Valikko
Auto

Miten Volkswagen voi korjata päästöautot niin, ettei niiden kulutus muutu? Tutkija vastaa

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko pitää Volkswagenin tiedotuspolitiikkaa omituisena

”Kaikki on pantava pöydälle. Mitään ei lakaista maton alle.”

Näin julisti Volkswagenin hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch joulukuussa pidetyssä tiedotustilaisuudessa. Hän puhui päästöskandaalista, joka on ryöpyttänyt autojättiä syksystä lähtien.

Paljon tietoa on kuitenkin yhä jossain muualla kuin pöydällä.

Keskeisiä avoimia kysymyksiä ovat muun muassa seuraavat:

1. Huijasiko Volkswagen päästötestejä laajasti myös Euroopassa?

2. Miten päästöautoihin tehtävät korjaukset vaikuttavat autoihin?

Kysymykset liittyvät keskeisesti toisiinsa, ja jälkimmäiseen kysymykseen Volkswagen on jo vastannut.

Harmi vain, että vastaus herättää vain lisää kysymyksiä.

Volkswagen on kertonut korjaavansa päästöskandaaliin liittyvät 11 miljoonaa dieselautoa tämän vuoden aikana. Tällaisia autoja on Suomessa yli 64 000 kappaletta.

Suomalaisille asiakkailleen saksalaisyhtiö on kertonut, että korjausten tavoitteena on tehdä autoista sellaisia, että ne täyttävät lainmukaiset päästöstandardit.

”Tavoitteena on, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia”, Volkswagen kertoo tiedotteessa.

Hetkinen.

Jos autoissa on päästöjä vääristelevä ohjelmisto, miten autot on mahdollista korjata niin, ettei autoon tule juuri mitään muutoksia? Luulisi, että päästöjä vääristelevän ohjelmiston poisto vaikuttaisi auton tehoihin tai kulutukseen.

Kyseessä on Volkswagenin ”tavoite”, mutta onko mahdollista, että siinä ei onnistuta?

HS kysyi asiaa Volkswageneita Suomeen maahantuovalta VV-Auto Groupilta sähköpostitse.

Viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen vastasi:

”Korjaukseen liittyen Volkswagen-konserni on valmistajana kertonut, että tavoitteena on ettei tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia.

Saksan viranomainen (KBA) on hyväksynyt ratkaisut, eikä meillä ole mitään syytä epäillä etteikö se onnistuisi.”

Vaikkei maahantuojalla olisi syytä epäillä asiaa, monilla auton omistajilla on.

Etenkin Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa Volkswagenin autot päästivät jopa kymmeniä kertoja luvattua enemmän typen oksideita. Esimerkiksi VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko pitää selvänä, että Yhdysvalloissa myytyihin autoihin tulee muutoksia, kun päästöjä vääristellyt ohjelmisto poistetaan autoista.

Laurikolla on kymmenien vuosien kokemus autojen päästötutkimuksista.

”Polttoaineenkulutus tulee todennäköisesti kasvamaan, ja alimmilla kierroksilla moottorin vääntömomentti voi heikentyä”. hän sanoo.

”Mutta siitä ei olekaan varmempaa tietoa, mitä amerikkalaisille autoille tullaan tekemään.”

Euroopassa myytyjen autojen korjauksista Volkswagen on lausunut näin:

  • 1,2 ja 2,0 -litraisiin moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, ja tämä toimenpide kestää noin puoli tuntia.

  • 1,6-litraisiin moottoreihin tehdään myös ohjelmistopäivitys. Tämän lisäksi asennetaan ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin etupuolelle. Nämä toimenpiteet kestävät alle tunnin.

Näillä toimenpiteillä siis päästöhuijausohjelmiston vaikutus poistuu, mutta autojen tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen ei tule muutoksia.

Miten se voi olla mahdollista?

”Voi olla, että päästötestejä huijaavaa ohjelmistoa ei ole käytetty Euroopassa, ainakaan kovin laajasti. Ehkä se on ollut useimmissa autoissa vain ominaisuus, jota ei ole käytetty. Ja nyt se vain poistetaan sieltä”, sanoo Juhani Laurikko.

On totta, että vielä on epäselvää, miten huijausohjelmisto on toiminut Euroopassa vai onko lainkaan. Sen Volkswagen on myöntänyt, että päästöhuijausohjelmistoja on Euroopassa, mutta niiden toiminnasta täällä ei ole yhtä tarkkoja tietoja kuin Yhdysvalloissa.

On kuitenkin viitteitä, että Volkswagen on huijannut päästötestejä myös Euroopassa.

Britannian yleisradioyhtiö BBC teetti tutkivan journalismin Panorama-ohjelmassaan testin, jossa mitattiin 2,0-litraisen VW Passatin päästöjä. Tässä autossa on EA 189 -tyypin dieselmoottori, jollaisiin päästöhuijausohjelmisto on asennettu.

Autolle tehtiin ensin Euro 5 -päästöstandardien mukaiset testit, jotka Passat läpäisi kirkkaasti.

Auton typenoksidipäästöt olivat 167 mg/km, kun sallittu raja oli 180 mg/km.

Päästöhuijausohjelmisto tunnistaa, milloin auto on testauksessa, joten seuraavalla kerralla testi suoritettiin toisin.

Autoa muun muassa kiihdytettiin testausympäristössä ja testi ajettiin kuumalla moottorilla, jotta ohjelmisto luulisi auton olevan tien päällä.

Auton päästöt nousivat voimakkaasti: nyt typenoksidipäästöt olivat 435 mg/km.

BBC näytti testituloksia Volkswagenin edustajalle, joka vahvisti, että päästöhuijausohjelmisto oli todennäköisesti ollut aktiivinen.

Laurikon mukaan autojen typpioksidipäästöt vaikuttavat suoraan esimerkiksi polttoaineenkulutukseen. Polttoaineenkulutusta saadaan alas, kun auton annetaan päästää enemmän typenoksideita.

Miten Volkswagen sitten voi luvata korjaavansa päästöhuijausautot siten, että polttoaineenkulutus ei muutu?

Yksi vastaus on se, että päästöohjelmisto ei ole ollut Euroopassa käytössä. Ehkä BBC:n testi vain todisti sen, mitä jo tiedetään: että käytännössä kaikki autot päästävät tositilanteessa enemmän kuin laboratoriossa.

Toinen vastaus voi olla se, että korjausteknologia, moottorinohjausjärjestelmien ohjelmointi ja optimointi on kehittynyt niin, että autot voidaan korjata luvatusti. Mikä ei onnistunut aiemmin, voi onnistua nyt.

Kaiken kaikkiaan tilanne on yhä sekava, vaikka Volkswagen kertoo pyrkivänsä täyteen avoimuuteen.

”Tiedotuspolitiikka on ollut omituista”, sanoo Laurikko.

”Jos ajatellaan, että eurooppalaisissa autoissa on ollut ominaisuus (päästötestejä huijaava ohjelmisto), mutta sitä ei ole hyödynnetty, miksi Volkswagen on tunnustanut jotain sellaista, mitä se ei ole tehnyt. Oliko kyse paniikista vai tiedon puutteesta? Vai kriisiviestinnästä, jossa ollaan jo vähän liian rehellisiä ja kerrotaan jotain sellaista, mitä ei ole edes tehty.”

Ainakaan Volkswagenilla ei pitäisi olla yhtä suurta tarvetta huijata Euroopassa kuin sillä on ollut Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa päästörajat ovat nimittäin huomattavasti tiukemmat kuin Euroopassa.

Kun Yhdysvalloissa auton typenoksidit saavat olla tiukimmassa luokassa korkeintaan 43,5 milligrammaa kilometrillä, Euroopassa lukema on dieselautoille ollut 180 milligrammaa. Tosin määräykset kiristyivät syyskuun alussa myös Euroopassa, ja lukema on nyt 80 milligrammaa.

Volkswagenin johto on myöntänyt, että päästöhuijaus johtui yhtiön liian kovista tavoitteista valloittaa Yhdysvaltain markkinat. Euroopassa sillä oli jo tukeva jalansija, joka sai tukea maanosan löysemmistä päästörajoista.

Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller sanoi joulukuussa, että Euroopassa autojen korjaukset tulevat olemaan Yhdysvaltoja helpompia. Hän sanoi myös, että yhtiö aikoo tuoda päästöskandaaliin johtaneet tapahtumat julki.

”Me emme lepää ennen kuin kaikki on selvitetty – annan tästä sanani”, Müller sanoi.

Volkswagen-konsernin autojen korjaukset alkavat Suomessa maaliskuussa. Lue lisää tästä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Volkswagen
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    2. 2

      Ministeri Bernerin pelottelutaktiikassa on eräs perin tuttu, mutta holtiton piirre

    3. 3

      Perussuomalaiset tekevät rasismirikoksistaan vaalimainoksia

    4. 4

      Juristit vaativat sarjoja ja elokuvia ladanneilta rahaa uhkauskirjeillä – ”Lakimieheltä on turha kysyä moraalista”

    5. 5

      Sinisilmäiset vanhemmat uskoivat sadun koulun järjestämästä laivaristeilystä – valvojia olikin hankittu Tinderistä

    6. 6

      Sijoittajakonkari vaatii Sampoa pelastamaan osakkaidensa jättisäästöt – Katso, onko taloyhtiösi tietämättään yksi 279 miljoonan euron jakajista

    7. 7

      Perhe syyttää: Hoasin homeinen asunto sairastutti koko perheen – ”yskin niin kovaa, että minulta murtui kylkiluu”

    8. 8

      Emmi Salminen, 99, taisteli naisille paikan rakennustyömailla ja pelasti opiskelijan ahdistelijoilta – ”En peruuttanut, vaikka mies pyöritti poraa rintani edessä”

    9. 9

      15-vuotiaan julma joukkopahoinpitely kuohuttaa Sipoossa – kuntalaiset puuhaavat mielenosoitusta lauantaiksi

    10. 10

      Ihmiset ennustivat jo 1500-luvulla, millainen Suomesta tuli 2000-luvulla – nämä historialliset ennustukset ovat toteutuneet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Trumpin kannattaja: ”Te siellä Suomessa puhutte enää islamia”

    2. 2

      Juristit vaativat sarjoja ja elokuvia ladanneilta rahaa uhkauskirjeillä – ”Lakimieheltä on turha kysyä moraalista”

    3. 3

      Vuosikymmeniä autoveron poistamiseksi työskennellyt juristi tyrmää Bernerin toiminnan – ”Autokaupan kannalta tilanne on hirveä”

    4. 4

      Mies, jos haluat nöyrän kumppanin, ota koira

    5. 5

      Selkäkipu ei estä seksiä – katso kuvat kahdeksasta asennosta, joissa petipuuhat asiantuntijoiden mukaan onnistuvat

    6. 6

      Kuluttaja tuskin käärisi täyttä hyötyä autoveron poistosta – myyjien ei välttämättä kannata laskea hintoja täysimääräisesti

    7. 7

      15-vuotiaan julma joukkopahoinpitely kuohuttaa Sipoossa – kuntalaiset puuhaavat mielenosoitusta lauantaiksi

    8. 8

      Autoveron poistuminen laskisi uusien autojen hintoja tuhansilla euroilla – katso yli 6 000 automallin uusi hinta

    9. 9

      Sinisilmäiset vanhemmat uskoivat sadun koulun järjestämästä laivaristeilystä – valvojia olikin hankittu Tinderistä

    10. 10

      Sinnikkyyttä voi opettaa, ja se on nyt erityisen tärkeää, sanoo erityisluokanopettaja – ”Lapset ja nuoret eivät enää tajua, miten paljon työtä asiat vaativat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    2. 2

      Poliisi epäilee Helsingissä ”kaikkien aikojen korruptiotapausta” – Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikkö vangittu

    3. 3

      Olivia Oras ryhtyi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana vip-elämää – mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    4. 4

      Joukko Munkkiniemen yhteiskoulun lukion oppilaita karkasi bileristeilylle Ruotsiin – Rehtori: ”Viitteitä suuresta salajuonesta”

    5. 5

      Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

    6. 6

      Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi

    7. 7

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    8. 8

      Kukaan ei tunne 25-vuotiasta Axel Thesleffiä, mutta hänen biisinsä oli viime vuoden suurin Suomi-hitti, jota on kuunneltu yli 130 miljoonaa kertaa – Miten se on mahdollista?

    9. 9

      Viranomaiset hakivat espoolaispojan kesken koulupäivän – vakavasti sairas äiti ei pääse tapaamaan satojen kilometrien päähän vietyä lastaan

    10. 10

      Huonossa parisuhteessa on turha roikkua – olen suomalainen nainen 2010-luvulla ja voin tehdä mitä haluan

    11. Näytä lisää