Valikko
Auto

”Ihan sama onko -50 vai +50” – kolme sähköautoilijaa kertoo, miten sähköauto toimii paukkupakkasilla

Sähköauto voi olla parempi talviauto kuin polttomoottoriauto, väittävät sähköautoilijat. Mutta ongelmia kyllä löytyy.

Nyt kun Etelä-Suomea myöten yli 20 asteen pakkanen jäädyttää korvat, saa nenän vuotamaan ja sormet kuolioon, on autoilijoiden pidettävä entistä tarkemmin huolta autoistaan (lue vinkit, joilla autosi selviää pakkasesta).

Esimerkiksi moottori ei tykkää, kun se käynnistyy kylmänä – jos se edes käynnistyy. Auton sisätilojen lämpiämiseen menee niin kauan, että lapset takapenkillä itkevät kylmästä.

Kaiken tämän voi välttää, jos omistaa sähköauton.

Sähköauto, jota parjataan nimenomaan huonon talvikäytettävyytensä takia, on jopa parempi talviauto kuin polttomoottoriauto, sanovat tämän jutun kolme sähköautoilijaa.

Täytyy vain sietää sitä kaikista ikävintä sähköauton talvikäyttöön liittyvää hankaluutta.

Jari Sarasvuo, Tesla Model S ja toimintasädetrauma

Yritysvalmentaja Jari Sarasvuolla on käytössään jo toinen Tesla Model S. Ensimmäisestä hän hankkiutui kiukuspäissään eroon.

Sarasvuo selittää:

”Purin kaupan. Kuluttajana loukkaannuin siitä, että toimintasäteeksi luvattiin 502 kilometriä, mutta en päässyt Kauniaisista Turkuun ja takaisin – kesällä. Jos maksan 139 000 euroa cash autosta, niin asiakaslupauksessa ei voi olla 40 prosentin heittoa.”

Tämän saman punaisen auton osti Sarasvuon lähellä asuva kaveri. Sarasvuo tuli pikkuhiljaa katumapäälle entistä autoa katsellessaan. Lopulta hän osti nykyisen nelivetoisen, noin 700-hevosvoimaisen Teslansa.

”Toimintasädetraumasta”, kuten Sarasvuo asian ilmaisee, selvittyään Sarasvuo pitää nyt sähköautoilua seikkailuna, johon pitää asennoitua oikein ja suunnitelmallisesti.

Seikkailu se on etenkin talvella.

”Toimintasäteestä lähtee tällaisilla keleillä melkein puolet. Sehän on vähän sama, jos ajaisit tavallisella autolla, ja pakkasella sulta otettaisiin puolet bensasta tankista. Hehheh! Mutta hyvä puoli on se, että Teslan tankkaaminen ei ole kallista. Meidän yösähköhinnalla ’tankilliselle’ tulee hintaa 3,5 euroa.”

Sarasvuo teki autollaan oman talvitestin. Hän jätti tahallaan auton kolmeksi pakkaspäiväksi (10– 21 astetta pakkasta) ja kahdeksi pakkasyöksi (15– 23 astetta pakkasta) pihalle ilman, että se oli piuhassa kiinni.

Tuollaisen jälkeen polttomoottoriauto voisi hyvinkin olla lähtemättä liikkeelle. Ja vaikka se lähtisikin, moottorille se olisi pahasti epäterveellistä.

Tesla ei yskinyt.

”Lähti ajoon vaivatta.”

Isoin ongelma on se toimintasäde. Sarasvuon ajotyylillä se on normaalisti noin 350 kilometriä, mutta näillä pakkasilla se putosi alle kahteensataan. Ison osan toimintasäteestä haukkaa lämmitys.

”Jos haluaisin, voisin ajaa tavalla, joka vähentäisi pakkashaittaa toimintasäteen suhteen. Nyt lämmittelin aikani kuluksi persuustani, sormiani, tuulilasia, takaikkunaa jopa taustapeilejä ja käytin muitakin sähkölaitteita surutta.”

Kylmänä Tesla ei myöskään kiihdy mihinkään eikä ota talteen jarrutusenergiaa, koska kylmät akut estävät nämä toimet.

Sarasvuon mukaan toimintasäde ei kuitenkaan ole ongelma edes pitkällä matkalla, jos osaa olla luova, sillä Tesla on haluttu auto.

”Mä voin soittaa vaikka tuntemattomalle tyypille ja kysyä, että vaihdetaanko autoja kolmeksi päiväksi päittäin, kun pitää mennä Janakkalaan. Kuka tahansa vaihtaa. Tämä on sitä jakamistaloutta.”

Vikke Hyvönen, Nissan Leaf ja Webastonkaipuu

Vikke Hyvösellä on leasing-Leaf käytössään vielä 2017 kevääseen asti. Talviajossa on haitannut ainoastaan toimintasäde, joka on Nissan Leafissakin lähes puolittunut.

Koska Leafissa on pienemmät akut kuin Teslassa, autolla pääsee näillä keleillä noin 80 kilometriä. Kylmät akut myös latautuvat hitaammin.

”Näillä keleillä olisi hyvä olla joku Webaston tyyppinen, polttoaineella toimiva lämmitin, koska nimenomaan lämmittäminen vie sähköä ja sitä myöten ajomatkaa älyttömästi”, Hyvönen sanoo.

Muutoin meno on mukavaa ja luotettavaa. Auton ollessa latauksessa sen saa lämpimäksi jo ennen ajoa äkkiä. Esilämmittämättäkin ajossa ei tarvitse odotella moottorin lämpiämistä, jotta auto lämpenee.

Leafin kanssa ei ole ongelmia pakkasilla, kunhan ajomatkat pysyvät lyhyinä ja auton saa laitettua piuhaan kiinni. Mutta jos menisi vaikka Lappiin ja jättäisi auton niille sijoilleen pitkäksi aikaa, saattaisi tulla tenkkapoo.

”Leafissa menee akkujen lämmitin päälle, jos akkujen lämpötila laskee muistaakseni alle -17 asteen. Ja jos akun varaus menee alle 30 prosenttiin, tuo järjestelmä lopettaa toimintansa. Jos akut ovat alle -25 asteessa, auto ei anna moottorin käynnistyä. Auto on sitten siinä siihen asti, kunnes akut saa jotenkin lämmitettyä yli -25 asteeseen.”

Vesa Linja-aho, Tesla Model S ja sähkömoottoritekniikan ihmeet

Vesa Linja-aho toimii autoelektroniikan lehtorina Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Hän laskeskelee, että Hyvösen ja Sarasvuon tarinat sähköautojensa toimintasäteen puolittumisesta kuulostavat oikeilta.

”Pirullisin juttu on se, että pakkasella ilman tiheys kasvaa, ja sille ei paraskaan insinööri voi mitään. Kuutio pakkasilmaa painaa enemmän kuin kuutio helleilmaa. Se johtaa siihen, että autolla on enemmän massaa tieltään työnnettävään, mikä syö toimintasädettä.”

Asiaa voi ajatella pudotettavan rautakuulan avulla. Se putoaa paljon nopeammin ilman halki lattialle kuin veden halki uima-altaan pohjaan, koska vesi on ilmaa tiheämpää.

”Myös kitkahäviöt liikkuvissa osissa kasvavat. Tämä ilmiö on tuttu jokaiselle joka on ajanut paukkupakkasessa seissyttä polkupyörää."

Nämä ilmiöt tapahtuvat toki polttomoottoriautoillekin, mutta sillä ei ole väliä, koska niiden toimintasäde on joka tapauksessa riittävän pitkä, ja niitä voi tankata missä vaan. Sähköautoissa ilmanvastuksen kasvamisen huomaa pienemmän toimintasäteen takia kouriintuntuvammin.

Myös sisätilojen lämmittämisen kulutusvaikutus on sähköautoissa kouriintuntuvampi kuin polttomoottoriautoilla, sillä polttomoottoriautossa lämpö tulee moottorin hukkalämmöstä. Sähkömoottorin hyötysuhde on niin hyvä, että hukkalämpöä ei juuri tule, ja ilma lämmitetään akun virran voimin – mikä tietenkin syö toimintasädettä kuin nälkäinen rotta.

”Jos autossa on 25 kilowattitunnin akku ja 5 kilowatin lämmitin, niin se ohjaamon lämmitys syö tunnin matkalla akun varauksesta ja siten toimintasäteestä 20 prosenttia, jos lämmitin hohkaa täysillä. Ja näillä pakkasilla se hohkaa.”

Ilmanvastuksen kasvu ja sisätilojen lämmitys ovat Linja-ahon mukaan merkittävimpiä toimintasäteen tappajia, sillä esimerkiksi Teslassa ja Nissan Leafissa on pätevä akkujen lämmitystoiminto.

Tämä estää sen, mikä tapahtuu esimerkiksi matkapuhelimen kanssa pakkasella: akku tyhjenee todella nopeasti. Myös ajossa akku lämpiää ja se on niin iso, ettei se kylmene yhtä herkästi kuin vaikkapa puhelin.

Kaikissa sähköautoissa, esimerkiksi e-Golfissa, aktiivista akuston lämmitystä ei ole, joten niiden kanssa saattaa olla erityisen paljon toimintasädeongelmia oikein pahoilla pakkasilla.

”Tosin vielä parinkymmenen asteen pakkasessa koeajamani e-Golf toimi nätisti. ”

Muutamista ongelmista huolimatta Linja-aho on iloinen pakkasessa ajava Tesla-kuski.

”Ennen kun alan pukeutua, laitan kännykkäsovelluksesta auton ohjaamon lämmityksen. Kun menen autoon, se on jo lämmin.”

Moni polttomoottoriauton talviongelma ei kuulu sähköautoihin.

”Sähköautossa ei ole jähmeitä öljyjä, tankkiin hyytyvää dieseliä, halkeavaa öljypohjaa, hitaasti lämpiävää ohjaamoa tai tankkausasemalla jäätyviä sormia. Se lähtee aina käyntiin kuin palmun alta. Sähkömoottorin toiminnan kannalta on ihan sama, onko 50 astetta pakkasta vai lämmintä.”

Tesla on toki kylmien akkujen takia hetken tehoton kuten Sarasvuolla, mutta äkkiä akut ovat lämpimiä ja tehot tulevat käyttöön.

”Tavallaan sähköauto on parempi talviauto kuin polttomoottoriauto.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköauto
  • Pakkanen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      ”Vapauttakaa Melania” – Melania Trumpin lannistuva ilme Trumpin virkaanastujaisissa hämmentää somessa, tästä on kyse

    2. 2

      Jos et jaksa venytellä, tee edes tämä – asiantuntija näyttää kaksi liikettä, jotka huoltavat koko kehon

    3. 3

      Uusi Vain elämää -osallistujalista on pöyristyttävä – eikä se ole edes tulevan kauden pahin ongelma

    4. 4

      Tämän opin seksityöntekijöiden arjesta Suomessa kun katsoin uuden kotimaisen dokumentin

    5. 5

      IS: Trump esittää Suomen suurlähettilääksi David Baltonia

    6. 6

      Kansanedustaja Touko Aalto harkitsee siirtymistä siviilipalvelukseen Jussi Niinistön puheiden takia – toivoo ministerin pyytävän anteeksi

    7. 7

      Hollannin pääministeri avoimessa kirjeessä: Jos maan tavat eivät sovi, häipykää maasta

    8. 8

      Lopetetaan sinkkujen neuvominen

    9. 9

      Nimimerkki Musta Pekka mielipidesivulla: Työttömyyteni jatkuessa tunnen vihaa päättäjiä ja yhteiskuntaa kohtaan

    10. 10

      Vieraiden miesten treffipyyntöjä, uhkailua ja savukaasupanos työpaikalla – kostoa hautonut asiakas vainosi vuosia Marjo Oinosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi Vain elämää -osallistujalista on pöyristyttävä – eikä se ole edes tulevan kauden pahin ongelma

    2. 2

      ”Vapauttakaa Melania” – Melania Trumpin lannistuva ilme Trumpin virkaanastujaisissa hämmentää somessa, tästä on kyse

    3. 3

      Jos et jaksa venytellä, tee edes tämä – asiantuntija näyttää kaksi liikettä, jotka huoltavat koko kehon

    4. 4

      Tämän opin seksityöntekijöiden arjesta Suomessa kun katsoin uuden kotimaisen dokumentin

    5. 5

      Vieraiden miesten treffipyyntöjä, uhkailua ja savukaasupanos työpaikalla – kostoa hautonut asiakas vainosi vuosia Marjo Oinosta

    6. 6

      Nimimerkki Musta Pekka mielipidesivulla: Työttömyyteni jatkuessa tunnen vihaa päättäjiä ja yhteiskuntaa kohtaan

    7. 7

      Rocktähtien sanat kovenevat Trumpia kohtaan – Bruce Springsteen ryhtyi julistamaan presidentin vastaista ”uutta vastarintaa”

    8. 8

      Superbakteereita vastaan täytyy keksiä aivan uusia keinoja tai taistelu on hävitty: ”Meidän täytyy taas tottua siihen, että lapset kuolevat”

    9. 9

      Onneton autoverodraama on osoitus poliittisen pelisilmän puutteesta

    10. 10

      Ministeri Berner: Liikenneverkko­yhtiön valmistelu keskeytetään, autoverosta ei luovuta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    2. 2

      CNN otti Trumpin virkaanastujaisista uskomattoman kuvan – yleisön voi laskea vaikka yksitellen

    3. 3

      Trump suuttui median uutisoimasta vaatimattomasta yleisömäärästä – ilmakuvat näyttävät karun totuuden virkaanastujaisista

    4. 4

      Poliisi epäilee Helsingissä ”kaikkien aikojen korruptiotapausta” – Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikkö vangittu

    5. 5

      Olivia Oras ryhtyi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana vip-elämää – mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    6. 6

      Miehen epäillään tunkeutuneen sikalaan ja paritelleen karjun kanssa Oulun seudulla

    7. 7

      Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi

    8. 8

      Tältä me näytämme aamulla bussissa ja metrossa – Akseli Valmusen kuvareportaasi

    9. 9

      Helsinkiä riivaa huutava pula nuorista miehistä – katso HS:n koneesta, puuttuuko kotikulmiltasi naisia vai miehiä

    10. 10

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    11. Näytä lisää