Valikko
Auto

Talvi yllättää autoilijan lisäksi itse ajavan auton –  jäähile sokeutti Volvot

Talvi aiheuttaa paljon ongelmia itsestään ajaville autoille. Lappi havittelee autofirmoja testaamaan.

Itse ajavien autojen teknologia on kehittynyt kovalla tahdilla.

Mediahehkutuksen perustella voisi kuvitella, että ihan pian markkinoilla on jo auto, jolla voi posotella rattiin koskematta.

Se voi tosiaan olla mahdollista esimerkiksi Googlen päämajassa Kaliforniassa. Mutta paljon kauempana ollaan itse ajavasta autosta, jolla pärjäisi ympäri vuoden myös esimerkiksi Suomessa.

”On hehkutettu paljon, että itse ajavien autojen teknologian ongelmat on lähes ratkaistu. Mutta auto, joka pystyy ajamaan kaikenlaisissa keleissä ja olosuhteissa, se on edelleen alan Graalin Malja”, sanoi Ryan Eustice Autonewsille.

Eustice on Michiganin yliopiston professori, joka työskentelee Fordin kanssa itse ajavien autojen teknologian kehityksessä.

Itse ajava auto käy epävarmaksi samasta syystä kuin ihminen: lumi ja jää ovat sen pahin vihollinen.

Talviongelma on suuri, sillä iso osa autoilevasta kansasta ajelee lumirajan yläpuolella. Esimerkiksi USA:ssa 70 prosenttia ihmisistä asuu paikoissa, joissa saattaa sataa lunta.

Suomessa onkin käynnistynyt hanke, joka pyrkii houkuttelemaan autofirmoja testaamaan itseään ajavia autoja Lappiin.

Tällä hetkellä itse ajavien autojen talvitesteissä on tullut esille runsaasti ongelmia.

Teknologia perustuu erilaisiin tutkiin, kameroihin ja erinäisiin Lidar-nimellä kulkeviin, etäisyyttä mittaaviin laitteisiin. Niiden keräämä tieto syötetään prosessoreihin, jotka tulkitsevat tietoa huimalla nopeudella. Tällä tavalla auto ”näkee” 360 astetta ympärilleen – paitsi silloin, jos on talvi.

Autot saattavat esimerkiksi ajaa aivan liian hiljaa ja varovaisesti, mikä saattaa saada ihmisautoilijat törmäämään niihin.

Jos auto osaa tunnistaa liikennemerkin, mitä se tekee, kun liikennemerkki on lumen peitossa?

Entä mikä eteen, kun tiemerkintöjen mukaan ajolinjalla ja kaistalla pysyvä auto ei näe lumen alta merkintöjä ensinkään.

Paha tilanne on myös se, jos lumipöly saa auton sensorit luulemaan, että edessä on silkan lumipilven sijaan kiinteä este. Silloin se iskee jarrut pohjaan.

Myös eettiset ongelmat ovat ratkaisua vailla. Jos onnettomuus on väistämätön, ajaako itse ajava auto silloin kallionkielekkeeltä alas vai törmää koulubussiin, jos ne ovat ainoat vaihtoehdot?

Eräs ratkaisu teknisiin ongelmiin on se, että auto tarkkailee samoja kohteita useammalla erilaisella teknologialla samaan aikaan, kertoi IHS Automotiven analyytikko Jeremy Carlson Autonewsille.

”Tarvitaan erilaisia sensoreita, jotka katsovat samoja asioita ja kohteita. Tällä tavalla auto pystyy varmemmin päättelemään, miten toimia”, Carlson sanoi.

Jos siis esimerkiksi Lidar-teknologia hämääntyy lumipölystä, samaa ”estettä” skannaava, toisenlainen tutkajärjestelmä saattaa olla paremmin kartalla, jolloin auto osaisi jättää Lidarin viestit omaan arvoonsa.

Lisäksi yksi vaihtoehto on 3d-mallinnus. Esimerkiksi Ford skannaa teitä ennakkoon ja tekee niistä tarkat 3d-kartat, jotka ovat paljon tarkempia kuin satelliittiteknologiaan perustuvat kartat.

Tällainen teknologia pystyy paikantamaan auton kymmenien senttien tarkkuudella, mikä on tarpeeksi tarkkaa, jotta auto pysyy kaistallaan, professori Eustice kertoi Autonewsille.

Tällainenkaan teknologia ei ratkaise kaikkia ongelmia. Ihmisillä on tapana ajaa lumisella tiellä urissa, joilla pito on parempi, eikä lumikaan pöllyä niin pahasti. Itse ajava auto ei ymmärrä uria, vaan se keskittyy vain pysymään kaistan sisäpuolella.

Ratkaisu tähän – ja moneen muuhunkin itse ajavan auton ongelmaan – voi tulla tekoälystä, joka oppii vähän kuin ihminen.

Autonewsin mukaan esimerkiksi 150:n MacBook Pron teholla laskujaan tekevä, Nvidian viimeisin tietokone pystyy tekemään 24 biljoonaa ”syvällisen opiskelun toimitusta” sekunnissa.

Tällä tavalla auto oppii kokemusten perusteella kuin ihminen – esimerkiksi sen, että kannattaa ajaa urissa talvikelillä. Kalifornialainen Tesla on kertonut, että sen autojen autopilot-ominaisuus kehittyy jatkuvasti tien päältä kerätyn datan perusteella (HS testasi Teslan autopilottia).

Mutta samalla tavalla kuin ihminen, tekoälykin on huonossa kelissä epävarma. Jos näkyvyyttä ei yksinkertaisesti ole, itse ajava auto ei välttämättä ole yhtään tavallista ihmistä parempi kuljettaja.

Tämän takia suunnitelmissa on, että erittäin huonossa kelissä itse ajavan systeemin ei annettaisi toimia ensinkään, vaan kuljettajan pitäisi ajaa vanhan kaavan mukaan surkeimmissa myrskyissä.

Tällä hetkellä Volvo testaa itse ajavaa teknologiaa uudella XC90-autollaan Ruotsissa. Ongelmia syntyi, kun jäähilettä alkoi kasaantua tutkien sensoreiden päälle. Autosta tuli yhtäkkiä sokea.

Insinöörit siirsivät sensorit tuulilasin taakse, jolloin tuulilasinpyyhkijät toimivat samalla sensorien pyyhkijöinä.

Ensi vuonna Ruotsissa ryhdytään testaamaan ensimmäistä kertaa maailmassa liikenteen seassa itse ajavia autoja. Silloin erityisellä teknologialla varustetun XC90:n liisanneet ihmiset pääsevät ottamaan kädet ratilta.

Kannattanee pitää huolta siitä, että tuulilasinpyyhkijät ovat kunnossa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Oikeustieteilijät pöyristyivät: Suomessa ei ole kahdeksaan kuukauteen hallitusta ja presidenttiä valvovaa oikeuskansleria – ”Täysin kestämätöntä perustuslain kannalta”

    2. 2

      Tutkimus: Noin puolet suomalais­nuorista ei koe mitään puoluetta omakseen – nuorten kielteisyys romaneja kohtaan yllätti tutkijat

    3. 3

      Ilmavaivoja ruisleivästä, ummetusta mustikoista – Katso, missä ruoka-aineissa saattaa piillä vatsavaivojen syy

    4. 4

      Kun veli sairastui skitsofreniaan, Tiina Tuomisen elämässä alkoi vuosien salailu: ”Kun kerroin työkavereille, tajusin, miten paljon salaisuus oli syönyt minua”

    5. 5

      New York Times: Venäläiset keskustelivat, miten Trumpiin voisi vaikuttaa

    6. 6

      Jimi Hendrix ei päässyt Helsingissä keikkaillessaan sisään ravintolaan

    7. 7

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    8. 8

      Mauno Koiviston edeltäjän hautajaiset olivat spektaakkeli, jonka lehtikuvaaja ikuisti korkeuksista – ”Silloin ei ollut rahasta kiinni”

    9. 9

      Kesätorstaisin Mauno Koivistolle ei saanut puhua politiikkaa, muuten seuraukset olivat tylyt – lentopallokaverit muistelevat peli-iltoja Kultarannassa

    10. 10

      ”Olennaista on miehen ja naisen välinen valtataistelu” – Sofia Coppolan uudessa elokuvassa naiset tarjoavat itseään mihin hintaan tahansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rohkeinta on olla intiimi – Aikuisten seksipuhe on usein teinien tasolla

    2. 2

      Täytyykö kolmekymppisistä repiä kaikki irti, pohtii 34-vuotias isä ja luokanopettaja – Nyt hän hoitaa kotona lapsia, jotta ei tarvitse myöhemmin katua

    3. 3

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    4. 4

      Oikeustieteilijät pöyristyivät: Suomessa ei ole kahdeksaan kuukauteen hallitusta ja presidenttiä valvovaa oikeuskansleria – ”Täysin kestämätöntä perustuslain kannalta”

    5. 5

      Kaupunkipyörien palautuksissa ongelmia, käyttäjät saaneet lähes sadan euron mätkyjä – ”Kyllä tällaisesta väärinymmärryksestä johtuvat tilanteet on lähtökohtaisesti hyvitetty”

    6. 6

      Leonardo da Vincin äidin arvoitus ratkesi viimein: Keksijä-taiteilija oli 15-vuotiaan orpotytön lapsi, josta varttui aikamme ylistetyin nero

    7. 7

      Video näyttää golfkentällä löntystelevän karhun – poliisi varoittaa Espoossa liikkuvasta yksilöstä

    8. 8

      Alkoholi­lain uudistus voi kaatua kokonaan – keskusta vastustaa vahvojen juomien tuloa kauppoihin

    9. 9

      Heikki Aittokosken essee: Kauna on aikamme avainsana, ja toistuvat terrori-iskut voivat panna Euroopan vielä kovalle koetteelle

    10. 10

      Tytöt ja nuoret naiset tinkivät ehkäisystä rahanpuutteen takia – ”Asun yksin ja mietin, ostanko ruokaa vai e-pillereitä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      200 tonnia kemikaaleja muutti rehevöityneen suomalais­järven turkoosin­kirkkaaksi kuin Välimeri – ”Muutos on aivan uskomaton”

    2. 2

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    3. 3

      Luokkahyppy voi myös kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan

    4. 4

      Keskustelutilaisuus päättyi riitaan: Taloustieteen huippuprofessori kyllästyi Suomeen, irtisanoutui ja palaa takaisin Ruotsiin – ”Tutkimustiedolla ei ole täällä juuri mitään merkitystä”

    5. 5

      Luokkajako lentokoneessa näkyy ilmaraivona

    6. 6

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    7. 7

      Kemikaalein puhdistettu järvi nousi supersuosituksi, video veden alta todistaa häkellyttävän hyvän näkyvyyden: ”Norjan meret jäävät toiseksi”

    8. 8

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    9. 9

      Kauppatieteiden opiskelija havahtui turhanpäiväiseen kulutukseensa ja alkoi vältellä kaikkea muoviin pakattua – nyt hän tekee jopa deodoranttinsa itse

    10. 10

      Onko tämä kaikkien aikojen seuramatka? 800 suomalaista lähtee Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta, joka voi pelastaa miljoonia lapsia – sinä voit hakea mukaan matkalle

    11. Näytä lisää