Valikko
Auto

”Ihan sama onko -50 vai +50” – kolme sähköautoilijaa kertoo, miten sähköauto toimii paukkupakkasilla

Sähköauto voi olla parempi talviauto kuin polttomoottoriauto, väittävät sähköautoilijat. Mutta ongelmia kyllä löytyy.

Nyt kun Etelä-Suomea myöten yli 20 asteen pakkanen jäädyttää korvat, saa nenän vuotamaan ja sormet kuolioon, on autoilijoiden pidettävä entistä tarkemmin huolta autoistaan (lue vinkit, joilla autosi selviää pakkasesta).

Esimerkiksi moottori ei tykkää, kun se käynnistyy kylmänä – jos se edes käynnistyy. Auton sisätilojen lämpiämiseen menee niin kauan, että lapset takapenkillä itkevät kylmästä.

Kaiken tämän voi välttää, jos omistaa sähköauton.

Sähköauto, jota parjataan nimenomaan huonon talvikäytettävyytensä takia, on jopa parempi talviauto kuin polttomoottoriauto, sanovat tämän jutun kolme sähköautoilijaa.

Täytyy vain sietää sitä kaikista ikävintä sähköauton talvikäyttöön liittyvää hankaluutta.

Jari Sarasvuo, Tesla Model S ja toimintasädetrauma

Yritysvalmentaja Jari Sarasvuolla on käytössään jo toinen Tesla Model S. Ensimmäisestä hän hankkiutui kiukuspäissään eroon.

Sarasvuo selittää:

”Purin kaupan. Kuluttajana loukkaannuin siitä, että toimintasäteeksi luvattiin 502 kilometriä, mutta en päässyt Kauniaisista Turkuun ja takaisin – kesällä. Jos maksan 139 000 euroa cash autosta, niin asiakaslupauksessa ei voi olla 40 prosentin heittoa.”

Tämän saman punaisen auton osti Sarasvuon lähellä asuva kaveri. Sarasvuo tuli pikkuhiljaa katumapäälle entistä autoa katsellessaan. Lopulta hän osti nykyisen nelivetoisen, noin 700-hevosvoimaisen Teslansa.

”Toimintasädetraumasta”, kuten Sarasvuo asian ilmaisee, selvittyään Sarasvuo pitää nyt sähköautoilua seikkailuna, johon pitää asennoitua oikein ja suunnitelmallisesti.

Seikkailu se on etenkin talvella.

”Toimintasäteestä lähtee tällaisilla keleillä melkein puolet. Sehän on vähän sama, jos ajaisit tavallisella autolla, ja pakkasella sulta otettaisiin puolet bensasta tankista. Hehheh! Mutta hyvä puoli on se, että Teslan tankkaaminen ei ole kallista. Meidän yösähköhinnalla ’tankilliselle’ tulee hintaa 3,5 euroa.”

Sarasvuo teki autollaan oman talvitestin. Hän jätti tahallaan auton kolmeksi pakkaspäiväksi (10– 21 astetta pakkasta) ja kahdeksi pakkasyöksi (15– 23 astetta pakkasta) pihalle ilman, että se oli piuhassa kiinni.

Tuollaisen jälkeen polttomoottoriauto voisi hyvinkin olla lähtemättä liikkeelle. Ja vaikka se lähtisikin, moottorille se olisi pahasti epäterveellistä.

Tesla ei yskinyt.

”Lähti ajoon vaivatta.”

Isoin ongelma on se toimintasäde. Sarasvuon ajotyylillä se on normaalisti noin 350 kilometriä, mutta näillä pakkasilla se putosi alle kahteensataan. Ison osan toimintasäteestä haukkaa lämmitys.

”Jos haluaisin, voisin ajaa tavalla, joka vähentäisi pakkashaittaa toimintasäteen suhteen. Nyt lämmittelin aikani kuluksi persuustani, sormiani, tuulilasia, takaikkunaa jopa taustapeilejä ja käytin muitakin sähkölaitteita surutta.”

Kylmänä Tesla ei myöskään kiihdy mihinkään eikä ota talteen jarrutusenergiaa, koska kylmät akut estävät nämä toimet.

Sarasvuon mukaan toimintasäde ei kuitenkaan ole ongelma edes pitkällä matkalla, jos osaa olla luova, sillä Tesla on haluttu auto.

”Mä voin soittaa vaikka tuntemattomalle tyypille ja kysyä, että vaihdetaanko autoja kolmeksi päiväksi päittäin, kun pitää mennä Janakkalaan. Kuka tahansa vaihtaa. Tämä on sitä jakamistaloutta.”

Vikke Hyvönen, Nissan Leaf ja Webastonkaipuu

Vikke Hyvösellä on leasing-Leaf käytössään vielä 2017 kevääseen asti. Talviajossa on haitannut ainoastaan toimintasäde, joka on Nissan Leafissakin lähes puolittunut.

Koska Leafissa on pienemmät akut kuin Teslassa, autolla pääsee näillä keleillä noin 80 kilometriä. Kylmät akut myös latautuvat hitaammin.

”Näillä keleillä olisi hyvä olla joku Webaston tyyppinen, polttoaineella toimiva lämmitin, koska nimenomaan lämmittäminen vie sähköä ja sitä myöten ajomatkaa älyttömästi”, Hyvönen sanoo.

Muutoin meno on mukavaa ja luotettavaa. Auton ollessa latauksessa sen saa lämpimäksi jo ennen ajoa äkkiä. Esilämmittämättäkin ajossa ei tarvitse odotella moottorin lämpiämistä, jotta auto lämpenee.

Leafin kanssa ei ole ongelmia pakkasilla, kunhan ajomatkat pysyvät lyhyinä ja auton saa laitettua piuhaan kiinni. Mutta jos menisi vaikka Lappiin ja jättäisi auton niille sijoilleen pitkäksi aikaa, saattaisi tulla tenkkapoo.

”Leafissa menee akkujen lämmitin päälle, jos akkujen lämpötila laskee muistaakseni alle -17 asteen. Ja jos akun varaus menee alle 30 prosenttiin, tuo järjestelmä lopettaa toimintansa. Jos akut ovat alle -25 asteessa, auto ei anna moottorin käynnistyä. Auto on sitten siinä siihen asti, kunnes akut saa jotenkin lämmitettyä yli -25 asteeseen.”

Vesa Linja-aho, Tesla Model S ja sähkömoottoritekniikan ihmeet

Vesa Linja-aho toimii autoelektroniikan lehtorina Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Hän laskeskelee, että Hyvösen ja Sarasvuon tarinat sähköautojensa toimintasäteen puolittumisesta kuulostavat oikeilta.

”Pirullisin juttu on se, että pakkasella ilman tiheys kasvaa, ja sille ei paraskaan insinööri voi mitään. Kuutio pakkasilmaa painaa enemmän kuin kuutio helleilmaa. Se johtaa siihen, että autolla on enemmän massaa tieltään työnnettävään, mikä syö toimintasädettä.”

Asiaa voi ajatella pudotettavan rautakuulan avulla. Se putoaa paljon nopeammin ilman halki lattialle kuin veden halki uima-altaan pohjaan, koska vesi on ilmaa tiheämpää.

”Myös kitkahäviöt liikkuvissa osissa kasvavat. Tämä ilmiö on tuttu jokaiselle joka on ajanut paukkupakkasessa seissyttä polkupyörää."

Nämä ilmiöt tapahtuvat toki polttomoottoriautoillekin, mutta sillä ei ole väliä, koska niiden toimintasäde on joka tapauksessa riittävän pitkä, ja niitä voi tankata missä vaan. Sähköautoissa ilmanvastuksen kasvamisen huomaa pienemmän toimintasäteen takia kouriintuntuvammin.

Myös sisätilojen lämmittämisen kulutusvaikutus on sähköautoissa kouriintuntuvampi kuin polttomoottoriautoilla, sillä polttomoottoriautossa lämpö tulee moottorin hukkalämmöstä. Sähkömoottorin hyötysuhde on niin hyvä, että hukkalämpöä ei juuri tule, ja ilma lämmitetään akun virran voimin – mikä tietenkin syö toimintasädettä kuin nälkäinen rotta.

”Jos autossa on 25 kilowattitunnin akku ja 5 kilowatin lämmitin, niin se ohjaamon lämmitys syö tunnin matkalla akun varauksesta ja siten toimintasäteestä 20 prosenttia, jos lämmitin hohkaa täysillä. Ja näillä pakkasilla se hohkaa.”

Ilmanvastuksen kasvu ja sisätilojen lämmitys ovat Linja-ahon mukaan merkittävimpiä toimintasäteen tappajia, sillä esimerkiksi Teslassa ja Nissan Leafissa on pätevä akkujen lämmitystoiminto.

Tämä estää sen, mikä tapahtuu esimerkiksi matkapuhelimen kanssa pakkasella: akku tyhjenee todella nopeasti. Myös ajossa akku lämpiää ja se on niin iso, ettei se kylmene yhtä herkästi kuin vaikkapa puhelin.

Kaikissa sähköautoissa, esimerkiksi e-Golfissa, aktiivista akuston lämmitystä ei ole, joten niiden kanssa saattaa olla erityisen paljon toimintasädeongelmia oikein pahoilla pakkasilla.

”Tosin vielä parinkymmenen asteen pakkasessa koeajamani e-Golf toimi nätisti. ”

Muutamista ongelmista huolimatta Linja-aho on iloinen pakkasessa ajava Tesla-kuski.

”Ennen kun alan pukeutua, laitan kännykkäsovelluksesta auton ohjaamon lämmityksen. Kun menen autoon, se on jo lämmin.”

Moni polttomoottoriauton talviongelma ei kuulu sähköautoihin.

”Sähköautossa ei ole jähmeitä öljyjä, tankkiin hyytyvää dieseliä, halkeavaa öljypohjaa, hitaasti lämpiävää ohjaamoa tai tankkausasemalla jäätyviä sormia. Se lähtee aina käyntiin kuin palmun alta. Sähkömoottorin toiminnan kannalta on ihan sama, onko 50 astetta pakkasta vai lämmintä.”

Tesla on toki kylmien akkujen takia hetken tehoton kuten Sarasvuolla, mutta äkkiä akut ovat lämpimiä ja tehot tulevat käyttöön.

”Tavallaan sähköauto on parempi talviauto kuin polttomoottoriauto.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköauto
  • Pakkanen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    2. 2

      Himoautoileva toimittaja vaihtoi viikoksi kaupunkipyörään: poliisi pysäytti, kuntosalilla käynti lopahti – ja ihan eri Helsinki avautui

    3. 3

      Suomi suostui erikoiseen pyyntöön – Ilmavoimat lahjoittaa Hawk-harjoitushävittäjän Sveitsiin

    4. 4

      Iikka Kivi jättäytyy stand up -kiertueelta ”seksistisen viestin” takia – Naiskoomikoiden ammattitaitoa epäilleen promoottorin mukaan 24 miehen kiertue luultavasti peruuntuu

    5. 5

      Töitä olisi heti 9 000 osaavalle koodarille, mutta tekijöitä ei löydy – ”Vaikka maksaisit mitä, se ei muuttaisi tilannetta”, sanoo ohjelmistoyrityksen teknologiajohtaja

    6. 6

      Oululainen Venla Karppinen, 19, sai himoitun paikan maineikkaasta Oxfordin yliopistosta – Suomeen paluu ei enää innosta

    7. 7

      Suorasukaisen musiikkikriitikon Seppo Heikinheimon itsemurhasta on 20 vuotta – kollegani oli muutakin kuin muistelmien ”mätämuna”

    8. 8

      Mauno Koiviston haudasta tuli hetkessä Helsingin uusin nähtävyys – katso HS:n suora lähetys Hietaniemen hautausmaalta

    9. 9

      Alkoholin liikakäyttö on paljon vakavampi uhka kuin tupakanpoltto – silti vain tupakoitsijat ovat ajojahdin kohteina

    10. 10

      Kahdeksan kilometrin korkeudesta Mount Everestiltä löytyi neljä ruumista – on arvoitus, keitä he olivat ja koska he kuolivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tellervo Koivisto jätti jäähyväiset aviomiehelleen Mauno Koivistolle

    2. 2

      Mauno Koivisto saatettiin haudan lepoon, Suomi herkistyi muistelemaan presidenttiä ja itsenäisyyden vaiheita – HS kokosi hautajaispäivän tärkeimmät hetket

    3. 3

      Alkoholin liikakäyttö on paljon vakavampi uhka kuin tupakanpoltto – silti vain tupakoitsijat ovat ajojahdin kohteina

    4. 4

      Britannia raivostui USA:lle Manchester-kuvien vuotamisesta – Trump lupasi kovia otteita hallintonsa vuotajia vastaan ja ulkoministeri Tillerson matkustaa Britanniaan

    5. 5

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    6. 6

      Hautajaisten sotilaallisuus yllätti eduskunnan entisen pääsihteerin Seppo Tiitisen: ”Sopi Maunolle, kenraalit olivat helisemässä hänen kanssaan”

    7. 7

      Himoautoileva toimittaja vaihtoi viikoksi kaupunkipyörään: poliisi pysäytti, kuntosalilla käynti lopahti – ja ihan eri Helsinki avautui

    8. 8

      Koiviston vävy lausui kiitoksen muistotilaisuudessa: ”Tilaisuus on sekä valtiollinen, sotilaallinen, että oikealla tavalla hengellinen”

    9. 9

      Presidentti Mauno Koiviston hautajaiset alusta loppuun – seppeleiden lasku, siunaustilaisuus, yleisö kaduilla, surusaattue ja hautaan lasku

    10. 10

      Trump yllätti Nato-kokouksessa: Ei luvannut tukea yhteispuolustukselle, vaati maahanmuuton valvontaa ja terrorismin kitkemistä kokonaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      200 tonnia kemikaaleja muutti rehevöityneen suomalais­järven turkoosin­kirkkaaksi kuin Välimeri – ”Muutos on aivan uskomaton”

    2. 2

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    3. 3

      Luokkahyppy voi myös kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan

    4. 4

      Luokkajako lentokoneessa näkyy ilmaraivona

    5. 5

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    6. 6

      Kemikaalein puhdistettu järvi nousi supersuosituksi, video veden alta todistaa häkellyttävän hyvän näkyvyyden: ”Norjan meret jäävät toiseksi”

    7. 7

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    8. 8

      Kauppatieteiden opiskelija havahtui turhanpäiväiseen kulutukseensa ja alkoi vältellä kaikkea muoviin pakattua – nyt hän tekee jopa deodoranttinsa itse

    9. 9

      Onko tämä kaikkien aikojen seuramatka? 800 suomalaista lähtee Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta, joka voi pelastaa miljoonia lapsia – sinä voit hakea mukaan matkalle

    10. 10

      Turkoosinkirkkaaksi hetkessä muuttunut suomalaisjärvi herättää ihailua ja epäilyä: Onko kemikaalikäsittely varmasti turvallinen? Entä voitaisiinko sillä kirkastaa myös Töölönlahti?

    11. Näytä lisää