Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ajotunneista jopa puolet voi nyt suorittaa tietokoneen ääressä – tällainen on HS:n testaama simulaattori

”Eihän tämä kokonaan oikeaa autoa korvaa, mutta tällä voi tehdä sellaisia asioita, joita simulaattorilla on fiksua tehdä”, sanoo CAP-Groupin toimitusjohtaja Pekka Kari.

Auto
 
Autokoulun voi nyt suorittaa osin simulaattorissa - HS testasi
Autokoulun voi nyt suorittaa osin simulaattorissa - HS testasi
Autokoulua voi jo nyt käydä simulaattorissa. Trafi on myöntänyt CAP-autokoululle kokeiluluvan, jonka myötä autokoulu voi tarjota puolet ajotunneistaan simulaattorissa. Testasimme, minkälainen kyyti simulaattorissa on. Kuvaus ja leikkaus: Esa Syväkuru, toimittaja: Jussi Sippola

Ratti ja penkki tärisevät, kun autokoulun simulaattorin vääntää käyntiin.

Kuljettajaa ympäröi kolme näyttöä, joissa kolmiulotteinen kaupunkimaisema vilisee ohi. Nainen kuulokkeissa antaa ajo-ohjeita. Virtuaaliauto liikkuu verkkaisesti, ja kun kaasua polkaisee vähän kovempaa, näytöllä alkaa vilkkua punainen varoitusteksti, joka varoittaa liian kovasta nopeudesta.

Ja jos sattuu ajamaan kolarin, näytölle ilmestyy teksti: kolari.

Autokoulun ajotunteja voi nyt suorittaa tällaisessa ajosimulaattorissa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt CAP-autokouluketjulle kokeiluluvan, jonka myötä simulaattorilla voi korvata jo puolet ajokortin perusvaiheen ajotunneista.

”Eihän tämä kokonaan oikeaa autoa korvaa, mutta tällä voi tehdä sellaisia asioita, joita simulaattorilla on fiksua tehdä”, sanoo CAP-Groupin toimitusjohtaja Pekka Kari.

Kari antaa esimerkkejä: ”Simulaattorissa asioita voi toistaa paineettomasti ja ajankäytöstä tulee tehokasta. Jos haluamme luoda hätäjarrutustilanteen, se voidaan luoda heti. Tai jos haluamme harjoitella ohittamista, voimme tehdä tuhat ohitusta tunnissa. Tien päällä taas saatetaan joutua ajamaan koko tunti ilman ohituksia.”

Lisäksi ajo-oppilaat pääsevät simulaattorissa harjoittelemaan esimerkiksi raitiovaunujen seassa ajoa tai hirven kohtaamista tiellä.

Esa Syväkuru / HS
CAP-autokoulun toimitusjohtaja Pekka Kari esittelee ajosimulaattoria.
CAP-autokoulun toimitusjohtaja Pekka Kari esittelee ajosimulaattoria.

Karin johtama CAP-autokouluketju on perustettu vuonna 2009, minkä jälkeen se on kasvanut kovalla vauhdilla.

Nyt toimipisteitä on jo 50, ja Karin suunnitelmissa jokaiseen on tulossa mahdollisuus suorittaa ajotunteja simulaattorissa. Tällä haavaa simulaattorikoulutus on 20 prosenttia perinteistä ajokoulutusta halvempaa.

Halvempi hinta houkuttelee varmasti monia ajokortista haaveilevia, mutta pystyykö simulaattorilla todella korvaamaan jopa puolet ajotunneista?

Kysyimme Liikenneturvan asiantuntijalta.

”Se tuntuu kyllä tosi isolta määrältä siitä ajotuntien resurssista, joka on muutenkin niukka”, sanoo Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi, joka on seurannut pitkään Suomen kuljettajakoulutuksen kehitystä.

”Mutta suhtaudun simulaattoreihin neutraalisti. En ota puoleen tai vastaan kantaa ennen kuin niistä on tutkittua tietoa.”

CAP-Autokoulun Pekka Kari kertookin, että he selvittävät, miten simulaattorissa ajotunteja ottaneiden ajotaidot vertautuvat niihin ajo-oppilaisiin, jotka ajavat ajotuntinsa simulaattorin sijaan aidoilla teillä.

Lammin mukaan simulaattoreihin liittyy hyviä ja huonoja puolia.

”Hyvää on se, että kaikille voidaan luoda samanlaiset tilanteet, joita voidaan helposti kontrolloida. Simulaattorilla voidaan myös jäljitellä tilanteita, jotka olisivat oikeasti vaarallisia”, hän sanoo.

”Lisäksi simulaattorista saa suuren määrän objektiivista dataa, jonka perusteella voidaan suunnata harjoittelua luontevasti ja tehokkaasti oikeisiin asioihin.”

Huonot puolet liittyvät keskeisesti yhteen kysymykseen: miten hyvin simulaatio pystyy jäljittelemään todellisuutta?

”Simulaatio on sitä parempi, mitä lähempänä se on todellista elämää. Jos se on kaukana oikeasta autoilusta, tulee ongelmia.”

Esa Syväkuru / HS
HS:n testin perusteella simulaattori jäi kauas aidosta ajotuntumasta. Sen etu on, että vaikkapa ohituksia voi harjoitella tuhat tunnissa.
HS:n testin perusteella simulaattori jäi kauas aidosta ajotuntumasta. Sen etu on, että vaikkapa ohituksia voi harjoitella tuhat tunnissa.

HS:n testin perusteella autokoulusimulaattorin heikkoutena on aidon ajotuntuman puute.

Vaikka ratti ja penkki hieman tärisevät, tuntuma jää hyvin kauas liikkuvan auton suuren massan synnyttämästä liikkeen tunnusta.

Vaikka todellisuutta muistuttavaan kokemukseen on vielä pitkä matka, tuntuu simulaattori erinomaiselta työkalulta esimerkiksi liikennesääntöjen opettelemiseen.

Lammi kuitenkin uskoo, että simulaattorien käyttö tulee lisääntymään ajo-opetuksessa.

”Se kehitys on vääjäämätöntä. Siksi pitääkin selvittää huolellisesti, mihin se sopii ja mihin se ei sovi. Onhan se selvää, että autoilussa olennaista on tuntuma ajoneuvoon. Mutta jos on tarkoitus harjoitella hyvin mekaanista väistämissääntöä, tuntumalla ei välttämättä ole niin suurta tarvetta. Riippuu, mitä tavoitellaan.”

Lammi muistuttaa, että ajokoulutuksessa on jo vuosia käytetty pimeän ajon simulaattoreita, joista saadut kokemukset ovat olleet myönteisiä.

Täydellisesti ajokokemusta jäljittelevää simulaattoria ei kuitenkaan ole vielä näköpiirissä.

”Liikennetilanteessa vastapuolena on oikeita ihmisiä, joiden käyttäytyminen on hyvin ennalta arvaamatonta. Pystytäänkö sitä koskaan jäljittelemään?” pohtii Lammi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

HS koeajoi: Škoda Octavian uusi neliveto on monikäyttöinen perhefarkku

Koeajo

HS Pariisin autonäyttelyssä: Opelin ja Renaultin uudet sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta

Auto

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Reseptit