Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomen vanhin auto ajelee Savonlinnassa

HS tutustui 116-vuotiaaseen autoon, jossa on startti kuin moottorisahassa eikä lainkaan rattia.

Auto
 
Esittelyssä Suomen vanhin rekisterissä oleva auto
Esittelyssä Suomen vanhin rekisterissä oleva auto
"Eihän tämä virtaviivaiselta amerikanraudalta näytä", toteaa vuoden 1900 Crestmobilen omistaja Seppo Asikainen. Toimittaja, kuvaus ja editointi Kimmo Taskinen HS.

Suomen vanhimman auton käynnistäminen ei ole mikään yksinkertainen tehtävä.

Ensin avataan polttoainehana.

Sitten ryyppyläppä ja virrat päälle.

Vielä pienet justeeraukset sytytyksensäädölle ja kaasulle, ja sitten Suomen vanhimman auton omistaja Seppo Asikainen on valmis käynnistämään menopelinsä.

Seppo Asikainen
Seppo Asikainen

”Ei se ihan helpolla lähde, koska starttia ei ollut vielä keksitty. Tässä on startti niin kuin moottorisahassa”, Asikainen sanoo ja tarttuu kiinni auton käynnistysremmistä.

Asikainen vetäisee pari kertaa kaksin käsin, ja niin auto nimeltä Crestmobile Model A 1900 lähtee käyntiin.

Auton moottorin liikkuvat osat lähtevät liikkeelle, ja autosta kuuluu puksustus, joka herätti todennäköisesti ihmetystä jo 116 vuotta sitten, kun auto ensimmäisen kerran otettiin käyttöön.

Savonlinnalaisen Seppo Asikaisen Crestmobile on vanhin Suomeen rekisteröity auto.

Vihreän kaunottaren on valmistanut yhdysvaltalainen Crest Manufacturing Company, joka valmisti näitä autoja vain muutaman vuoden ajan runsaat sata vuotta sitten. Vuonna 1905 Chrysler osti koko Crestmobilen tuotannon.

Minkälainen auto se on?

Crestmobilessa on yksisylinterinen ilmajäähdytteinen moottori, josta irtoaa messevät 7,5 hevosvoimaa.

Autoharrastaja Asikainen oli etsinyt kokoelmaansa erityisesti hyvin vanhaa autoyksilöä. Etsintä oli kestänyt jo pari vuotta, kun hän löysi Crestmobilen Britanniasta.

”Auto maksoi kokoonsa ja tehoihin nähden riittävästi.”

Asikainen on ajellut autollaan jopa sadan kilometrin lenkkejä Suomessa ja osallistunut sillä Lontoossa maailman vanhimpaan autotapahtumaan London to Brighton Veteran Car Runiin.

Kisaan pääsevät vain vuonna 1904 tai sitä aiemmin valmistetut autot. Suomessa on vain muutama autoyksilö, joka täyttää kisan kriteerit.

Mutta millaista on kyyti Suomen vanhimmassa autossa? Ensimmäisenä huomaa ainakin sen, että autossa ei ole rattia.

Annetaan auton omistajan kuvailla:

”Tämä on parempi ajaa kuin mitä voisi uskoa. On tämä ihan oma lajinsa. Kaikki hallinta on yhdessä sauvassa, mitään muuta ei ole.”

Kimmo Taskinen / HS
Seppo Asikaisen Crestmobile Model A 1900 on 116-vuotias.
Seppo Asikaisen Crestmobile Model A 1900 on 116-vuotias.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit