Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kimmo Taskisen ja Arttu Toivosen urheiluautokirja tuo paljon tietoa myös tavalliselle autoilijalle.

Auto
 
Kimmo Taskisen autokuviin on nähty paljon vaivaa.
Kimmo Taskisen autokuviin on nähty paljon vaivaa.

Toimittaja Arttu Toivosen ja valokuvaaja Kimmo Taskisen komea elokuussa ilmestynyt urheiluautokirja tutustuttaa lukijansa Suomen urheiluautoihin ja niiden historiaan.

Kirjan mukaan autoilun ensimmäiset vuosikymmenet 1800-luvun lopussa kuluivat, kun valmistajat yhä pohtivat auton varsinaista olemusta. Mietinnässä oli esimerkiksi jopa ohjauspyörän paikka. Joissakin ensimmäisissä automalleissa ohjauspyörä oli sijoitettu takapenkille.

Polttomoottori keksittiin 1850-luvun lopulla, mutta bensiini ei ollut autoilun ensimmäisinä vuosikymmeninä ainoa käyttövoima. Osa autoista liikkui bensalla, mutta osaa liikutti alkoholi, höyryvoima tai sähkö. Vielä 1900-alussa sähköauto olikin yleisempi kuin bensiiniauto.

Kirjan sivuilla käydään läpi esimerkiksi nopean autoilun historiaa, jokamiehen autoja ja alan tapahtumia sekä ihastellaan urheiluautoja unelmien tuolta puolen.

Urheiluautojen historiaa käsittelevä osio on yhtä lailla autoilun historiaa. Siksi se on kiehtovaa luettavaa kenelle tahansa paljon autoilevalle, vaikka ei varsinainen urheiluautoharrastaja olisikaan.

Mystisestä Kumipallo4000-ajotapahtumasta olisi mielellään lukenut enemmänkin. Nyt jäi tunne, että selvästi syvällä autourheilupelissä luovivat tekijät eivät solidaarisuudesta alaansa kohtaan kerro lukijalle kaikkia tietojaan.

Tekijät kuitenkin avaavat, minkälaiselta superauton ajaminen tuntuu.

”Super- tai hyperauton ajaminen tai sellaisen omistaminen vertautuu huippumallin kanssa heilasteluun. Sen muistaa aina, ja siitä muistaa aina kertoa”, kirjassa todetaan.

Tekijöiden mukaan Suomi on erinomainen maa urheiluautoharrastukselle huolimatta siitä, että ajokausi on lyhyt eivätkä autot verotuksesta johtuen ole kovinkaan edullisia.

Merkittäväksi plussaksi Taskinen ja Toivonen nostavat sen, että suurimmistakin kaupungeistamme pääsee muutamissa minuuteissa hiljaisille, mukavan mutkikkaille maaseututeille.

Parhaimmillaan elävä teksti ja voimaa uhkuvat kuvat tempaavat lukijan mukaansa kuin tyhjälle moottoritielle.

Nykyaikaisimmat autot ovat käsittämättömiä tykkejä. Esimerkiksi vuoden 2016 Bugatti Chironin huippunopeus on 420 kilometriä tunnissa, ja kahteensataan se kiihtyy 6,5 sekunnissa.

Meidän tavallisten käytännönläheisten automarkettikuskien ja kesäloma-autoilijoiden on hyvin vaikea ymmärtää näitä lukuja.

Ilahduttavaa kirjassa on, että se ei keskity ihailemaan moottoreiden muskeleiden suomaa vauhdin hurmaa. Vielä tärkeämmiksi nousevat autojen kauneus, ajamisen eleganssi ja harrastukseen syventyminen.

Kimmo Taskisen kuvat ovat läpi koko kirjan hengästyttävän upeaa katsottavaa. Tunnelmallisinta on jälki niissä kuvissa, joissa synkkä pilvinen taivas luo kontrastia virheettömiin, puhtaana kiilteleviin ja raakaa voimaa uhkuviin urheiluautoihin.

Lukija voi vain arvostaen arvailla sitä kuvausjärjestelyiden ja -päivien määrää, joka tämän kirjan syntymiseen on vaadittu.

Kimmo Taskinen ja Arttu Toivonen: Tyyliä teille – suomalainen urheiluautokirja. 224 s. Tammi 2016.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit