Auto

Valikko
Auto

Teknologia voi tehdä halvasta autosta rahareiän –  ”Tulee helposti pirun kalliiksi”

”Etenkin tehdasvarusteet voivat olla sellaisia, että ei niitä kannata enää korjatakaan”, sanoo Autoliiton Jukka Tolvanen.

Opel Astran mainos kuvaa hyvin tämän hetken autoja:

Siinä nuoripari on lähdössä johonkin, ja appiukko sanoo, että ottakaa hänen autonsa (koska se on luksusauto, jossa on kaikki mahdolliset mukavuudet).

Nuoripari kieltäytyy, sillä heidän perinteisessä alemman keskiluokan Opel Astrassaan on kaikki samat herkut kuin appiukon luksusautossa.

Nykyisin lähes autossa kuin autossa on vaikka minkälaisia, usein sähköllä toimivia laitteita, kuten kosketusnäyttöjä, led-valoja ja Bluetooth-järjestelmiä.

Laitteet ovat mukavia, kunhan ne toimivat.

Mutta ikävä kyllä, mitä enemmän mahdollisesti rikkoutuvia laitteita autossa on, sitä todennäköisemmin jokin tosiaan jossain vaiheessa hajoaa.

Tämä on erityisen ongelmallista silloin, kun autoilija on ostamassa käytettyä autoa.

Ilmiöstä kirjoittaa brittilehti Telegraph. Se huomauttaa, että laitteet, jotka olivat pari vuotta sitten pelkästään luksusautoissa, ovat valuneet pikkuhiljaa halpoihin autoihin.

Uuden auton ostaessa voi olla huoleton, sillä takuu kattaa lähes poikkeuksetta useiden vuosien tai useiden kymmenientuhansien kilometrien aikana tapahtuvat rikkoutumiset.

Mutta jos auton ostaa käytettynä, takuuta ei mahdollisesti ole enää jäljellä. Ja sitten, jos laitteet alkavat hajota, niiden korjaaminen ei olekaan ihan halpaa lystiä.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen tunnistaa ilmiön.

”Etenkin tehdasvarusteet voivat olla sellaisia, että ei niitä kannata enää korjatakaan. Se tulee helposti pirun kalliiksi.”

Tilannetta pahentaa se, jos on ostanut halvan käytetyn auton. Sellaisen ostaja ei todennäköisesti ole varautunut kalliisiin korjauksiin.

”Sitten voi olla, että osa niistä hienoista ominaisuuksista sitten ’katoaa’. En osaa sanoa, mitä mikäkin laite maksaa, mutta esimerkiksi tehdasasenteinen navigaattori on varmaan melkoisen kallis. Ja yleisesti ottaen: harvoin tulee halvaksi, jos jokin hajoaa autossa”, Tolvanen sanoo.

Käytetyn budjettiauton ostaja laskee usein nimenomaan auton ensimmäisten vuosien nopean arvonalenemisen varaan. Siinä säästää tonneja, kun ostaa autonsa pari vuotta käytettynä.

Ne tonnit saattavat kuitenkin huveta äkkiä, jos auton moninaiset ja monimutkaiset teknologiset hienoudet alkavat hajoilla.

On eri asia, jos ajaa 100 000 euron Mersulla, jolloin taskussa on todennäköisesti lähes tilanteessa kuin tilanteessa muutama tonni ylimääräistä.

Mutta 10 000 euron käytetyllä Opel Astralla ajava kuski ei välttämättä ole huomioinut ostaessaan sitä, että autoon saa mahdollisesti jatkuvasti teettää kalliita korjauksia.

Autojen arvonmääritykseen erikoistuneen CAP-yrityksen Philip Nothard kertoi Telegraphille, että uskoo etenkin pienien – ja halpojen – käytettyjen autojen arvojen laskevat huomattavasti nimenomaan tämän ongelman takia.

Joskus auto on pakko korjata: vaikka vika olisi vähäpätöinen eikä ”pahimmillaan” edes vaikuttaisi itse ajamiseen, auto ei usein mene katsastuksesta läpi, mikäli jonkin sortin varoitusvalo palaa tai katsastusmies on huomannut virheilmoituksen auton ajotietokoneessa.

”Se on vähän hölmö juttu. Kannattaisi melkein ennen katsastusta mennä tarkastuttamaan se systeemi, jottei siellä ole ainakaan mitään tyhjänpäiväistä virheilmoitusta, jolla ei ole mitään merkitystä auton ominaisuuksiin. Nämä ongelmat saattavat lisääntyä, kun autojen ominaisuudet lisääntyvät”, Tolvanen sanoo.

Myös niin sanotut oikeat ongelmat, jotka vaikuttavat ajamiseen, ovat lisääntyneet, kun autoihin on tullut enemmän sähkölaitteita.

”Tiepalveluun kun tulee avustuskeikkoja, niin yli kolmasosa on jo akkuperäisiä ongelmia. Ja akkuperäiset ongelmat johtuvat aika pitkälle siitä, että sähkölaitteita on vaikka kuinka paljon”, Tolvanen sanoo.

Tolvanen kuitenkin muistuttaa, että pääasiassa on hyvä, että varusteet ovat lisääntyneet.

”Hyvä, että ne yleistyvät myös budjettiluokan autoissa. Se tarkoittaa myös sitä, että ne muuttuvat halvemmiksi. Tuskin ne ovat niin kalliita korjatakaan siinä vaiheessa, kun ne yleistyvät. Laittaisin varusteiden yleistymisen enemmän plussan kuin miinuksen puolelle.”

Etenkin pienille sähköautoille saattaa kuitenkin olla käymässä kuin jääkaapeille, älypuhelimille tai muille tavaroille, joita ei enää viitsitä korjata, koska jälleenmyyntiarvo on niin surkea, ennustaa Telegraph.

Lehden mukaan esimerkiksi tähän segmenttiin kuuluvat Citröen C-Zero sekä Peugeot Ion menettävät arvostaan ainakin Iso-Britannian markkinoilla 83 prosenttia ensimmäisen kolmen vuoden aikana.

Herää kysymys, kannattaako näitä autoja enää korjata, jos ne aikoo laittaa myytiin. Korjauksen hinta kun saattaa pahimmillaan olla lähellä käytetyn auton myyntihintaa.

Autojen hurjasta laitteiden määrästä on ennenkin keskusteltu.

Esimerkiksi entinen General Motorsin suunnittelija David Lyon sanoi viime vuonna, että autoissa on nykyään aivan liikaa teknologiaa.

Myös Panasonicin autoteollisuuden Amerikan-toimitusjohtaja David Taylor on sanonut, että autonvalmistajien on päästävä eroon turhista toiminnoista autoissa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Suomalaiskenraalien suku vaikeni suuresta salaisuudesta – ”Ryssiä ollaan”

    2. 2

      Imatran surmatyöt nousivat isoksi uutiseksi maailmalla – ”Osoitus maan aseongelmasta”

    3. 3

      Italia syöksyi poliittiseen kriisiin – pääministeri Renzi kärsi kirvelevän tappion kansanäänestyksessä ja ilmoitti eroavansa

    4. 4

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    5. 5

      Minua kohdeltiin huonosti työharjoittelussa – oppilaitokseni ei puuttunut asiaan mitenkään

    6. 6

      Saara Aalto eteni Britannian X Factorin finaaliin – kertoo esiintyvänsä Helsingissä maanantaina

    7. 7

      HS Imatralla: Pieni kaupunki on järkyttynyt ja ihmettelee julmuutta – ”Tämä on niin turhaa”

    8. 8

      Opettajille helposti voisi opettaa auktoriteettia – miksi sitä ei tehdä?

    9. 9

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    10. 10

      Maine meni, suosio ehkä ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    2. 2

      Minua kohdeltiin huonosti työharjoittelussa – oppilaitokseni ei puuttunut asiaan mitenkään

    3. 3

      23-vuotiasta miestä epäillään kolmen naisen murhasta Imatralla: ”Vaikuttaa, että uhrit olisivat valikoituneet sattumanvaraisesti”

    4. 4

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    5. 5

      Imatran keskustassa vakava ampumistapaus – kolme naista surmattiin ravintolan edustalla

    6. 6

      Yksi Imatran uhreista oli kaupunginvaltuuston puheenjohtaja – Puoluetoveri Antti Rinne: ”Hän oli minulle tärkeä ja läheinen ihminen”

    7. 7

      On aika uskoa siihen: Saara Aalto menee X Factorin finaaliin

    8. 8

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    9. 9

      Poliisi: Yksi Imatran ampumisessa kuolleista oli kaupunginvaltuuston puheenjohtaja

    10. 10

      Imatran surmatut toimittajat työskentelivät Etelä-Saimaan ja Uutisvuoksen yhteisessä toimituksessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    5. 5

      Sanna-Mari Paakki aloitti kampanjan tissien puolesta ja joutui Ylilaudalta nousseen vihakampanjan kohteeksi – ja se kertoo siitä, mikä internetiä nyt riivaa kaikkialla

    6. 6

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    7. 7

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    8. 8

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    9. 9

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    10. 10

      Miten elämäsi sujuu muihin verrattuna? Lue sinulle räätälöity juttu perheestä, terveydestä, työstä ja onnesta

    11. Näytä lisää