitä voi ihailla alla olevista kuvista.

Pete Aarre-Ahtio
Tältä näyttää Uudessakaupungissa valmistettu Fisker Karma.
Tältä näyttää Uudessakaupungissa valmistettu Fisker Karma.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

HS koeajoi: Škoda Octavian uusi neliveto on monikäyttöinen perhefarkku

Koeajo

HS Pariisin autonäyttelyssä: Opelin ja Renaultin uudet sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta

Auto

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Reseptit