Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla päivittää paljon kritiikkiä saaneen autopilottinsa. ”Edessä ajava auto voi osua ufoon tiheässä sumussa, mutta Tesla ei osu siihen”, autoyhtiö hehkuttaa.

Auto
 
Näin Teslalla ajetaan ilman käsiä - "Älä tee näin kotona"
Näin Teslalla ajetaan ilman käsiä - "Älä tee näin kotona"
HS testasi Teslan autopilot-ominaisuuden joulukuussa 2015. Ajatuksia autossa -sarjan jaksossa Teslan Mia Pelttari kertoo, millaista on työskennellä miljardööri Elon Muskin alaisuudessa. Ja miksi hän uskoo Teslan menestykseen, vaikka yritys tekee yhä tappiota jokaisesta myydystä autosta.

Tesla on julkistamassa autopilot-järjestelmästään 8.0-version eli päivitetyn version, jonka pitäisi olla aiempaa turvallisempi.

Autopilot on niin sanottu semi-autonominen ajotila, eli auto pysyy tiellä ilman kuljettajan avustusta, mutta kuljettaja ei silti saa turvallisuussyistä ottaa käsiään ratista, vaikka se olisikin mahdollista.

Päivitys tulee Teslan kannalta hyvään aikaan, sillä autopilot-järjestelmä on kerännyt viime aikoina paljon kritiikkiä.

Teslaa on kritisoitu siitä, että se on käyttäytynyt vastuuttomasti kutsuessaan lähes itse ajavaa järjestelmäänsä autopilotiksi.

Nimi on viittaus siihen, että auto ajelisi itsekseen, vaikka Tesla ei itsekään suosittele, että kuljettaja ottaisi kätensä pois ratista.

Tesla itse sanoo, että järjestelmä pelastaa ihmishenkiä. Yhdessä kiistanalaisessa tapauksessa näin on saattanut jossain määrin käydäkin.

Eräs yhdysvaltalainen mies nimittäin väittää, että hänen Model X -Teslansa vei hänet sairaalaan, kun mies oli saanut kesken ajon keuhkoveritulpan (Lue lisää tapauksesta).

Toisaalta autopilot on tiettävästi aiheuttanut kolareita. Floridassa kuljettaja kuoli, kun autopilot ei tunnistanut suurta rekkaa kirkasta taivasta vasten.

Tesla pysyy kannassaan, että tilastollisesti autopilot on pelastanut henkiä, mutta moni on sitä mieltä, että se on vaarallinen järjestelmä.

Nyt tarjolla olisi kuulemma päivitys, joka kuulemma jarruttaa jopa ufon tullessa eteen.

Tesla ja monet uutissivustot ovat kertoneet, että autopilot-systeemin päivityksessä keskeisessä osassa on se, että nyt järjestelmä luottaa aiempaa enemmän tutkan tietoihin kuin kameroiden tietoihin.

Teslan mukaan tällainen järjestelmä olisi saattanut pelastaa esimerkiksi Floridassa rekkatörmäyksessä kuolleen kuljettajan.

Tutkan etuna kameraan nähden on se, että se tunnistaa asioita vaikkapa tiheän sumun, sateen tai lumen lävitse, eli huono näkyvyys tai laitteen ”sokaistuminen” eivät ole tällaisissa tilanteissa ongelma.

Tesla kertoi tapojensa mukaan asiasta hyvin teslamaisesti. Sen mukaan tutka haistaa minkä tahansa mitä sen eteen tulee, jolloin se tekee äkkijarrutuksen, oli kyseessä sitten ihminen, eläin, auto – tai vaikka ufo.

(Jos ollaan tarkkoja, siinä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, sillä eihän ufo ole sananmukaisesti mitään sen kummempaa kuin Unidentified Flying Object, eli tunnistamaton lentävä objekti. Tutkan kuin tutkan tulisi tunnistaa sellaiset.)

Ongelma voi olla siinä, että tutka ei varsinaisesti tiedä, mitä sen eteen tulee. Tämä saattaa johtaa niin sanottuihin vääriin positiivisiin tuloksiin: auto luulee, että edessä on jotain, vaikkei siinä olisikaan mitään.

”Jos auto jarruttelee jatkuvasti turhaan, se olisi parhaimmillaankin erittäin ärsyttävää ja pahimmillaan loukkaantumisriski”, Musk on sanonut.

Muskin mukaan tätä ongelmaa ei kuitenkaan päivitetyssä versiossa ole. Lisäksi järjestelmä oppii jatkuvasti, joten mitä enemmän sitä käyttää, sitä paremmin se Teslan mukaan toimii.

Järjestelmä tunnistaa Teslan mukaan esteen jopa silloin, jos Teslan edessä ajaa auto. Vaikka tämä auto ei huomaisi estettä, Tesla huomaisi. Teslan mukaan:

”Edessä ajava auto voi osua ufoon tiheässä sumussa, mutta Tesla ei osu siihen.”

Teslalta kerrotaan, että jos kaikki menee hyvin, päivitys on saatavilla tämän viikon keskiviikkona 21.9.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit