Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Hybridi pitää ladata usein, jos mielii päästä todella alhaisiin kulutuslukemiin.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen / HS
Uusi e-tron yhdistää fiksusti dieselmoottorin ja ladattavan hybridin.
Uusi e-tron yhdistää fiksusti dieselmoottorin ja ladattavan hybridin. Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Koeajossa

Audi Q7 3,0 V6 TDI e-tron quattro tiptronic 

 Q7 e-tron on dieselhybridin ansiosta taloudellinen sekä matka-ajossa että kaupungissa.

 Audin voimalinja toimii sulavasti ja hiljaisesti tilanteesta riippumatta. Kuljettajan paikalta on vaikeaa havaita, kulkeeko auto matkavauhtia sähköllä vai dieselillä.

 373 hevosvoiman kokonaisteho kuljettaa isokokoista maasturia vaivatta, ja suorituskyky on auton kokoon nähden mainio.

 Säädettävän ilmajousituksen ansiosta Q7:n jousitusmukavuus on kohdallaan, ja auto kulkee pehmeästi tilanteesta riippumatta.

 Hybridiversio on huomattavasti Q7:n tavallista mallia raskaampi.

 Hybridiä ei saa seitsemänpaikkaisena.

 

 Hinta: 129 196 euroa.

 Päästöt: 50 g/km.

 Kulutus: 1,9 l/100km.

 Kilpailijoita: BMW X5 eDrive, Porsche Cayenne S E-Hybrid.

Katumaasturi valittiin vuoden turhakkeeksi vuonna 2005.

Runsaan kymmenen vuoden aikana autoluokan suosio on kuitenkin kasvanut huimasti.

Myös järkälemäisen kokoinen Audi Q7 tuli myyntiin 2005. Ulkonäöstä huolimatta sen e-tron-niminen uutuusversio tupruttaa ainoastaan 50 grammaa hiilidioksidia kilometrillä.

Audin salaisuus on harvinainen tekniikka: pellin alla piilee dieselmoottorin ja ladattavan hybridin yhdistelmä.

Valtavan katumaasturin ja dieselhybridin yhdistelmä kuulostaa siltä, että sen tarkoitus on parantaa lähinnä ostajan omatuntoa.

Miten yhdistelmä toimii todellisuudessa?

Mainio voimalinja

Q7:n voimalinja yhdistää kolmelitraisen 258-hevosvoimaisen V6-moottorin ja 128-hevosvoimaisen sähkömoottorin. Yhdistelmä tuottaa 373 hevosvoiman kokonaistehon, joka kuljettaa yli 2 500-kiloista möhkälettä vaivatta.

Suorituskyky on auton kokoon nähden mainio: nollasta sataan kiihdytys sujuu 6,2 sekunnissa.

Voimalinjan toiminta on hyvin sulavaa ja hiljaista tilanteesta riippumatta.

Jos akuston lataa säännöllisesti, iso maasturi on tosielämässä taloudellisempi kuin voisi olettaa. Pelkällä sähkölatauksella pääsi koeajossa noin 50 kilometriä, mikä on auton kokoon nähden hyvä saavutus.

Kaupunkiolosuhteissa tehokas jarrutusenergian talteenotto ja voimakas sähkömoottori pitävät kulutuksen matalana, vaikka osa matkasta taitettaisiin dieselin avulla.

Audi ei ole erityisen janoinen pitkilläkään matkoilla, kunhan akun lataa täyteen ainakin lähtöpisteessä. Esimerkiksi tyypillisellä 300 kilometrin mökkimatkalla kulutus jäi alle kuuteen litraan sadalla kilometrillä.

Audi osaa myös optimoida akun käyttöä navigaattoriin syötetyn reitin mukaan.

Millainen ajaa?

Mukavuus on isossa Audissa kohdallaan. Säädettävän ilma-alustan jousitusmukavuus on mainio kookkaista 20-tuumaisista vanteista huolimatta.

Lisävarusteisten sporttipenkkien säädöt ovat laajat, ja ne säätyvät mukaviksi kuljettajan koosta riippumatta.

Aktiivinen vakionopeudensäädin toimii hyvin ja rentouttaa ajamista ruuhkassa ja pitkillä matkoilla. Myös kaistavahti toimii melko hyvin mutta ei yllä parhaiden kilpailijoiden tasolle.

Auton vakiokaiuttimet tuottavat pienen pettymyksen sisätilojen laatuun verrattuna. Jos kuuntelee autoa ajaessaan musiikkia, kannattaa ruksata lisävarustelistalta laadukkaampi äänentoistopaketti.

Hybridin haittapuolia

Q7:n hybridiversio on lähes 500 kiloa perusmallia raskaampi. Hybridiä ei myöskään saa seitsenpaikkaisena, sillä akusto vie tilaa valmiiksi ahtaan tavaratilan alta.

Ladattava hybridi vaatii myös tiheitä ja toisinaan hankalia latauksia, jos mielii päästä todella alhaisiin kulutuslukemiin.

Ladattaessa kookas latausyksikkö tulisi asettaa tukevalle alustalle, mutta lyhyen välikaapelin takia se on usein mahdotonta.

Akkujen 17,3 kilowattitunnin kapasiteetin takia latausajat venyvät 10–20 tuntiin tavallisella valovirralla, joten voimavirran käyttö on suositeltavaa. Tällöin täydellä teholla ladattaessa akut täyttyvät noin kahdessa ja puolessa tunnissa.

Kokonaisuutena Q7 e-tronissa on kuitenkin enemmän järkeä kuin äkkiseltään voisi olettaa. Se on tavallisen Q7:n tapaan erittäin mukava ja laadukas. Myös kulutus jää alhaiseksi, jos akut lataa usein.

Kimmo Taskinen / HS
Audin uusi ja aggressiivisempi ulkoasu jakaa mielipiteitä.
Audin uusi ja aggressiivisempi ulkoasu jakaa mielipiteitä.
Kimmo Taskinen / HS
Tavaratila on pienikokoinen eikä e-tronia saa seitsenpaikkaisena.
Tavaratila on pienikokoinen eikä e-tronia saa seitsenpaikkaisena.
Kimmo Taskinen HS
Uusi e-tron yhdistää dieselmoottorin ja ladattavan hybridin.
Uusi e-tron yhdistää dieselmoottorin ja ladattavan hybridin.
Kimmo Taskinen / HS
Erilaisilla ajotiloilla voi säätää esimerkiksi ilma-alustan jäykkyyttä.
Erilaisilla ajotiloilla voi säätää esimerkiksi ilma-alustan jäykkyyttä.
Kimmo Taskinen / HS
Takatilat ovat mukavat ja väljät.
Takatilat ovat mukavat ja väljät.
Kimmo Taskinen / HS
Lisävarusteiset sporttipenkit saa säädettyä mukavaksi kuljettajan mitoista riippumatta.
Lisävarusteiset sporttipenkit saa säädettyä mukavaksi kuljettajan mitoista riippumatta.
Kimmo Taskinen / HS
Vaihdevalitsin on mukavan siro ja helppokäyttöinen.
Vaihdevalitsin on mukavan siro ja helppokäyttöinen.
Kimmo Taskinen / HS
Audin mainio virtuaalimittaristo on monipuolinen ja tarjoaa hyvin tietoa.
Audin mainio virtuaalimittaristo on monipuolinen ja tarjoaa hyvin tietoa.
Kimmo Taskinen / HS
Sisätilat ovat laadukkaat ja näyttävät.
Sisätilat ovat laadukkaat ja näyttävät.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Reseptit