Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi: Uusi Hyundai Ioniq panostaa sähköön – ja se on miellyttävämpi ajettava kuin kilpailijat Leaf ja Prius

Hyundai tuo uudesta Ioniqista kauppoihin kaksi hybridiversiota ja täyssähköauton.

Auto
 
Harry Kuurio
Kimmo Taskinen / HS
Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Koeajossa

Hyundai Ioniq HEV

 Korealaisautojen hybridejä on saatu odotella kauan. Hyundai näyttää Ioniq-mallistollaan, että vanhoja kaavoja voidaan murtaa.

 Ioniq-mallista tulee kaksi hybridiversiota: perushybridi (HEV) ja pistokkeesta ladattava (PHEV).  Perushybridissä sähköä varastoi pieni 1,56 kWh:n akku.

 Pistokeladattavaan versioon on asennettu suurempi 8,9 kWh:n akusto ja 61 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori bensiinimoottorin lisäksi.

 Ioniqin ajaminen on selvästi miellyttävämpää kuin uuden Nissan Leafin tai Toyota Priusin. Tuntuma tiehen on kunnossa, ja jousitus matka-ajoa ajatellen miellyttävän vastaanottava. Pelkän sähkön voimin hybridi yltää 120 kilometriin tunnissa.

 Mutkiin Ioniq taittuu perusvarman neutraalisti, mutta suorituskyky on vain tyydyttävää.

 Melu pysyy säällisenä, eikä auto vaadi jatkuvaa ohjaamista suorilla tieosuuksilla.

 Kiihtyvyys sataan 10,8 sekuntia. Huippunopeus 185 kilometriä tunnissa.

 Hinta (arvio): 30 000–35 000 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 3,4 litraa / 100 km bensiini.

 Hiilidioksidipäästöt: 79 g/km.

 Kilpailijoita: Audi A3 Sportback e-tron, Kia Niro, Lexus CT200h, Toyota Prius.

Kun katsoo nykyistä uusien automallien hybridi- ja pistokehybriditulvaa, voi päätellä, että autoilun uusi aikakausi on jo ovella.

Paluuta takaisin vanhaan ei ole, kun hybridit, täyssähköautot ja vetyautot tekevät tuloaan. Niiden tulo on kestänyt kauan.

Silti on varmaa, että autoilun tulevaisuus on sähköinen, muodossa tai toisessa.

Kyse on lopulta vain aikataulusta: milloin suuri murros on toden teolla käsillä?

Mikä muuttuu?

Jos korealaiselta Hyundailta kysyttäisiin, muutos voisi alkaa vaikka tänään.

Hyundai tuo uuden Ioniq-mallistonsa kauppoihin kolmena versiona. Yksikään niistä ei ole niin sanottu perusauto, joka tukeutuisi pelkästään fossiilisiin polttoaineisiin.

Ioniqista tulee hybridi, ladattava hybridi ja täyssähköauto. Kaikki näyttävät päälle päin lähes samalta. Ulkonäköön voi tutustua tarkemmin alla olevassa kuvassa, johon tarttumalla autoa voi katsella eri kulmista.

Ioniq on Hyundain mukaan maailman ensimmäinen mallisto, joka tarjoaa kolme sähköistä voimalinjaa.

Seikka saattaa ensin tuntua vähäpitoiselta, mutta tarkemmin ajatellen se on tärkeä päänavaus, jota muut valmistajat saattavat seurata pikaisestikin.

Autonvalmistajat takertuvat hanakasti perinteisiin ja ovat aikaisemmin suunnitelleet hitaasti uusien vaatimusten mukaisia autoja. Sen vuoksi hybridit ovat yleistyneet esimerkiksi eurooppalaisissa merkeissä hiljalleen, vasta mallisukupolvien uudistusten yhteydessä.

Nähtäväksi jää, missä tahdissa hybridien ja täyssähköautojen suunnittelu otetaan tosissaan agendalle muilla merkeillä.

Toyota Prius, Nissan Leaf ja Tesla Model S ovat tärkeitä edelläkävijöitä.

Mihin Ioniq pystyy?

Hyundailla ei asiaa suoraan tunnusteta, mutta Ioniq-malliston tähtäimessä on markkinarako kilpailijan Toyotan Prius- ja Auris-mallien välissä.

Täyssähkö-Ioniq (EV) taas menee samalle tontille Nissan Leafin kanssa. Ioniq EV tarjoaa entistä pidemmän kantaman yhdellä latauksella, maksimissaan 280 kilometriä.

Ennen kaikkea auton lataaminen sujuu pikalatauksella yhä ripeämmin. Täysin tyhjästä akusta 80 prosentin varaustasoon Ioniq EV:n litium-ioni-polymeeriakku voidaan kolmivaihevirralla ladata vain 23 minuutissa.

Koeajossa olleessa perushybridissä on vielä jotain perinteikästäkin, kuten 1,6-litrainen Kappa-suorasuihkutusmoottori.

Se tuottaa laimeat 105 hevosvoimaa ja 147 newtonmetriä vääntöä.

Sähkömoottorin lisäämänä auton kokonaisteho on kuitenkin 141 hevosvoimaa ja vääntö 265 newtonmetriä, joten huippunopeus on 185 kilometriä tunnissa.

Kiihtyvyyttä ei voi kehua, mutta arkiajoihin se useimmilla riittää. Autossa on kuusiportainen kaksikytkinautomaatti, joten ajaminen sujuu leppoisasti.

Moottoria joutuu tosin kuormittamaan korkeilla käyntinopeuksilla, jotta kaiken tehon saa ulosmitattua.

Entä pinnan alla?

Hyundai on panostanut Ioniqin suunnittelussa myös ajo-ominaisuuksiin, joiden lähtökohtana on painonhallinta ja aerodynaamiset ominaisuudet.

Ioniqin perusrakenne on suunniteltu vain tätä mallia varten, hybridien erityishaasteet huomioiden.

Yli puolet auton korista on suurlujuusterästä, mikä helpottaa keventämistä. Kevyttä alumiinia on puolestaan käytetty niin ripustuksien komponenteissa kuin etu- ja takakansissakin.

Pienemmän omapainon ansiosta hybridi-Ioniq kulkee myös moottoritienopeuksissa ongelmitta.

Autoon saa niin mukautuvan tasanopeussäätimen kuin aktiivisen kaistavahdinkin.

Niiden turvin auto selviää kaistojen välissä kymmenen sekuntia itsenäisesti vaikka ilman kuljettajan ohjausliikkeitä. Sen jälkeen järjestelmä kehottaa ottamaan taas kiinni ohjauspyörästä.

Ioniq-hybridi saapuu Suomeen syksyn mittaan. Sen hintaa ei ole vielä julkistettu.

Kimmo Taskinen HS
Sisustuksen pintakomponenttien valmistukseen on käytetty runsaasti erilaisia luonnonmateriaaleja. Etutilat ovat kokoluokassaan hyvät.
Sisustuksen pintakomponenttien valmistukseen on käytetty runsaasti erilaisia luonnonmateriaaleja. Etutilat ovat kokoluokassaan hyvät.
Kimmo Taskinen HS
Suurempi kahdeksan tuuman multimedianäyttö ja navigaattori ovat valinnaisvarusteita. Perusnäyttö on viisituumainen.
Suurempi kahdeksan tuuman multimedianäyttö ja navigaattori ovat valinnaisvarusteita. Perusnäyttö on viisituumainen.
Kimmo Taskinen HS
Sininen väri toistuu myös ajovalojen ympärillä.
Sininen väri toistuu myös ajovalojen ympärillä.
Kimmo Taskinen HS
Sisustan yleisvaikutelma on futuristinen. Hybridissä on käytetty sähkönsinistä korosteväriä ja täyssähköversiossa kuparinväristä.
Sisustan yleisvaikutelma on futuristinen. Hybridissä on käytetty sähkönsinistä korosteväriä ja täyssähköversiossa kuparinväristä.
Kimmo Taskinen HS
Mittaristo on yllätyksetön. Taloudellista ajamista tukee ekonäyttö.
Mittaristo on yllätyksetön. Taloudellista ajamista tukee ekonäyttö.
Kimmo Taskinen HS
Alkuperäisvanteissa voi nähdä luonnon inspiroimia muotoja.
Alkuperäisvanteissa voi nähdä luonnon inspiroimia muotoja.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Ferrari Apertaa valmistetaan myyntiin 200 kappaletta. Lisäksi yhdeksän autoa jää yhtiön käyttöön.

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Reseptit