Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Ensi viikolla autonvalmistajat esittelevät Pariisin autonäyttelyssä tärkeimmät uutuusautonsa. Volkswagen kertoo esittelevänsä sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä.

Auto
 

Ensi viikolla alkavassa Pariisin autonäyttelyssä saattaa käydä niin, että kiinnostavimmat autot eivät suinkaan ole niitä nopeimpia urheiluautoja tai ylellisimpiä luksusautoja.

Suurimman huomion saattavat viedä ihan tavalliselle kansalle suunnatut autot.

Toinen autoista on Opel Ampera-e. Se on sähköauto, jossa on hintaluokkansa selkeästi pisin toimintasäde, laskennallisesti 400 kilometriä.

Opel Ampera-e on käytännössä pitkälti sama auto, jota myydään Yhdysvalloissa nimellä Chevrolet Bolt.

”Autoilla on monia yhteisiä osia kuten akku ja voimansiirtojärjestelmä, mutta niissä on myös omia osia”, Opel Finlandin PR-johtaja Johanna Laune kertoi HS:lle.

Bolt tulee myyntiin jo tämän vuoden lopussa Yhdysvalloissa, mutta Ampera-e tulee Eurooppaan Launeen mukaan ensi vuoden keväällä.

Suomen tilanne julkistetaan Launeen mukaan myöhemmin, kuten myös hinnat Suomessa. Boltin hinta Yhdysvalloissa on 35 000 dollaria, eli noin 31 500 euroa.

Toinen Pariisissa esiteltävä, ennakkoon huomiota herättänyt auto on niin ikään sähköauto. Se on Volkswagenin konseptiauto, jonka on tarkoitus aloittaa yhtiössä uusi aikakausi päästöhuijausskandaalin jälkeen.

Ei liene sattumaa, että Volkswagen julkistaa tietoja tästä ”uuden aikakauden autostaan” melko tarkalleen vuosi sen jälkeen, kun sen päästöhuijausskandaali paljastui.

Vielä autoista ei tiedetä juuri mitään, paitsi ehkä se kaikista tärkein asia: VW lupaa, että sen sähköautossa tulee olemaan lähes 500 kilometrin toimintasäde.

Lisäksi se on kompaktiluokan auto, eli ilmeisesti sen hinta yritetään saada mahdollisimman alas. Hinnastakaan ei tosin tässä vaiheessa ole tietoja.

Viime kuussa VW:n toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi Autonewsin mukaan saksalaismedialle, että auto tulee olemaan ulkomitoiltaan VW Golfin hachback-mallin luokkaa, mutta sisätiloiltaan isomman Passatin luokkaa. Tilavuutta saataisiin kasvatettua, koska auton akusto olisi asennettu auton pohjaan.

Auto olisi VW:n mukaan erityinen myös muotoilullisesti, eli sen suunnittelussa käytettäisiin selkeästi erilaista muotokieltä kuin tavallisissa Volkswageneissa.

”Se tulee olemaan yhtä vallankumouksellinen kuin Beetle (eli Kupla) oli seitsemän vuosikymmentä sitten”, VW sanoi tiedotteessaan.

Auton on tarkoitus tulla markkinoille vuonna 2018 tai 2019. Se saattaisi siis ehtiä kilpailemaan ainakin jossain määrin Teslan Model 3 -auton kanssa. Teslan autoa on varattu ennakkoon jo yli 400 000 kappaletta, vaikka sen julkaisupäivästä ei ole tarkkaa tietoa.

Chevrolet Boltilla on aikataulullisesti etulyöntiasema, sillä sen auto olisi tulossa myyntiin Yhdysvalloissa jo ensi vuoden keväällä. Lisäksi Bolt ja Opel Ampera-e päihittävät 400 kilometrin toimintasäteellään Model 3:n 346 kilometrin toimintasäteen.

Volkswagenin tavoitteena on, että se ja sen omistamat merkit kuten Porsche, Skoda ja Audi, laittavat kolmekymmentä erimallista täyssähköautoa markkinoille vuoteen 2025 mennessä.

VW odottaa, että se myy siihen mennessä kaksi kolme miljoonaa täyssähköautoa vuodessa, mikä olisi neljännes sen kokonaismyynnistä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Reseptit