Valikko
Auto

Teknologia voi tehdä halvasta autosta rahareiän –  ”Tulee helposti pirun kalliiksi”

”Etenkin tehdasvarusteet voivat olla sellaisia, että ei niitä kannata enää korjatakaan”, sanoo Autoliiton Jukka Tolvanen.

Opel Astran mainos kuvaa hyvin tämän hetken autoja:

Siinä nuoripari on lähdössä johonkin, ja appiukko sanoo, että ottakaa hänen autonsa (koska se on luksusauto, jossa on kaikki mahdolliset mukavuudet).

Nuoripari kieltäytyy, sillä heidän perinteisessä alemman keskiluokan Opel Astrassaan on kaikki samat herkut kuin appiukon luksusautossa.

Nykyisin lähes autossa kuin autossa on vaikka minkälaisia, usein sähköllä toimivia laitteita, kuten kosketusnäyttöjä, led-valoja ja Bluetooth-järjestelmiä.

Laitteet ovat mukavia, kunhan ne toimivat.

Mutta ikävä kyllä, mitä enemmän mahdollisesti rikkoutuvia laitteita autossa on, sitä todennäköisemmin jokin tosiaan jossain vaiheessa hajoaa.

Tämä on erityisen ongelmallista silloin, kun autoilija on ostamassa käytettyä autoa.

Ilmiöstä kirjoittaa brittilehti Telegraph. Se huomauttaa, että laitteet, jotka olivat pari vuotta sitten pelkästään luksusautoissa, ovat valuneet pikkuhiljaa halpoihin autoihin.

Uuden auton ostaessa voi olla huoleton, sillä takuu kattaa lähes poikkeuksetta useiden vuosien tai useiden kymmenientuhansien kilometrien aikana tapahtuvat rikkoutumiset.

Mutta jos auton ostaa käytettynä, takuuta ei mahdollisesti ole enää jäljellä. Ja sitten, jos laitteet alkavat hajota, niiden korjaaminen ei olekaan ihan halpaa lystiä.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen tunnistaa ilmiön.

”Etenkin tehdasvarusteet voivat olla sellaisia, että ei niitä kannata enää korjatakaan. Se tulee helposti pirun kalliiksi.”

Tilannetta pahentaa se, jos on ostanut halvan käytetyn auton. Sellaisen ostaja ei todennäköisesti ole varautunut kalliisiin korjauksiin.

”Sitten voi olla, että osa niistä hienoista ominaisuuksista sitten ’katoaa’. En osaa sanoa, mitä mikäkin laite maksaa, mutta esimerkiksi tehdasasenteinen navigaattori on varmaan melkoisen kallis. Ja yleisesti ottaen: harvoin tulee halvaksi, jos jokin hajoaa autossa”, Tolvanen sanoo.

Käytetyn budjettiauton ostaja laskee usein nimenomaan auton ensimmäisten vuosien nopean arvonalenemisen varaan. Siinä säästää tonneja, kun ostaa autonsa pari vuotta käytettynä.

Ne tonnit saattavat kuitenkin huveta äkkiä, jos auton moninaiset ja monimutkaiset teknologiset hienoudet alkavat hajoilla.

On eri asia, jos ajaa 100 000 euron Mersulla, jolloin taskussa on todennäköisesti lähes tilanteessa kuin tilanteessa muutama tonni ylimääräistä.

Mutta 10 000 euron käytetyllä Opel Astralla ajava kuski ei välttämättä ole huomioinut ostaessaan sitä, että autoon saa mahdollisesti jatkuvasti teettää kalliita korjauksia.

Autojen arvonmääritykseen erikoistuneen CAP-yrityksen Philip Nothard kertoi Telegraphille, että uskoo etenkin pienien – ja halpojen – käytettyjen autojen arvojen laskevat huomattavasti nimenomaan tämän ongelman takia.

Joskus auto on pakko korjata: vaikka vika olisi vähäpätöinen eikä ”pahimmillaan” edes vaikuttaisi itse ajamiseen, auto ei usein mene katsastuksesta läpi, mikäli jonkin sortin varoitusvalo palaa tai katsastusmies on huomannut virheilmoituksen auton ajotietokoneessa.

”Se on vähän hölmö juttu. Kannattaisi melkein ennen katsastusta mennä tarkastuttamaan se systeemi, jottei siellä ole ainakaan mitään tyhjänpäiväistä virheilmoitusta, jolla ei ole mitään merkitystä auton ominaisuuksiin. Nämä ongelmat saattavat lisääntyä, kun autojen ominaisuudet lisääntyvät”, Tolvanen sanoo.

Myös niin sanotut oikeat ongelmat, jotka vaikuttavat ajamiseen, ovat lisääntyneet, kun autoihin on tullut enemmän sähkölaitteita.

”Tiepalveluun kun tulee avustuskeikkoja, niin yli kolmasosa on jo akkuperäisiä ongelmia. Ja akkuperäiset ongelmat johtuvat aika pitkälle siitä, että sähkölaitteita on vaikka kuinka paljon”, Tolvanen sanoo.

Tolvanen kuitenkin muistuttaa, että pääasiassa on hyvä, että varusteet ovat lisääntyneet.

”Hyvä, että ne yleistyvät myös budjettiluokan autoissa. Se tarkoittaa myös sitä, että ne muuttuvat halvemmiksi. Tuskin ne ovat niin kalliita korjatakaan siinä vaiheessa, kun ne yleistyvät. Laittaisin varusteiden yleistymisen enemmän plussan kuin miinuksen puolelle.”

Etenkin pienille sähköautoille saattaa kuitenkin olla käymässä kuin jääkaapeille, älypuhelimille tai muille tavaroille, joita ei enää viitsitä korjata, koska jälleenmyyntiarvo on niin surkea, ennustaa Telegraph.

Lehden mukaan esimerkiksi tähän segmenttiin kuuluvat Citröen C-Zero sekä Peugeot Ion menettävät arvostaan ainakin Iso-Britannian markkinoilla 83 prosenttia ensimmäisen kolmen vuoden aikana.

Herää kysymys, kannattaako näitä autoja enää korjata, jos ne aikoo laittaa myytiin. Korjauksen hinta kun saattaa pahimmillaan olla lähellä käytetyn auton myyntihintaa.

Autojen hurjasta laitteiden määrästä on ennenkin keskusteltu.

Esimerkiksi entinen General Motorsin suunnittelija David Lyon sanoi viime vuonna, että autoissa on nykyään aivan liikaa teknologiaa.

Myös Panasonicin autoteollisuuden Amerikan-toimitusjohtaja David Taylor on sanonut, että autonvalmistajien on päästävä eroon turhista toiminnoista autoissa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    2. 2

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    3. 3

      Trump: Pohjois-Korean ”ongelma” ratkaistava viimeinkin

    4. 4

      Nukutko huonosti? HS kokosi asiantuntijan vinkit unen apuvälineisiin ja parempiin yöuniin

    5. 5

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    6. 6

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    7. 7

      Brigitte Macron ”neuvoo ja valmentaa” presidentiksi pyrkivää miestään – lukiolaispojan ja opettajan skandaalisuhteesta syntyi Ranskan seuratuin pari

    8. 8

      Jopa 50 raskaasti aseistettua pankkirosvoa teki Paraguayssa ”vuosisadan ryöstön” – Epäiltynä Brasilian rikollisjengit

    9. 9

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    10. 10

      Joutsenlaulun Vain elämää -versio soi myös radiossa vastoin Jussi Hakulisen tahtoa – ”Sanoin, että laittakaa radio kiinni”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    2. 2

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    3. 3

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    4. 4

      Tieteelliset tosiasiat hylätään humpuukina, jos ne horjuttavat omaa maailmankuvaa – ”Ihmiset kyseenalaistavat tutkijoiden motiivit ja sitoumukset”

    5. 5

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    6. 6

      Suomi maksaa naapureihin verrattuna asiantuntijoille pientä palkkaa – ”Tukholmassa maksetaan joistain tehtävistä Suomeen verrattuna tuplasti”

    7. 7

      Ranskan vaaleissa toiselle kierrokselle menevät EU-myönteinen Macron ja oikeistopopulisti Le Pen – perinteisille puolueille rökäletappio

    8. 8

      Onko naisen huivi aina alistamisen merkki? 18-vuotias huivinkäyttäjä kertoo, että ei ole – tästä kamppaillaan juuri nyt Euroopan maissa

    9. 9

      Joutsenlaulun Vain elämää -versio soi myös radiossa vastoin Jussi Hakulisen tahtoa – ”Sanoin, että laittakaa radio kiinni”

    10. 10

      Kuinka vähällä järjellä maailmaa johdetaan, Olli Rehn? ”Isoin virhe oli luottaa euroalueen johtajien rationaaliseen päätöksentekoon”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä tuotteet katoavat kauppojen hyllyistä varkaiden taskuun – kauppa päätyi piilottamaan jopa 1,30 euron kurkumapurkit palvelutiskin taakse

    2. 2

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    3. 3

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    4. 4

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    5. 5

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    6. 6

      Gynekologian ohittaminen on kultakaivos työterveyshuollon palveluita tuottavalle yritykselle

    7. 7

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    8. 8

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    9. 9

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    11. Näytä lisää