Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ford tuo markkinoille ratittoman auton

Henry Ford otti vuonna 1913 käyttöön liukuhihnan, joka mullisti teollisuuden. Nyt Fordin perustama autoyhtiö uskoo olevansa samanlaisen edistysaskeleen kynnyksellä.

Auto
 
Ford
Ford on testannut autonomisen ajon mahdollistavia ohjelmistoja Fusion Hybrid -sedanillaan jo pitkään.
Ford on testannut autonomisen ajon mahdollistavia ohjelmistoja Fusion Hybrid -sedanillaan jo pitkään. Kuva: Ford

Maailma ei ollut entisensä sen jälkeen, kun Henry Ford (1863–1947) käynnisti Yhdysvaltain Detroitissa historian ensimmäisen teollisen liukuhihnan.

Oli vuosi 1913, ja Fordin autotehtaan liukuhihna alkoi puskea ulos autoja ennätykselliseen tahtiin. Aiemmin Fordin T-mallin kokoaminen kesti 12 tuntia, mutta 1914 työ kesti enää 93 minuuttia.

Autojen sarjatuotanto oli alkanut, ja automatisoidun liukuhihnan käyttöönotto mullistaisi pian muutkin teollisuudenalat.

Nyt olemme samanlaisen hetken kynnyksellä, sanoo autoyhtiö Fordin nykyinen toimitusjohtaja Mark Fields.

Ja jälleen on kyse automaatiosta.

Fields kertoi tällä viikolla, että Ford tuo markkinoille täysin autonomisen auton 2021.

Viiden vuoden päästä olisi siis mahdollista ostaa autokaupasta Fordin auto, jossa ei ole lainkaan ohjauspyörää eikä kaasu- tai jarrupolkimia. Auto osaisi ajaa täysin ilman kuljettajaa.

Fields kertoi pitävänsä auton automatisaatiota yhtä merkittävänä kehityskulkuna kuin liukuhihnatuotantoa, jonka Fordin perustaja Henry Ford runsas sata vuotta sitten käynnisti.

Henry Ford halusi rakentaa autot mahdollisimman nopeasti ja sellaiseen hintaan, että myös hänen työntekijöillään olisi mahdollisuus hankkia Fordin auto.

Siihen Fordin ja muiden autonvalmistajien on pyrittävä itsestään ajavien autojenkin kanssa. Niiden on tehtävä robottiautoista kansanautoja.

Kilpailu autonomisissa autoissa on kovaa, sillä perinteisten autoyhtiöiden lisäksi apajille on tulossa muun muassa nettiyhtiö Google. Tällä viikolla tuli julki myös Volvon ja kyydinvälityspalvelu Uberin sopimus. Yhtiöt panostavat 300 miljoonaa dollaria itsestään ajavien autojen kehitykseen ja alkavat testata kuskitonta Volvo XC90 -katumaasturia tässä kuussa Pittsburghissa.

Ford ei vielä kertonut tarkkoja tietoja autonomisesta autostaan. Yhtiö kuitenkin paljasti, että kulkupeliin mahtuisi neljä matkustajaa. Lisäksi autot suunnitellaan kyydinjako- ja kimppakyytimarkkinoita varten. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi, että asiakas voisi tilata robottiauton itselleen silloin, kun autolle on tarvetta.

Robottiautojen yleistymisen tiellä on kuitenkin vielä paljon esteitä. Yhdysvalloissa keväällä julkaistun tutkimuksen mukaan 75 prosenttia autoilijoista pelkäisi luovuttaa auton ohjauksen tietokoneelle.

Autofirmojen pitää siis vakuuttaa ihmiset siitä, että robottiauto olisi nykyistä parempi vaihtoehto. Fordilla on vastaavasta tempusta kokemusta.

”Jos olisin kysynyt ihmisiltä, mitä he haluavat, he olisivat halunneet nopeampia hevosia”, kerrotaan Henry Fordin sanoneen.

Vaikka lainaus on todennäköisesti pantu Fordin suuhun vasta hänen kuolemansa jälkeen, se sopii nykytilanteeseen, jossa autofirmojen on vakuutettava asiakkaat robottiautojen autuudesta.

Henry Ford istui ensimmäisen ”automobiiliauransa” ratissa 1910-luvulla. Fordin tulevassa autossa ei ole rattia lainkaan.
Henry Ford istui ensimmäisen ”automobiiliauransa” ratissa 1910-luvulla. Fordin tulevassa autossa ei ole rattia lainkaan.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit