Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Autossa oksettaa, koska aivot eivät osaa tulkita auton liikettä

Yhdysvaltalaisteorian mukaan aivot epäilevät myrkytystilaa, kun auto liikkuu.

Auto
 
Colourbox
Moni voi pahoin, jos lukee autossa.
Moni voi pahoin, jos lukee autossa. Kuva: Colourbox

Moni kärsii matkapahoinvoinnista etenkin silloin, jos lukee autossa.

Yhdysvaltalaisen neurotieteen tohtorin Dean Burnettin teorian mukaan pahoinvointi on seurausta aivojen reaktiosta, joka johtuu siitä, että teknologia kehittyy nopeammin kuin ihmisen biologia.

Aivot luulevat matkapahoinvoinnin aikana, että ne on myrkytetty, sanoo Burnett. Hän selitti asiaa Yhdysvaltain julkisen palvelun radioverkolle NPR:lle.

Liike sinänsä ei aiheuta matkapahoinvointia. Kävellessä ja juostessa aivot saavat johdonmukaisia viestejä siitä, mitä tapahtuu. Aistimme ilmavirran, tunnemme lihastemme tekevän töitä ja näemme ympäristön muutokset.

Myös korvien tasapainoelimet käsittävät, mistä on kysymys, ja niiden liikkeet vastaavat ulkoa tulevia ärsykkeitä.

Autossa viestien tulkitseminen on sen sijaan aivoille hankalaa, sillä ihmistä ei alun perin suunniteltu liikkumaan sataa kilometriä tunnissa samalla, kun hän istuu paikallaan.

Suomalainen neurologi Matti Ilmavirta selittää ilmiötä HS:lle näin:

”Tasapainoelimistössä on kaarikäytäväjärjestelmä. Siellä on monta vatupassia, joissa heiluvat otoliittikiteet, jotka heiluttavat pieniä värekarvoja. Kun aivot eivät saa niitä korreloivaa informaatiota, syntyy epäsuhta ja järjestelmä sekoaa vähäksi aikaa.”

Kun auto kiihdyttää tai ajaa mutkaan, tasapainoelimistö kertoo aivoille, että olemme liikkeessä. Lihakset ja pahimmassa tapauksessa silmätkään eivät kuitenkaan rekisteröi mitään liikkeeseen viittaavaa.

Syntyy ristiriita. Burnettin mukaan ristiriita voi ihmisen evoluution kannalta syntyä ainoastaan silloin, jos aivomme ovat joutuneet jonkin myrkyn vaikutuksen alaisiksi.

Aivot tekevät johtopäätöksen: myrkystä on päästävä eroon, oksenna.

Neurologi Ilmavirta on eri mieltä myrkytysteoriasta.

”Myrkytys on vähän hassu ajatus. Mekanismi tunnetaan aika hyvin. Se laukeaa usein ihmisillä, joilla on migreeniherkkyyttä ja muutenkin hermojenviritysmekanismien herkkyyttä, kuten hajuherkkyyttä ja valoherkkyyttä”, Ilmavirta sanoo.

Vaikkei kyseessä olisikaan aivojen kuvittelema myrkytystila, teoria selittää myös, miksi lukeminen autossa aiheuttaa pahoinvointia monille helpommin kuin se, että katselee ulos ikkunoista.

”Aivot miettivät, että ’oi, katsopas, asiat liikkuvat – minä ilmeisesti liikun’”, Burnett selitti NPR:lle.

Jos katse taas on naulittu kirjaan, aivoilla ei ole mitään mahdollisuutta ymmärtää, että olemme liikkeessä.

Lukemisasento on usein tasapainoelimille pahin, kertoo Ilmavirta. Huono olo tulee kaikkein helpoiten, kun pää on vähän etukenoon kallistettuna, juuri kuten lukiessa.

Moni alkaa kärsiä matkapahoinvoinnista vasta aikuisiällä. Tämä on Ilmavirran mukaan melko tavallista.

”Mekanismi voi herkistyä ajan myötä. Toisaalta se voi mennä myös päinvastoin, eli lapsena on herkempi.”

Ilmavirran mukaan matkapahoinvointia voi lieventää harjoittelulla ja lääkityksellä.

”Voi oppia olemaan tällaisissa tiloissa, suljetuissa veneissä ja niin edespäin. Mutta toisille se on todella vaikeaa.”

Pahoinvointia voi hänen mukaansa lieventää matkapahoinvointilääkkeillä tai jopa ibuprofeenilla. ”Kunnon burana-annos lieventää ongelmaa”, hän sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel Ampera-e ei välttämättä yllä ihan luvattuun 500 kilometriin, sillä sähköautojen toimintasäteen mittauksessa käytetty NEDC-menetelmä ei ole luotettavin mahdollinen.

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Reseptit